Tiskové zprávy
Jihočeské matky/Občanská iniciativa pro ochranu životního prostředí: Tisková zpráva k JETE-povolení provozu na deset let
11. října 2004 | Jihočeské matky/Občanská iniciativa pro ochranu životního prostředí
Autor: Dana Kuchtová, tel: 603 516 711
Autor: Dana Kuchtová, tel: 603 516 711
Státní úřad pro jadernou bezpečnost vydal dnes jaderné elektrárně Temelín povolení k přechodu na plný provozní režim (povolení pro tzv.“provoz“). Povolení je platné na deset let. Vydání tohoto povolení je paradoxně doprovázeno požadavkem SÚJB na výrazné zvýšení jaderné bezpečnosti.
SÚJB tak přiznává, že jaderná bezpečnost není v případě jaderné elektrárny Temelín na dobré úrovni. To ostatně dokládá i série větších či menších poruch na jaderné elektrárně. Poruchy se neustále opakují a týkají se především tzv. sekundárního, ale i tzv. primárního okruhu.
„Podle našeho názoru porušil Státní úřad pro jadernou bezpečnost zákon, neboť nejenže nedoložil výrazně převažující veřejný zájem na provozu jaderné elektrárny (par. 4 atomového zákona) nad riziky provozu, ale navíc tato rizika sám svým požadavkem na zvýšení jaderné bezpečnosti potvrdil. Rozhodnutí SÚJB budeme žalovat“ říká Dana Kuchtová ze Sdružení Jihočeské matky.
Stavební úřad Krajského úřadu v Českých Budějovicích (event. stavební úřad v Týně nad Vltavou) by měl nyní na návrh stavebníka (ČEZ) zahájit kolaudaci jaderné elektrárny Temelín, neboť má již všechny potřebné podklady, včetně povolení SÚJB. V kolaudačním řízení by Sdružení Jihočeské matky mělo být účastníkem řízení, protože by zde měly být projednány některé změny stavby, např. změna ASŘTP (software). Již dříve jsme se zúčastnily projednání některých změn JETE, účasti na některých řízeních jsme se domáhaly soudní cestou.
„Na to, že je jaderná elektrárna Temelín provozována a dosud není zkolaudována jedna z nejvýznamnějších změn – změna tzv. ASŘTP (automatizovaných systémů řízení) – upozorňujeme již dlouho. Na jiné stavbě by zřejmě takový postup nebyl možný. U Temelína však převažovaly často politické zájmy nad standardním postupem. Je otázkou, zda kolaudace proběhne standardně nebo opět bude snaha vše projednat bez účasti veřejnosti.“ říká Pavel Vlček z Občanské iniciativy pro ochranu životního prostředí.
Dana Kuchtová, 603 516 711
Pavel Vlček, 777 006 241
"Provoz", tedy trvaly ci komercni provoz, povoluje SUJB rozhodnutim podobne jako predchozi etapy uvadeni do provozu. CEZ musi predlozit dokumentaci, ktera bude obsahovat:
a) Pro povolení provozu jaderného zařízení:
1. doplňky předprovozní bezpečnostní zprávy a další doplňky dokumentace vyžadované k vydání povolení pro první zavezení jaderného paliva do reaktoru, vztahující se ke změnám realizovaným po prvním zavezení jaderného paliva,
2. vyhodnocení výsledků předchozích etap uvádění do provozu,
3. průkaz o splnění předchozích rozhodnutí a podmínek Úřadu,
4. průkaz o připravenosti zařízení a personálu k provozu,
5. harmonogram provozu,
6. aktualizované limity a podmínky pro bezpečný provoz.
V atomovych rizenich nejsou NGO ucastniky. Jde o povoleni provozu a je to vlastne konecne rozhodnuti, jimz se definitivne povoluje provoz JETE z atomoveho hlediska.
Stavebni hledisko s tim nelze smesovat. Kolaudaci ve smyslu stavebniho zakona se definitivne povoluje uzivani cele stavby, nejen jaderneho reaktoru. Podminkou kolaudace je splneni podminek vyplyvajicich pro provoz ze zvlastnich predpisu a tedy i z atomoveho zakona. Proto muze stavebnik pristoupit ke kolaudaci az pote, jakmile bude mit hotovo povoleni k trvalemu jadernemu provozu. Ucastenstvi v kolaudacnich rizenich je take omezeno, ale tam, kde stavebni urad spojil kolaudaci s povolenim zmen stavby, napr. ASRTP, mohou být NGO účastníky řízení.
SÚJB tak přiznává, že jaderná bezpečnost není v případě jaderné elektrárny Temelín na dobré úrovni. To ostatně dokládá i série větších či menších poruch na jaderné elektrárně. Poruchy se neustále opakují a týkají se především tzv. sekundárního, ale i tzv. primárního okruhu.
„Podle našeho názoru porušil Státní úřad pro jadernou bezpečnost zákon, neboť nejenže nedoložil výrazně převažující veřejný zájem na provozu jaderné elektrárny (par. 4 atomového zákona) nad riziky provozu, ale navíc tato rizika sám svým požadavkem na zvýšení jaderné bezpečnosti potvrdil. Rozhodnutí SÚJB budeme žalovat“ říká Dana Kuchtová ze Sdružení Jihočeské matky.
Stavební úřad Krajského úřadu v Českých Budějovicích (event. stavební úřad v Týně nad Vltavou) by měl nyní na návrh stavebníka (ČEZ) zahájit kolaudaci jaderné elektrárny Temelín, neboť má již všechny potřebné podklady, včetně povolení SÚJB. V kolaudačním řízení by Sdružení Jihočeské matky mělo být účastníkem řízení, protože by zde měly být projednány některé změny stavby, např. změna ASŘTP (software). Již dříve jsme se zúčastnily projednání některých změn JETE, účasti na některých řízeních jsme se domáhaly soudní cestou.
„Na to, že je jaderná elektrárna Temelín provozována a dosud není zkolaudována jedna z nejvýznamnějších změn – změna tzv. ASŘTP (automatizovaných systémů řízení) – upozorňujeme již dlouho. Na jiné stavbě by zřejmě takový postup nebyl možný. U Temelína však převažovaly často politické zájmy nad standardním postupem. Je otázkou, zda kolaudace proběhne standardně nebo opět bude snaha vše projednat bez účasti veřejnosti.“ říká Pavel Vlček z Občanské iniciativy pro ochranu životního prostředí.
Dana Kuchtová, 603 516 711
Pavel Vlček, 777 006 241
"Provoz", tedy trvaly ci komercni provoz, povoluje SUJB rozhodnutim podobne jako predchozi etapy uvadeni do provozu. CEZ musi predlozit dokumentaci, ktera bude obsahovat:
a) Pro povolení provozu jaderného zařízení:
1. doplňky předprovozní bezpečnostní zprávy a další doplňky dokumentace vyžadované k vydání povolení pro první zavezení jaderného paliva do reaktoru, vztahující se ke změnám realizovaným po prvním zavezení jaderného paliva,
2. vyhodnocení výsledků předchozích etap uvádění do provozu,
3. průkaz o splnění předchozích rozhodnutí a podmínek Úřadu,
4. průkaz o připravenosti zařízení a personálu k provozu,
5. harmonogram provozu,
6. aktualizované limity a podmínky pro bezpečný provoz.
V atomovych rizenich nejsou NGO ucastniky. Jde o povoleni provozu a je to vlastne konecne rozhodnuti, jimz se definitivne povoluje provoz JETE z atomoveho hlediska.
Stavebni hledisko s tim nelze smesovat. Kolaudaci ve smyslu stavebniho zakona se definitivne povoluje uzivani cele stavby, nejen jaderneho reaktoru. Podminkou kolaudace je splneni podminek vyplyvajicich pro provoz ze zvlastnich predpisu a tedy i z atomoveho zakona. Proto muze stavebnik pristoupit ke kolaudaci az pote, jakmile bude mit hotovo povoleni k trvalemu jadernemu provozu. Ucastenstvi v kolaudacnich rizenich je take omezeno, ale tam, kde stavebni urad spojil kolaudaci s povolenim zmen stavby, napr. ASRTP, mohou být NGO účastníky řízení.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk