https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/stavebni-firmy-zvitezily-mohou-stavet-na-ukradenych-pozemcich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ateliér pro životní prostředí, Ekologický právní servis, Zelený kruh: Stavební firmy zvítězily, mohou stavět na ukradených pozemcích!

9. října 2009 | Ateliér pro životní prostředí, Ekologický právní servis, Zelený kruh
Senátoři včera přijali závažnou změnu právního řádu. Chtějí bezprecedentně sáhnout na soukromé vlastnictví. Záminkou k tomu jim je vděčné téma urychlení výstavby dálnic, kvůli kterému schválili nový zákon.
Snadné a rychlé výstavby dálnic chtějí dosáhnout tak, že vlastníkům nemovitostí stát odejme majetek bez toho, aby za něj současně zaplatil adekvátní náhradu. O té se bude muset občan dohadovat až ve chvíli, kdy stavební technika vyrazí na jeho pozemky a soudit pravděpodobně ještě dlouhá léta poté. Spousta vlastníků nemovitostí proto může přijít o majetek, aniž by dostali adekvátní náhradu a aniž by měli účinný přístup k soudní ochraně. To je řešení, které mohou uvítat pouze velké stavební firmy, jejichž práci platí daňoví poplatníci.
„Po vyhlášení takovéhoto zákona se může lehce stát, že vám váš dům seberou, zbourají, a na jeho pozemku postaví silnici. Z vás se tak stane bezdomovec, který se ještě několik let může soudit o náhradu za svůj majetek“, uvádí příklad Pavel Černohous z Ateliéru pro životní prostředí.
„Zákon je v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, prolamuje ochranu a rovnost vlastnického práva a neumožňuje včas se domoci prostřednictvím žaloby spravedlnosti“, hodnotí návrhy Luděk Šikola, právník Ekologického právního servisu.
To, že obavy o včasné vyplácení náhrad za takto vyvlastněné pozemky nejsou plané vyplývá ze skutečnosti, že stát (a následně kraje, na které převedl některé silnice) se od roku 1989 nedovedl vypořádat s vlastníky pozemků, na kterých za minulého režimu stavěl silnice bez ohledu na jejich vlastnictví. Jedná se řádově o desítky procent rozlohy všech silnic. Jestliže ani po dvaceti letech nebylo těmto vlastníkům zaplaceno za jejich pozemky, kdy bude zaplaceno vlastníkům, kterým by byly podle navrhované novely sebrány pozemky s tím, že náhrada se vyřeší někdy později?
Nevládní organizace se důrazně ohrazují proti senátnímu i poslaneckému znění zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a požadují, aby tyto návrhy byly zamítnuty.
Kontakty:
Mgr. Luděk Šikola, Ekologický právní servis, 731 177 074, ludek.sikola@eps.cz
Mgr. Pavel Černohous, Ateliér pro životní prostředí, 608 901 291, pavel@cernohous.cz
Mgr. Petra Humlíčková, Zelený kruh, 732 685 835, petra.humlickova@zelenykruh.cz v
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist