Tiskové zprávy
Petiční výbor za R43: Tisková zpráva k předání petice Zastupitelstvu Jihomoravského kraje za R43 jako plnohodnotný OBCHVAT celého města Brna
13. září 2010 | Petiční výbor za R43
V pátek byla JM kraji předána petice s téměř 37 tisíci podpisů za R43 jako plnohodnotný obchvat celého Brna. Je to největší petice s dopravní tematikou v ČR. Zde občané vyjadřují za sebe, a nepochybně i za své děti, oprávněný požadavek na moderní řešení R43 k odvedení tranzitní dopravy mimo celé území Brna.
Za 10 let existence krajského úřadu nebyl dosud právoplatně dokončen ani jeden územní plán velkého územního celku, a to v řadě případů pro nedodržení zákonných postupů. Bylo přitom zmařeno mnoho finančních prostředků od daňových poplatníků.
Zrušení trasy R43 v územním plánu Brna Nejvyšším správním soudem v květnu 2010 potvrdilo, že pravdu měli občané a že úředníci města i kraje dlouhodobě nesprávně informovali veřejnost i zastupitele. Rozsudek soudu svou analýzou potvrzuje, že koridor R43 je protiprávně, s písemným souhlasem úředníků kraje, zanesen i do mnoha dalších územních plánů obcí na trase Hitlerovy dálnice.
Jana Pálková uvádí: „Občané, kteří podepsali petici za obchvat celého města Brna, roky upozorňují na nevhodnost prosazování trasy rychlostní komunikace R43 jako průtah městskými částmi a v těsné blízkosti hráze Brněnské přehrady. To se děje i díky špatnému stavu územního plánování v Jihomoravském kraji, které je dlouhodobě poznamenáno politickými rozhodnutími, která ignorují zákonné postupy i evropskou legislativu“.
Ing. Horváth zdůrazňuje: „Je doloženo studiemi, že pro R43 existuje řešení, které se zcela vyhýbá mnoha obcím, které by byly zasaženy „Hitlerovou dálnicí“ a pro všechny ostatní obce od Černé Hory až po dálnici D1 se jedná o obchvaty obcí. Je nešťastné, že odpovědní pracovníci kraje podceňují či přímo ignorují i jiné varianty vedení R43 než přes město Brno.“
Marie Špačková upozorňuje: „Kraj ignoruje fakt, že do oblastí Brna a brněnské aglomerace, kde jsou již dlouhodobě překračovány zákonné hygienické limity prašnosti a hlučnosti se nemohou umisťovat žádné další zdroje znečištění a že naopak kraj je povinen přijímat účinná opatření k nápravě. Hygienické zákonné limity jsou dlouhodobě překračovány i v Bosonohách, a proto sem není možné umístit obří křižovatku R43, D1 a utajované jihozápadní tangenty. Proto také není možné vést R43 z Bosonoh do Bystrce.“
Petiční výbor vyzývá zastupitele JM kraje, aby otázce správného trasování potřebné komunikace R43 věnovali plnou pozornost a aby byly učiněny všechny kroky k zajištění správného postupu v přípravě Zásad územního rozvoje (ZÚR). Je nešťastné, že kraj doposud ignoruje optimalizované trasování R43 z roku 2009, přestože je to základna pro dosažení konsensu v kraji umožňující urychlit výstavbu R43.
Petiční výbor vyjadřuje hluboké zklamání, že v červnu avizovaná jednání kraje s občany o územním plánování kraj neuskutečnil a naopak JMK jednostranně předal 2. Návrh ZÚR ministerstvům. Tím byla ztracena možnost včasné nápravy chybných závěrů v 2. Návrhu ZÚR. Jeho vady jsou natolik závažné, že by se ještě nyní měl kraj zamyslet a konzultace s občany a starosty protestujících obcí zahájit, 2. Návrh ZÚR upravit a znovu jej projednat s ministerstvy a dotčenými orgány. Pokud k této nápravě nyní nedojde a bude tvrzeno, že kraj si nemůže další zpoždění dovolit, pak je nutné toto odmítnout, neb pokud bude projednáván a případně ke schvalování předložen chybný Návrh ZÚR, může se tato klíčová územně plánovací dokumentace stát další v pořadí, kterou soud zruší.
Petiční výbor proto nabízí kraji pomocnou ruku občanů a občanských sdružení k nápravě neudržitelné situace v územním plánování. Zda tato nabídka pomoci uvést Návrh ZÚR do souladu s legislativou bude přijata, závisí teď i na novém radním Mackovi, který před pár dny převzal rezort územního plánování na kraji. Po fiasku s územní prognózou JM kraje v roce 2004 došlo k výměně na postu vedoucí odboru územního plánování na kraji, ale ani po 5 letech nové vedení předmětného odboru nepřineslo změnu.
Kontakty:
Jana Pálková, Bystrc, e-mail: janapalkova@seznam.cz, mobil 608 470 415
Marie Špačková, Bosonohy, mobil 728 523 678
Ing. Ladislav Horváth, Kníničky, e-mail: ladislav.horvath@email.cz
Za 10 let existence krajského úřadu nebyl dosud právoplatně dokončen ani jeden územní plán velkého územního celku, a to v řadě případů pro nedodržení zákonných postupů. Bylo přitom zmařeno mnoho finančních prostředků od daňových poplatníků.
Zrušení trasy R43 v územním plánu Brna Nejvyšším správním soudem v květnu 2010 potvrdilo, že pravdu měli občané a že úředníci města i kraje dlouhodobě nesprávně informovali veřejnost i zastupitele. Rozsudek soudu svou analýzou potvrzuje, že koridor R43 je protiprávně, s písemným souhlasem úředníků kraje, zanesen i do mnoha dalších územních plánů obcí na trase Hitlerovy dálnice.
Jana Pálková uvádí: „Občané, kteří podepsali petici za obchvat celého města Brna, roky upozorňují na nevhodnost prosazování trasy rychlostní komunikace R43 jako průtah městskými částmi a v těsné blízkosti hráze Brněnské přehrady. To se děje i díky špatnému stavu územního plánování v Jihomoravském kraji, které je dlouhodobě poznamenáno politickými rozhodnutími, která ignorují zákonné postupy i evropskou legislativu“.
Ing. Horváth zdůrazňuje: „Je doloženo studiemi, že pro R43 existuje řešení, které se zcela vyhýbá mnoha obcím, které by byly zasaženy „Hitlerovou dálnicí“ a pro všechny ostatní obce od Černé Hory až po dálnici D1 se jedná o obchvaty obcí. Je nešťastné, že odpovědní pracovníci kraje podceňují či přímo ignorují i jiné varianty vedení R43 než přes město Brno.“
Marie Špačková upozorňuje: „Kraj ignoruje fakt, že do oblastí Brna a brněnské aglomerace, kde jsou již dlouhodobě překračovány zákonné hygienické limity prašnosti a hlučnosti se nemohou umisťovat žádné další zdroje znečištění a že naopak kraj je povinen přijímat účinná opatření k nápravě. Hygienické zákonné limity jsou dlouhodobě překračovány i v Bosonohách, a proto sem není možné umístit obří křižovatku R43, D1 a utajované jihozápadní tangenty. Proto také není možné vést R43 z Bosonoh do Bystrce.“
Petiční výbor vyzývá zastupitele JM kraje, aby otázce správného trasování potřebné komunikace R43 věnovali plnou pozornost a aby byly učiněny všechny kroky k zajištění správného postupu v přípravě Zásad územního rozvoje (ZÚR). Je nešťastné, že kraj doposud ignoruje optimalizované trasování R43 z roku 2009, přestože je to základna pro dosažení konsensu v kraji umožňující urychlit výstavbu R43.
Petiční výbor vyjadřuje hluboké zklamání, že v červnu avizovaná jednání kraje s občany o územním plánování kraj neuskutečnil a naopak JMK jednostranně předal 2. Návrh ZÚR ministerstvům. Tím byla ztracena možnost včasné nápravy chybných závěrů v 2. Návrhu ZÚR. Jeho vady jsou natolik závažné, že by se ještě nyní měl kraj zamyslet a konzultace s občany a starosty protestujících obcí zahájit, 2. Návrh ZÚR upravit a znovu jej projednat s ministerstvy a dotčenými orgány. Pokud k této nápravě nyní nedojde a bude tvrzeno, že kraj si nemůže další zpoždění dovolit, pak je nutné toto odmítnout, neb pokud bude projednáván a případně ke schvalování předložen chybný Návrh ZÚR, může se tato klíčová územně plánovací dokumentace stát další v pořadí, kterou soud zruší.
Petiční výbor proto nabízí kraji pomocnou ruku občanů a občanských sdružení k nápravě neudržitelné situace v územním plánování. Zda tato nabídka pomoci uvést Návrh ZÚR do souladu s legislativou bude přijata, závisí teď i na novém radním Mackovi, který před pár dny převzal rezort územního plánování na kraji. Po fiasku s územní prognózou JM kraje v roce 2004 došlo k výměně na postu vedoucí odboru územního plánování na kraji, ale ani po 5 letech nové vedení předmětného odboru nepřineslo změnu.
Kontakty:
Jana Pálková, Bystrc, e-mail: janapalkova@seznam.cz, mobil 608 470 415
Marie Špačková, Bosonohy, mobil 728 523 678
Ing. Ladislav Horváth, Kníničky, e-mail: ladislav.horvath@email.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




