https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/sprava-zeleznic-vloni-uspesne-pokracovala-v-modernizaci-cele-zeleznicni-site-a-budov
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

SŽDC: Správa železnic vloni úspěšně pokračovala v modernizaci celé železniční sítě a budov

20. ledna 2020 | SŽDC
Téměř 92 km zmodernizovaných tratí uvedených do provozu, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí, další kroky v přípravě výstavby pilotních úseků VRT nebo rekordní částky vynaložené na rekonstrukce a opravy nádražních budov s důrazem na bezbariérovost. To je jen krátký výčet počinů Správy železnic v uplynulém roce. Během něj organizace proinvestovala o 600 milionů Kč více než v předchozím roce. Jen do modernizace železniční infrastruktury vložila téměř 20 miliard Kč.

Mezi nejvýznamnější zdroje krytí patřily národní (přes 11,5 mld. Kč), následně evropské prostředky z programů OPD2 (přes 5,2 mld. Kč) a CEF (přes 2,7 mld. Kč). V několika případech organizace využila i drobné příspěvky krajů, měst a obcí. Zároveň i v loňském roce pokračoval trend růstu finančních prostředků vynakládaných do přípravy dalších staveb. „Z hlediska všech dotačních prostředků jsme dokázali využít téměř 99,8 % maximálního limitu všech disponibilních finančních zdrojů,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Mezi klíčové stavby, které Správa železnic v loňském roce odstartovala, patří elektrizace tratí Uničov – Olomouc (4,8 mld. Kč) a Šakvice – Hustopeče u Brna (1,7 mld. Kč), na čtvrtém koridoru modernizace úseku Soběslav – Doubí u Tábora (4,9 mld. Kč), optimalizace trati Praha-Smíchov – Černošice (3,7 mld. Kč) nebo Lysá nad Labem – Čelákovice (1,8 mld. Kč).

Do provozu se pak podařilo uvést 91,2 km modernizovaných traťových úseků. Jde například o stavby: Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice (21,0 km), Modernizace trati Rokycany – Plzeň (14,1 km), Uzel Plzeň, 2. stavba - přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská (5,6 km) nebo Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova (9,9 km).

Správě železnic se v uplynulém roce také podařilo úspěšně ukončit rok trvající výluku na brněnském hlavním nádraží. Tam probíhala rozsáhlá rekonstrukce zabezpečovacího zařízení, přestavba dvou historických mostů a části staničního kolejiště zahrnující výměnu dvaadvaceti výhybek. Cena celé rekonstrukce přesáhla 2 mld. Kč.

Významným výsledkem konce roku 2019 je pak získání prvních dvou pravomocných rozhodnutí o umístění stavby v projektu železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla – Kladno a schválení tří studií proveditelnosti (SP). Jde konkrétně o SP nové trasy Praha – Beroun/Hořovice ve variantě C-I odpovídající rozsahu projektu nové, převážně tunelové trati s maximální traťovou rychlostí 200 km/h. Dále byla schválena aktualizace SP modernizace trati Plzeň – Domažlice – státní hranice ve variantě 3b a jako poslední byla schválena SP Praha – Mladá Boleslav – Liberec ve variantě Deko.


Pokračovaly další významné opravy tratí

Do oprav a údržby vynaložil manažer infrastruktury celkem 10,664 miliardy Kč. V červnu byla dokončena významná oprava části Posázavského Pacifiku mezi Ledečkem a Zručí nad Sázavou
za 687 milionů Kč. Díky tomu se podařilo obnovit úsek částečně vyloučený vlivem množství defektoskopických vad a také odstranit pomalé jízdy. Na tuto opravu následně navázala renovace tří výpravních budov – v Ledečku (8,5 mil. Kč), Kácově (7,1 mil. Kč) a Zruči nad Sázavou (4,7 mil. Kč). Další důležitou akcí byla oprava úseku Železný Brod – Tanvald za 411 milionů Kč. Správa železnic zde kromě prací na železničním svršku a spodku provedla také úpravu nástupišť ve stanici Velké Hamry a v dalších třech zastávkách.


