Tiskové zprávy
Ateliér pro životní prostředí, Ekologický právní servis, Zelený kruh: Stavební firmy zvítězily, mohou stavět na ukradených pozemcích!
9. října 2009 | Ateliér pro životní prostředí, Ekologický právní servis, Zelený kruh
Senátoři včera přijali závažnou změnu právního řádu. Chtějí bezprecedentně sáhnout na soukromé vlastnictví. Záminkou k tomu jim je vděčné téma urychlení výstavby dálnic, kvůli kterému schválili nový zákon.
Snadné a rychlé výstavby dálnic chtějí dosáhnout tak, že vlastníkům nemovitostí stát odejme majetek bez toho, aby za něj současně zaplatil adekvátní náhradu. O té se bude muset občan dohadovat až ve chvíli, kdy stavební technika vyrazí na jeho pozemky a soudit pravděpodobně ještě dlouhá léta poté. Spousta vlastníků nemovitostí proto může přijít o majetek, aniž by dostali adekvátní náhradu a aniž by měli účinný přístup k soudní ochraně. To je řešení, které mohou uvítat pouze velké stavební firmy, jejichž práci platí daňoví poplatníci.
„Po vyhlášení takovéhoto zákona se může lehce stát, že vám váš dům seberou, zbourají, a na jeho pozemku postaví silnici. Z vás se tak stane bezdomovec, který se ještě několik let může soudit o náhradu za svůj majetek“, uvádí příklad Pavel Černohous z Ateliéru pro životní prostředí.
„Zákon je v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, prolamuje ochranu a rovnost vlastnického práva a neumožňuje včas se domoci prostřednictvím žaloby spravedlnosti“, hodnotí návrhy Luděk Šikola, právník Ekologického právního servisu.
To, že obavy o včasné vyplácení náhrad za takto vyvlastněné pozemky nejsou plané vyplývá ze skutečnosti, že stát (a následně kraje, na které převedl některé silnice) se od roku 1989 nedovedl vypořádat s vlastníky pozemků, na kterých za minulého režimu stavěl silnice bez ohledu na jejich vlastnictví. Jedná se řádově o desítky procent rozlohy všech silnic. Jestliže ani po dvaceti letech nebylo těmto vlastníkům zaplaceno za jejich pozemky, kdy bude zaplaceno vlastníkům, kterým by byly podle navrhované novely sebrány pozemky s tím, že náhrada se vyřeší někdy později?
Nevládní organizace se důrazně ohrazují proti senátnímu i poslaneckému znění zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a požadují, aby tyto návrhy byly zamítnuty.
Kontakty:
Mgr. Luděk Šikola, Ekologický právní servis, 731 177 074, ludek.sikola@eps.cz
Mgr. Pavel Černohous, Ateliér pro životní prostředí, 608 901 291, pavel@cernohous.cz
Mgr. Petra Humlíčková, Zelený kruh, 732 685 835, petra.humlickova@zelenykruh.cz v
Snadné a rychlé výstavby dálnic chtějí dosáhnout tak, že vlastníkům nemovitostí stát odejme majetek bez toho, aby za něj současně zaplatil adekvátní náhradu. O té se bude muset občan dohadovat až ve chvíli, kdy stavební technika vyrazí na jeho pozemky a soudit pravděpodobně ještě dlouhá léta poté. Spousta vlastníků nemovitostí proto může přijít o majetek, aniž by dostali adekvátní náhradu a aniž by měli účinný přístup k soudní ochraně. To je řešení, které mohou uvítat pouze velké stavební firmy, jejichž práci platí daňoví poplatníci.
„Po vyhlášení takovéhoto zákona se může lehce stát, že vám váš dům seberou, zbourají, a na jeho pozemku postaví silnici. Z vás se tak stane bezdomovec, který se ještě několik let může soudit o náhradu za svůj majetek“, uvádí příklad Pavel Černohous z Ateliéru pro životní prostředí.
„Zákon je v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, prolamuje ochranu a rovnost vlastnického práva a neumožňuje včas se domoci prostřednictvím žaloby spravedlnosti“, hodnotí návrhy Luděk Šikola, právník Ekologického právního servisu.
To, že obavy o včasné vyplácení náhrad za takto vyvlastněné pozemky nejsou plané vyplývá ze skutečnosti, že stát (a následně kraje, na které převedl některé silnice) se od roku 1989 nedovedl vypořádat s vlastníky pozemků, na kterých za minulého režimu stavěl silnice bez ohledu na jejich vlastnictví. Jedná se řádově o desítky procent rozlohy všech silnic. Jestliže ani po dvaceti letech nebylo těmto vlastníkům zaplaceno za jejich pozemky, kdy bude zaplaceno vlastníkům, kterým by byly podle navrhované novely sebrány pozemky s tím, že náhrada se vyřeší někdy později?
Nevládní organizace se důrazně ohrazují proti senátnímu i poslaneckému znění zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a požadují, aby tyto návrhy byly zamítnuty.
Kontakty:
Mgr. Luděk Šikola, Ekologický právní servis, 731 177 074, ludek.sikola@eps.cz
Mgr. Pavel Černohous, Ateliér pro životní prostředí, 608 901 291, pavel@cernohous.cz
Mgr. Petra Humlíčková, Zelený kruh, 732 685 835, petra.humlickova@zelenykruh.cz v
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk