https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-k-predani-petice-zastupitelstvu-jihomoravskeho-kraje-za-r43-jako-plnohodnotny-obchvat-celeho-mesta-brna
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Petiční výbor za R43: Tisková zpráva k předání petice Zastupitelstvu Jihomoravského kraje za R43 jako plnohodnotný OBCHVAT celého města Brna

13. září 2010 | Petiční výbor za R43
V pátek byla JM kraji předána petice s téměř 37 tisíci podpisů za R43 jako plnohodnotný obchvat celého Brna. Je to největší petice s dopravní tematikou v ČR. Zde občané vyjadřují za sebe, a nepochybně i za své děti, oprávněný požadavek na moderní řešení R43 k odvedení tranzitní dopravy mimo celé území Brna.

Za 10 let existence krajského úřadu nebyl dosud právoplatně dokončen ani jeden územní plán velkého územního celku, a to v řadě případů pro nedodržení zákonných postupů. Bylo přitom zmařeno mnoho finančních prostředků od daňových poplatníků.

Zrušení trasy R43 v územním plánu Brna Nejvyšším správním soudem v květnu 2010 potvrdilo, že pravdu měli občané a že úředníci města i kraje dlouhodobě nesprávně informovali veřejnost i zastupitele. Rozsudek soudu svou analýzou potvrzuje, že koridor R43 je protiprávně, s písemným souhlasem úředníků kraje, zanesen i do mnoha dalších územních plánů obcí na trase Hitlerovy dálnice.

Jana Pálková uvádí: „Občané, kteří podepsali petici za obchvat celého města Brna, roky upozorňují na nevhodnost prosazování trasy rychlostní komunikace R43 jako průtah městskými částmi a v těsné blízkosti hráze Brněnské přehrady. To se děje i díky špatnému stavu územního plánování v Jihomoravském kraji, které je dlouhodobě poznamenáno politickými rozhodnutími, která ignorují zákonné postupy i evropskou legislativu“.

Ing. Horváth zdůrazňuje: „Je doloženo studiemi, že pro R43 existuje řešení, které se zcela vyhýbá mnoha obcím, které by byly zasaženy „Hitlerovou dálnicí“ a pro všechny ostatní obce od Černé Hory až po dálnici D1 se jedná o obchvaty obcí. Je nešťastné, že odpovědní pracovníci kraje podceňují či přímo ignorují i jiné varianty vedení R43 než přes město Brno.“
Marie Špačková upozorňuje: „Kraj ignoruje fakt, že do oblastí Brna a brněnské aglomerace, kde jsou již dlouhodobě překračovány zákonné hygienické limity prašnosti a hlučnosti se nemohou umisťovat žádné další zdroje znečištění a že naopak kraj je povinen přijímat účinná opatření k nápravě. Hygienické zákonné limity jsou dlouhodobě překračovány i v Bosonohách, a proto sem není možné umístit obří křižovatku R43, D1 a utajované jihozápadní tangenty. Proto také není možné vést R43 z Bosonoh do Bystrce.“

Petiční výbor vyzývá zastupitele JM kraje, aby otázce správného trasování potřebné komunikace R43 věnovali plnou pozornost a aby byly učiněny všechny kroky k zajištění správného postupu v přípravě Zásad územního rozvoje (ZÚR). Je nešťastné, že kraj doposud ignoruje optimalizované trasování R43 z roku 2009, přestože je to základna pro dosažení konsensu v kraji umožňující urychlit výstavbu R43.

Petiční výbor vyjadřuje hluboké zklamání, že v červnu avizovaná jednání kraje s občany o územním plánování kraj neuskutečnil a naopak JMK jednostranně předal 2. Návrh ZÚR ministerstvům. Tím byla ztracena možnost včasné nápravy chybných závěrů v 2. Návrhu ZÚR. Jeho vady jsou natolik závažné, že by se ještě nyní měl kraj zamyslet a konzultace s občany a starosty protestujících obcí zahájit, 2. Návrh ZÚR upravit a znovu jej projednat s ministerstvy a dotčenými orgány. Pokud k této nápravě nyní nedojde a bude tvrzeno, že kraj si nemůže další zpoždění dovolit, pak je nutné toto odmítnout, neb pokud bude projednáván a případně ke schvalování předložen chybný Návrh ZÚR, může se tato klíčová územně plánovací dokumentace stát další v pořadí, kterou soud zruší.

Petiční výbor proto nabízí kraji pomocnou ruku občanů a občanských sdružení k nápravě neudržitelné situace v územním plánování. Zda tato nabídka pomoci uvést Návrh ZÚR do souladu s legislativou bude přijata, závisí teď i na novém radním Mackovi, který před pár dny převzal rezort územního plánování na kraji. Po fiasku s územní prognózou JM kraje v roce 2004 došlo k výměně na postu vedoucí odboru územního plánování na kraji, ale ani po 5 letech nové vedení předmětného odboru nepřineslo změnu.

Kontakty:
Jana Pálková, Bystrc, e-mail: janapalkova@seznam.cz, mobil 608 470 415
Marie Špačková, Bosonohy, mobil 728 523 678
Ing. Ladislav Horváth, Kníničky, e-mail: ladislav.horvath@email.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 Staré diskuse (archiv)
13. 9. 2010
Pepa
reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist