Tomáš Průša "> Stát chce rušené tratě zpeněžit, místo aby zajistil jejich další provoz - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/stat-chce-rusene-trate-zpenezit-misto-aby-zajistil-jejich-dalsi-provoz
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených: Stát chce rušené tratě zpeněžit, místo aby zajistil jejich další provoz

2. prosince 2011 | Strana zelených
Autor: Tomáš Průša, tel: 733 536 792
Strana zelených nesouhlasí s tím, že se Ministerstvo dopravy snaží zlikvidovat málo používané železniční tratě za každou cenu. Strana zelených požaduje, aby při případné privatizaci jednotlivých tratí byl vždy preferován záměr zachovat provozuschopnost dráhy, pro budoucnost je to důležitější než zanedbatelný finanční příjem z prodeje nejvyšší nabídce.

Snaha likvidovat tratě komplexněji vyplývá z návrhu, který Ministerstvo dopravy zaslalo do meziresortního připomínkového řízení. Pro velký odpor obcí a veřejnosti ministerstvo muselo ustoupit od svého záměru zrušit tratě přímo, nyní přišlo s návrhem tratě rozprodat, ovšem za podmínek, které stejně povedou k jejich likvidaci. Nově může být podle návrhu ministerstva zprivatizována každá „nerentabilní“ (tedy nezisková) trať, což ovšem znamená ohrožení pro železniční sít jako celek. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má tratě navíc prodávat, obce si ale nemohou dovolit trať koupit, provozovat i udržovat.

„Podle našeho názoru je zásadní, aby Ministerstvo dopravy umožnilo bezplatný převod tratí, které již SŽDC nechce provozovat, na obce či obecně prospěšné společnosti a teprve neprojeví-li tyto subjekty o trať zájem, aby byla nabízena k odprodeji soukromým firmám,“ upozorňuje člen předsednictva Matěj Stropnický.

Kritériem pro prodej má být podle ministerstva navíc pouze nabízená cena – a v takovém případě nemůže neziskový projekt provozování dráhy ve veřejném zájmu konkurovat podnikatelskému záměru na zpeněžení pozemků a šrotu.

Návrh sice počítá s tím, že noví majitelé tratí budou dostávat od Státního fondu dopravní infrastruktury dotace na provoz trati, ovšem stanovuje podmínku, že stát či kraj objedná na trati aspoň dva páry spojů denně. To je diskriminující pro obce, jejichž objednané spoje k dosažení na dotaci nepovedou.

Dopravní expert Strany zelených Martin Robeš dodává: „Pokud stát sám již nechce některé tratě provozovat, musí stanovit podmínku, že nový majitel nebo v lepším případě nájemce je vůbec povinen trať provozovat. Pokud si stát nemůže dovolit udržovat lokální tratě, nesmí klást překážky těm, kteří to chtějí a umějí dělat.“
Tomáš Průša, tel: 733 536 792
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist