Tiskové zprávy
Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu: Stávka dopravců je jedinečnou šancí zkusit cestu do práce jinak – na kole. Deset pražských cykloservisů bude mít ve středu prodlouženou otevírací dobu
15. června 2011 | Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu
Autor: Michal Trojan, tajemník Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK)
Autor: Michal Trojan, tajemník Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK)
Stávka dopravců je jedinečnou šancí zkusit cestu do práce jinak – na kole. Deset pražských cykloservisů bude mít ve středu prodlouženou otevírací dobu.
Čtvrteční stávka odborářů v dopravě dává lidem šanci ověřit, nakolik se v českých městech zlepšila úroveň cyklistických tras a stezek, dopravního značení a bezpečnosti obecně. Zvláště pro provoz ve městě je však nutné kolo pečlivě připravit. Samozřejmostí by měla být kontrola povinné výbavy jízdního kola a jeho technického stavu. Především pro ty Pražany, kteří se pro čtvrteční jízdu do zaměstnání rozhodnou využít jízdního kola, dohodla Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK) prodloužení středeční otevírací doby v 10 vybraných pražských cykloservisech a prodejnách cyklistického zboží.
Nad rozsahem a podobou čtvrteční stávky odborářů v dopravě stále visí mnoho otazníků. Jisté však je, že plánované blokády omezí mobilitu ve městech a mnozí lidé budou nuceni řešit přepravní obtíže. Při hledání alternativního způsobu městské dopravy se přitom pro většinu občanů nabízí civilizované a moderní řešení – jízda na kole. V Česku je sice jízda na kole oblíbeným způsobem trávení volného času, avšak při dopravě za prací jsou u nás stále upřednostňovány jiné způsoby dopravy. Přitom míra bezpečí a pohodlí cyklistické dopravy ve městech stoupla za posledních pár let velmi výrazně.
Kolo je ve městě rychlejší než auto
Volba jízdního kola jako městského dopravního prostředku může být výhodná i v momentě, kdy k jeho využití nejste nuceni okolnostmi. Centra českých měst totiž v minulosti nebyla projektována na stávající úroveň motorizované dopravy a při pravidelných denních dopravních „špičkách“ může být jízda autem ve městě dokonce pomalejší než prostá pěší chůze. Jízdní kolo je v takovém případě často i několikanásobně rychlejší alternativou dopravy. Běžná je dnes i přeprava jízdních kol ve vybraných segmentech městské hromadné dopravy, což otevírá cestu přepravě i na delší vzdálenosti ve velkých městech. V neposlední řadě ve městech přibývají i stojany na kola s možností jejich bezpečného uzamčení. A všichni jsme si již jistě zažili, jak velký problém je v centrech měst zaparkovat osobní automobil.
V zahraničí vám za cestu na kole i zaplatí
Problém s auty ve městech řeší většina Evropy a jízda na kole za prací se v zahraničí mnohdy těší štědré podpoře ze strany státu. Kupříkladu sousední Rakousko zvýhodňuje tento způsob dopravy již tradičně a platí zde, že za užití jízdního kola jako dopravního prostředku na pracovní cesty náleží jeho uživateli náhrada 0,38 EUR/km. Česko na podobnou iniciativu bohužel stále ještě čeká.
Bezpečnost jízdy se ve městech zlepšila
Ačkoliv při budování městské cyklistické infrastruktury za západními zeměmi stále ještě zaostáváme, zlepšila se bezpečnost i pohodlí městské dopravy v česku citelně. Přibývají nejen cyklostezky, ale i specializované značení na běžných silnicích.
Situace v Praze
S největším náporem stávkujících se bude pravděpodobně potýkat česká metropole. Přitom právě hlavní město České republiky je tím, jež v rozvoji městské bezmotorové dopravy učinilo významné kroky. Pomocí projektu „Praha cyklistická“ mohou její obyvatelé i návštěvníci nejen bezpečně plánovat své cesty po cyklotrasách a cyklostezkách ve městě, ale najít i kupříkladu takové informace, jako umístění stojanů na kola, vrstevnice, kritická místa nebo záchytná parkoviště typu "zaparkuj a jeď".
Připravte své kolo
Při jízdě na kole po městě je nutné dbát ve zvýšené míře na vlastní bezpečnost. Krom užití cyklistické přilby by měla být samozřejmostí kontrola povinné výbavy jízdního kola a jeho technického stavu. Především pro ty Pražany, kteří se pro čtvrteční jízdu do zaměstnání rozhodnou využít jízdního kola, dohodla Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK) prodloužení středeční otevírací doby vybraných pražských prodejen cyklistického zboží a jejich servisů. Úplný seznam prodejen s prodlouženou otevírací dobou ve středu 15. června naleznete na webu www.avdk.cz.
Čtvrteční stávka odborářů v dopravě dává lidem šanci ověřit, nakolik se v českých městech zlepšila úroveň cyklistických tras a stezek, dopravního značení a bezpečnosti obecně. Zvláště pro provoz ve městě je však nutné kolo pečlivě připravit. Samozřejmostí by měla být kontrola povinné výbavy jízdního kola a jeho technického stavu. Především pro ty Pražany, kteří se pro čtvrteční jízdu do zaměstnání rozhodnou využít jízdního kola, dohodla Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK) prodloužení středeční otevírací doby v 10 vybraných pražských cykloservisech a prodejnách cyklistického zboží.
Nad rozsahem a podobou čtvrteční stávky odborářů v dopravě stále visí mnoho otazníků. Jisté však je, že plánované blokády omezí mobilitu ve městech a mnozí lidé budou nuceni řešit přepravní obtíže. Při hledání alternativního způsobu městské dopravy se přitom pro většinu občanů nabízí civilizované a moderní řešení – jízda na kole. V Česku je sice jízda na kole oblíbeným způsobem trávení volného času, avšak při dopravě za prací jsou u nás stále upřednostňovány jiné způsoby dopravy. Přitom míra bezpečí a pohodlí cyklistické dopravy ve městech stoupla za posledních pár let velmi výrazně.
Kolo je ve městě rychlejší než auto
Volba jízdního kola jako městského dopravního prostředku může být výhodná i v momentě, kdy k jeho využití nejste nuceni okolnostmi. Centra českých měst totiž v minulosti nebyla projektována na stávající úroveň motorizované dopravy a při pravidelných denních dopravních „špičkách“ může být jízda autem ve městě dokonce pomalejší než prostá pěší chůze. Jízdní kolo je v takovém případě často i několikanásobně rychlejší alternativou dopravy. Běžná je dnes i přeprava jízdních kol ve vybraných segmentech městské hromadné dopravy, což otevírá cestu přepravě i na delší vzdálenosti ve velkých městech. V neposlední řadě ve městech přibývají i stojany na kola s možností jejich bezpečného uzamčení. A všichni jsme si již jistě zažili, jak velký problém je v centrech měst zaparkovat osobní automobil.
V zahraničí vám za cestu na kole i zaplatí
Problém s auty ve městech řeší většina Evropy a jízda na kole za prací se v zahraničí mnohdy těší štědré podpoře ze strany státu. Kupříkladu sousední Rakousko zvýhodňuje tento způsob dopravy již tradičně a platí zde, že za užití jízdního kola jako dopravního prostředku na pracovní cesty náleží jeho uživateli náhrada 0,38 EUR/km. Česko na podobnou iniciativu bohužel stále ještě čeká.
Bezpečnost jízdy se ve městech zlepšila
Ačkoliv při budování městské cyklistické infrastruktury za západními zeměmi stále ještě zaostáváme, zlepšila se bezpečnost i pohodlí městské dopravy v česku citelně. Přibývají nejen cyklostezky, ale i specializované značení na běžných silnicích.
Situace v Praze
S největším náporem stávkujících se bude pravděpodobně potýkat česká metropole. Přitom právě hlavní město České republiky je tím, jež v rozvoji městské bezmotorové dopravy učinilo významné kroky. Pomocí projektu „Praha cyklistická“ mohou její obyvatelé i návštěvníci nejen bezpečně plánovat své cesty po cyklotrasách a cyklostezkách ve městě, ale najít i kupříkladu takové informace, jako umístění stojanů na kola, vrstevnice, kritická místa nebo záchytná parkoviště typu "zaparkuj a jeď".
Připravte své kolo
Při jízdě na kole po městě je nutné dbát ve zvýšené míře na vlastní bezpečnost. Krom užití cyklistické přilby by měla být samozřejmostí kontrola povinné výbavy jízdního kola a jeho technického stavu. Především pro ty Pražany, kteří se pro čtvrteční jízdu do zaměstnání rozhodnou využít jízdního kola, dohodla Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK) prodloužení středeční otevírací doby vybraných pražských prodejen cyklistického zboží a jejich servisů. Úplný seznam prodejen s prodlouženou otevírací dobou ve středu 15. června naleznete na webu www.avdk.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