Příprava pilotních úseků vysokorychlostních tratí nabrala na obrátkách

Správa železnic v uplynulém roce pokročila v přípravě pilotních úseků VRT. Uzavřela smlouvu o spolupráci s francouzskou SNCF na přípravě výstavby VRT v ČR. S využitím unikátní metody Best Value Approach/Best Value Procurement vybrala zhotovitele Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati (Brno) – Přerov – Ostrava. Příprava se přesunula i do terénu. V rámci geodetického zaměřování území mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem, Modřicemi a Šakvicemi a mezi Prahou-Běchovicemi a Poříčany se začalo pracovat na podkladech pro až 130 km nových tratí. V závěru roku byl také vyhlášen tendr na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí prvního pilotního úseku VRT Praha-Běchovice – Poříčany.


Do rekonstrukcí a oprav výpravních budov šly rekordní částky

Novou podobu získaly v loňském roce desítky výpravních budov po celé republice. Na obnovu nádražních budov se vynaložila v roce 2019 rekordní částka. Z celkové sumy přesahující 1,5 miliardy Kč bylo určeno na opravy více než 1,1 miliardy, na přípravu a realizaci rekonstrukcí se použilo více než 480 milionů. Významnou opravou prošla například budova v Kolíně (76,8 milionu Kč), ve Frýdku Místku (16 milionů Kč) nebo v Českém Krumlově (9,9 milionu Kč).


Přístupnější nádraží pro osoby se zdravotním postižením

Díky investiční činnosti zvýšila Správa železnic počet vlakových stanic, zastávek a výpravních budov přístupných pro osoby se zdravotním postižením. V rámci osmnácti vloni dokončených staveb jsou nově plně bez bariér například přístupy na nástupiště ve stanicích a zastávkách mezi Řikonínem a Vlkovem u Tišnova, v Poříčanech nebo do výpravních budov v Přibyslavi a Břeclavi. V dalších letech se osobám se zdravotním postižením nádraží ještě více zpřístupní. Do roku 2025 má Správa železnic v plánu zvýšit počet bezbariérových nástupišť na páteřních tratích o více než 30 %.


Kontroly mostů z předpjatého betonu

V loňském roce pokračovala Správa železnic také v kontrolách mostů z předpjatého betonu, které zahájila v roce 2018 po kolapsech mostních konstrukcí v Evropě a v ČR. Podrobnější diagnostikou a statickým posouzením zatím prošlo první 36 mostů. Finální výsledky budou k dispozici během letošního roku, kdy je také plánována kontrola dalších 27 mostů a tím i dokončení celého programu. Jedná se o preventivní opatření a předpokládá se, že také u těchto mostů budou potvrzeny technické a provozní parametry a bude vyloučeno riziko vzniku kritických závad a poruch.


Nové logo a webové stránky

V souvislosti s užíváním nového loga jsme zahájili rebranding, spustili nové webové stránky a v průběhu roku jsme je doplnili o nové funkcionality, takže naši zákazníci i cestující najdou na webových stránkách vyhledávač spojení všech osobních dopravců, polohu vlaku a informace o jednotlivých nádražích včetně bezbariérového přístupu. V souvislosti s rozsáhlou modernizací železniční infrastruktury a přípravou projektů aktivně informujeme na webu o plánovaných stavbách, velkých infrastrukturních projektech včetně VRT a implementace ETCS.


Jízdní řád 2020

Nový jízdní řád, který vstoupil v platnost v polovině prosince loňského roku, s sebou přinesl řadu novinek a změn. Šlo především o více objednaných vlaků, větší plejádu alternativních dopravců a také přečíslování tratí, které přineslo přehledné a logické uspořádání. I přesto zvládla Správa železnic přípravu nového jízdního řádu komplexně a bezchybně, což prokázala i následná praxe.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist