https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/summit-svetovych-skol-aneb-jak-souvisi-voda-a-zmena-klimatu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Česká rozvojová agentura: Summit Světových škol aneb jak souvisí voda a změna klimatu?

11. listopadu 2020 | Česká rozvojová agentura
Autor: Filip Šebek
V úterý 10. listopadu se uskutečnila online formou každoroční akce Summit Světových škol, kterou podporuje ČRA v rámci výzvy „Globální rozvojové vzdělávání a osvěta veřejnosti“. Akci pořádal vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni ve spolupráci s partnerskými organizacemi ADRA a ARPOK. Součástí dopoledního programu bylo slavnostní vyhlášení a ocenění nově certifikovaných škol za účasti zástupců Ministerstva zahraničí a České rozvojové agentury.

Základní filozofie projektu Světová škola podporuje vzdělávání a přípravu žáků na reálný život v globalizovaném světě a opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej. Projekt je určen všem typům škol (od MŠ po gymnázia a SŠ). V současnosti je v České republice 96 škol nositelem titulu Světová škola a za uplynulý školní rok 2019/2020 se o titul uchází dalších 10 škol. Více informací o projektu Světová škola můžete najít na webových stránkách www.svetovaskola.cz.

V letošním roce se konal Summit Světových škol s podtitulem: Voda nad zlato?. O tom, jak souvisí voda a změna klimatu, se mohli učitelé a žáci všech Světových škol, ale i noví zájemci o program či studenti vysokých škol se zájmem o globální vzdělávání mohli dozvědět v rámci dvou bloků. V tom dopoledním vystoupil i ředitel České rozvojové agentury Jan Slíva.

„Světová škola je unikátní koncept, který napomáhá rozvoji aktivního občanství, pochopení demokratických hodnot a zapojuje žáky a studenty do diskuzí o globálních tématech, která je budou provázet po celý život. Náš svět se rychle mění a rozvoj svobodných a zodpovědných jedinců, kteří se orientují v současném dění, je zásadní pro rozvoj celé naší společnosti. Co mě osobně, jakožto řediteli instituce podporující udržitelný rozvoj v nejchudších státech světa, leží srdci snad nejvíc, je přístup ke spolupráci a pomoci těm nejvíce potřebným. V rámci Evropské unie máme podle průzkumů Eurobarometru v České republice téměř nejmenší podíl občanů, kteří si myslí, že je důležité v rozvojových zemích pomáhat, a tento podíl navíc ještě klesá – otázky chudoby, hladu a nerovností nemají zkrátka u nás bohužel tu nejvyšší prioritu,“ uvedl ve svém příspěvku Jan Slíva.

Vhledem k letošnímu tématu, jímž je voda a klimatická změna, mohli registrované školy kromě zapojení se do online diskuze zhlédnout film Děkujeme za déšť. Hlavní postavou oceňovaného snímku je sympatický keňský farmář Kisilu, který se poté, co jeho domov zasáhne zničující bouře, rozhodne bojovat proti klimatické změně a díky svému odhodlání se dostane až na Klimatickou konferenci do Paříže, kde se o nutnosti změny pokusí přesvědčit i světové vůdce.

„Hlavním tématem summitu je VODA – VODA nad zlato. Téma je vybráno s ohledem na fakt, že jedním z klíčových globálních problémů je změna klimatu a potenciální nedostatek vody je největší globální riziko. Měl by proto být kladen co největší důraz na vzdělávání směřujícímu k udržitelnému rozvoji a porozumění provázanosti našeho světa. To každému mladému člověku umožní získat znalosti, dovednosti a hodnoty potřebné pro vytváření udržitelné budoucnosti. Koncept Světových škol určitě přispívá k chápání všech těchto souvislostí u té nejmladší generace – je proto skvělé, že ČRA projekt finančně podporuje, a byl bych moc rád, kdyby se titulem Světová škola mohlo pyšnit co nejvíce českých škol,“ přiblížil význam letošního tématu Jan Slíva, který zároveň slíbil projektu za Českou rozvojovou agenturu podporu i do dalších let.

V rámci letošního Summitu Světových škol byly pro pedagogy a žáky připraveny diskuze s experty Taťánou Mikovou a Semhalem Tsegayem, kteří tematice vody věnovali z pohledu České republiky a Jordánska. Dále měli účastníci příležitost zapojit se do interaktivních online workshopů. Celou akci moderovala Lejla Abbasová.

Koncept Světové školy je v České republice rozvíjen již od roku 2006, kdy probíhal úspěšný evropský projekt Světová škola, jehož se vedle České republiky účastnily i Velká Británie, Polsko, Rakousko, Slovensko, Malta a Thajsko. Cílem projektu bylo vytvořit mezinárodní síť škol, ve kterých se studenti učí o globálních problémech. V současné době spočívá unikátnost mezinárodního projektu Světová škola mimo jiné v tom, že na něm dlouhodobě spolupracuje několik neziskových organizací. Projektu, který se snaží prohloubit odborné znalosti pedagogů o globálních problémech a rozvojové problematice a zvýšit motivaci začleňovat daná témata do školního kurikula, pomáhá i originální komiks vytvořený renomovaným českým výtvarníkem Karlem Jeriem.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist