Tiskové zprávy
TNT Express ČR: TNT testuje nové aerodynamické prvky nákladních vozidel
Jednou z cest, jak dosáhnout nižší spotřeby, a tedy i nižších emisí CO2, je snížení aerodynamického odporu vozidel. Například střešní kapotáž dokáže u nákladních vozidel uspořit až 5, 9 % pohonných hmot. V průběhu dubna a května proto TNT poskytlo na testování standardní a aerodynamicky upravený kamión, aby se posoudil přínos aerodynamických křídel na spotřebu paliva. V testech se použila mimo jiné akustická kamera, která měří zvuk projíždějících vozidel a zároveň jej, podobně jako termovize, zpracovává do barevného schematu. Výsledky se nyní vyhodnocují a budou použity pro další zlepšování spoilerů. Další kolo testování proběhne ještě v průběhu léta.
Aerodynamiku vozidel ovlivňuje řada faktorů, v první řadě je ale třeba rozlišit mezi různými typy automobilů. Například u vozidel s návěsem je odpor vzduchu zodpovědný přibližně za 40 % spotřeby paliva. Dalších 15 % paliva se spotřebuje na překonání mechanického tření v motoru, převodovky a hnací hřídele, k překonání valivého odporu se použije 45 % paliva.
Cílem PART20 je snížit spotřebu paliva a emisí do roku 2020 o 20 % prostřednictvím používání aerodynamických zařízení na nákladních automobilech a přívěsech. To je ve shodě s plánem TNT do roku 2020 snížit, ve srovnání s rokem 2007, firemní index CO2 o 45 %. Index CO2 počítá emise z operací prováděných přímo TNT a zahrnuje uhlíkovou stopu letecké i silniční přepravy a firemních budov.
Zakládajícím partnery PART20 jsou TNT jako zástupce sektoru dopravy, Technická Univerzita v nizozemském Delftu a Nizozemské sdružení podnikatelů FOCWA.
Jak dokáže aerodynamika ušetřit palivo
Boční panely
Přiléhající boční panely se používají k překlenutí mezery mezi nápravami. Nejúčinnější jsou při bočním větru, kdy brání vzduchu dostat se pod vozidlo. Znamenají také zvýšení bezpečnosti pro chodce a cyklisty, protože je méně pravděpodobné, že se zachytí pod kola.
Testy ukázaly, že pokud je bočními panely vybaven tahač i návěs, v silném bočním větru a při rychlosti 80 km/ h může úspora paliva dosáhnout až 15 %.
Eko-zástěrky za kola
Jedná se o perforované zástěrky, které nahrazují tradiční lapače nečistot za koly. Mají přibližně 75% prostupnost, což vede k menšímu odporu vzduchu. Úspora paliva se pohybuje okolo 3, 5 %, významně také snižují prašnost na silnicích.
U zástěrek na návěsu se často používá pouze jedna, po celé jeho šíři. To poskytuje například větší prostor pro reklamu a snižuje prašnost za vozem. Takto široká zástěrka ale způsobuje větší odpor vzduchu a zvyšuje boční prašnou stopu vozu.
„Ocas“ přívěsu
Matematické simulace i praktické zkoušky ukazují, že zužující se zadní čast přívěsu vede k menší vzduchové brázdě, většímu tlaku na zadní nápravu a nižší spotřebě. Podle aerodynamických testů může zúžený konec vést až k 12% snížení odporu vzduchu, což představuje přibližně 6% úsporu paliva. Zúžení má v současnosti formu například skládacích tenkých desek nebo nafukovacího límce.
Střešní kapotáž nebo deflektor
Aerodynamický kryt na střeše kabiny řidiče je při bočním větru efektivnější než deflektor. Správně nastavená a upravená střešní kapotáž nebo deflektor dokáží snížit spotřebu u nákladních aut až o 5, 9 %, vozidlo s dvěma návěsy uspoří až 2, 8 % paliva.
Relativně jednoduchým způsobem, jak snížit součinitel odporu vzduchu, je střešní kapotáž návěsu. Existuje řada typů s různou efektivností, úspora paliva v závislosti na nich může být až 5, 9 %. Nejúčinnější je přitom střecha návěsu upravená do podoby kapky, která vedle hladkého průtoku vzduchu navyšuje přepravní kapacitu tahače o 10 %.
Rotující válce
Do přední a zadní části přívěsu lze umístit rotující válce. Tento aerodynamický prvek pracuje s takzvaným Magnusovým jevem, kdy využívá energie získané z rotujících válců. Zadní válec, stejně jako přední, propůjčuje energii na proudění vzduchu, která se následně využívá k jeho usměrňování. Díky tomu se snižuje vzduchová brázda za návěsem a tedy i odpor.
Rotující válce představují jednu z možných technologií budoucnosti, dosavadní studie předpovídají snížení odporu vzduchu až o 20 %.
Přední spoiler
Přední spoiler zabraňuje proudění vzduchu podél spodní strany vozidla plné nerovností a navádí ho na aerodynamičtější plochy, boky a střechu. Pokud je ovšem spodní strana vozidla rovná, může mít přední spoiler i opačný účinek, zvětšuje se jím přední třecí plocha. Podle typu vozidla lze uspořit až 0,9 % paliva.
Spoilery na spodních hranách kabiny řidiče
Vedle odvádění vzduchu tyto spoilery usnadňují jeho obtékání kolem rohů kabiny řidiče. Tím, že drží proudění dole, současně zabraňují usazování nečistot na čelních a postraních sklech.
Límec kabiny
Pro nižší spotřebu a lepší stabilitu vozidla je důležité minimalizovat výškový rozdíl mezi kabinou řidiče a návěsem. Používá se k tomu proudnicový kryt v podobě límce, která snižuje odpor vzduchu. Výsledkem je až 8% úspora paliva.
Sluneční clona – spolier
Primární funkcí sluneční clony je zabránit oslnění řidiče. Zaoblené hrany ale mohou mít také aerodynamickou funkci – usměrňují vzduchový proud a snižují odpor kabiny i střešní hrany. Montáž tohoto typu spoileru dokáže přinést až 3% úsporu paliva.
Aerodynamická zpětná zrcátka
Oproti běžným zrcátkům mohou aerodynamická zpětná zrcátka snížit spotřebu paliva podle typu vozidla až o 0, 3 %. Řešení, které znamená největší úsporu paliva, spočívá v jejich nahrazení kamerami, které jsou zabudovány do karoserie. Tím se zmenší čelní plocha odporu. Kamery poskytují širší zorné pole, modely vybavené infračervenou technologií mohou proniknout mlhou a deštěm a tak přispívají i ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu.
Přídavná světla a klaksony
Nákladní automobily jsou často na střechách kabin vybaveny přídavnými světly a klaksony. Ty narušují proudění vzduchu do té míry, že navyšují spotřebu paliva o 0, 1 %.
Kryty kol
Kryty kol jsou jedním z nejrychlejších a nejjednodušších způsobů, jak ušetřit pohonné hmoty u kamionů. Zefektivňují vzduchové obtékání kol a tím snižují celkový odpor. Nevýhodou ale je, že mohou zabránit proudění vzduchu, které je důležité pro chlazení brzd.
Boční panely kabiny
Toto aerodynamické prodloužení kabiny zabraňuje toku vzduchu, aby se dostal mezi kabinu a návěs. Tím výrazně snižuje všechny součinitele odporu. Samotná montáž může přinést úsporu paliva až o 0, 7 %. U tohoto typu panelů je důležité, aby nenarušovaly osu otáčení návěsu. Na odtokové hrany desek se proto připevňují lemy z gumy, které ještě více minimalizují rozdíl mezi kabinou a návěsem. Testuje se i koncept nafukovacího límce, který tento hluchý prostor zcela zaplňuje.
Šikmá střecha přívěsu
Odpor přívěsu lze snížit zešikmením jeho zadní části. Například návěs s takto upraveným koncem poskytuje 0,3% úsporu paliva.
Vortex stabilizátory
Dalším z řešení, jak snížit odpor vzduchu, je redukce jeho proudění v mezeře mezi návěsem a kabinou. Pomocí vortex stabilizátorů v podobě svislých „ploutví“ umístěných po celé výšce přední části přívěsu lze v této mezeře uchovat vzduchové víry, které následně snižují tlak na jeho čelní stěnu. Vortex stabilizátory přinášejí úsporu paliva 0,7 %, u kloubových vozidel až 1 %.
Aerodynamický spodek
Spodní strana vozidla tahače i návěsu by měla být co nejrovnější. Lze použít například vyrovnávací kryty. Úspor je také možné dosáhnout například umístěním speciálního aerodynamického klínu po celé délce přívěsu.
Další informace:
Barbora Konečná Michal Vlasák
PR Specialist TNT Express ČR Euro RSCG Public Relations
barbora.konecna@tnt.com michal.vlasak@eurorscg.cz
725 789 842 724 639 052
Webová televize: www.tntwebtv.cz 220 397 611
O TNT Express:
Expresní divize TNT je jedním z předních dodavatelů expresních služeb. Její sítí 2 376 dep a třídících center ve 200 zemích světa týdně projde více než 4,4 milionu zásilek. To znamená, že každé místo vyexpeduje průměrně 46 zásilek za hodinu. Balíky, balíčky, obálky a krabice po světě spolehlivě cestují díky 26 610 silničním vozidlům a 46 letadlům. Potřebujete doručit zásilku na Kokosové ostrovy nebo do Západní Sahary? Sure we can!
TNT Express na celém světě zaměstnává přes 75 000 lidí, kteří se každý den snaží vyhovět i těm nejkurióznějším přáním svých zákazníků. Potřebujete doručit violoncello z Prahy do newyorské Carnegie Hall a to do druhého dne? Sure we can!
Celosvětové ocenění Investor in People je důkazem, že nejen spokojenost klientů, ale také vlastních zaměstnanců je pro TNT Express na prvním místě. To se promítá do atmosféry ve firmě, stejně jako do obchodních výsledků. Hlášený obrat divize se v roce 2009 vyšplhal na 5,96 miliard EUR, provozní příjem byl 193 milionů EUR.
Více informací o TNT Express můžete najít na webové televizi a stránkách www.tnt.cz.
O skupině TNT:
Společnost TNT je správnou volbou pro firmy i jednotlivce, kteří potřebují rychle a bezpečně doručit zboží či dokumenty. Celosvětově zajišťuje spolehlivý a flexibilní servis s cílem očekávání svých klientů nejen plnit, ale také překonávat. Zaměstnanci společnosti, kterých je po celém světě přes 163 000, každý den zajišťují přepravu zásilek bez ohledu na jejich křehkost, velikost či neobvyklost. Potřebujete dopravit vzácnou egyptskou vázu do pařížského Louvru a chcete k tomu ozbrojený doprovod? Sure we can!
Stejně lehce si TNT poradí i s poštovními službami. Divize TNT Post je významným hráčem na trhu adresného doručování a lídrem v oblasti neadresné distribuce: díky síti 6 000 doručovatelů roznese do schránek jen v ČR 150 milionů letáků měsíčně.
Pokud nechcete ztratit ani okamžik z Vašeho drahocenného denního času, využijte služeb naší specializované divize TNT Innight, která doručí potřebnou zásilku již během noci a třeba až do kufru Vašeho auta.
Za rok 2009 společnost TNT nahlásila obrat 10,4 miliardy EUR a provozní příjem 648 milionů EUR. Akcie TNT jsou obchodovány na Amsterdamské burze cenných papírů.
TNT nezapomíná ani na pomoc potřebným. Od roku 2002 podporuje Světový potravinový program (World Food Programme), projekt Organizace spojených národů, největší světové agentury humanitární pomoci.
Během pěti let zaměstnanci společnosti svou prací a penězi přispěli k přípravě 58 milionů školních jídel a zprovoznění 60 vodních pump. Pomohli tím více než 1 milionu znevýhodněných dětí. Společnost se také aktivně snaží o redukci emisí CO2 prostřednictvím programu Planet Me.
Svými aktivitami v oblasti globální odpovědnosti si v roce 2008 vysloužila hned dvě ocenění - nejvyšší hodnocení ze všech společností zahrnutých v indexu udržitelného rozvoje (Dow Jones Sustainability Index) a v oblasti zveřejňování emisí uhlíku (Carbon Disclosure Project). Chcete pomoci světu lépe žít a dýchat? Sure we can!
Více informací o TNT můžete najít na webových stránkách skupiny http://group.tnt.com.
Aerodynamiku vozidel ovlivňuje řada faktorů, v první řadě je ale třeba rozlišit mezi různými typy automobilů. Například u vozidel s návěsem je odpor vzduchu zodpovědný přibližně za 40 % spotřeby paliva. Dalších 15 % paliva se spotřebuje na překonání mechanického tření v motoru, převodovky a hnací hřídele, k překonání valivého odporu se použije 45 % paliva.
Cílem PART20 je snížit spotřebu paliva a emisí do roku 2020 o 20 % prostřednictvím používání aerodynamických zařízení na nákladních automobilech a přívěsech. To je ve shodě s plánem TNT do roku 2020 snížit, ve srovnání s rokem 2007, firemní index CO2 o 45 %. Index CO2 počítá emise z operací prováděných přímo TNT a zahrnuje uhlíkovou stopu letecké i silniční přepravy a firemních budov.
Zakládajícím partnery PART20 jsou TNT jako zástupce sektoru dopravy, Technická Univerzita v nizozemském Delftu a Nizozemské sdružení podnikatelů FOCWA.
Jak dokáže aerodynamika ušetřit palivo
Boční panely
Přiléhající boční panely se používají k překlenutí mezery mezi nápravami. Nejúčinnější jsou při bočním větru, kdy brání vzduchu dostat se pod vozidlo. Znamenají také zvýšení bezpečnosti pro chodce a cyklisty, protože je méně pravděpodobné, že se zachytí pod kola.
Testy ukázaly, že pokud je bočními panely vybaven tahač i návěs, v silném bočním větru a při rychlosti 80 km/ h může úspora paliva dosáhnout až 15 %.
Eko-zástěrky za kola
Jedná se o perforované zástěrky, které nahrazují tradiční lapače nečistot za koly. Mají přibližně 75% prostupnost, což vede k menšímu odporu vzduchu. Úspora paliva se pohybuje okolo 3, 5 %, významně také snižují prašnost na silnicích.
U zástěrek na návěsu se často používá pouze jedna, po celé jeho šíři. To poskytuje například větší prostor pro reklamu a snižuje prašnost za vozem. Takto široká zástěrka ale způsobuje větší odpor vzduchu a zvyšuje boční prašnou stopu vozu.
„Ocas“ přívěsu
Matematické simulace i praktické zkoušky ukazují, že zužující se zadní čast přívěsu vede k menší vzduchové brázdě, většímu tlaku na zadní nápravu a nižší spotřebě. Podle aerodynamických testů může zúžený konec vést až k 12% snížení odporu vzduchu, což představuje přibližně 6% úsporu paliva. Zúžení má v současnosti formu například skládacích tenkých desek nebo nafukovacího límce.
Střešní kapotáž nebo deflektor
Aerodynamický kryt na střeše kabiny řidiče je při bočním větru efektivnější než deflektor. Správně nastavená a upravená střešní kapotáž nebo deflektor dokáží snížit spotřebu u nákladních aut až o 5, 9 %, vozidlo s dvěma návěsy uspoří až 2, 8 % paliva.
Relativně jednoduchým způsobem, jak snížit součinitel odporu vzduchu, je střešní kapotáž návěsu. Existuje řada typů s různou efektivností, úspora paliva v závislosti na nich může být až 5, 9 %. Nejúčinnější je přitom střecha návěsu upravená do podoby kapky, která vedle hladkého průtoku vzduchu navyšuje přepravní kapacitu tahače o 10 %.
Rotující válce
Do přední a zadní části přívěsu lze umístit rotující válce. Tento aerodynamický prvek pracuje s takzvaným Magnusovým jevem, kdy využívá energie získané z rotujících válců. Zadní válec, stejně jako přední, propůjčuje energii na proudění vzduchu, která se následně využívá k jeho usměrňování. Díky tomu se snižuje vzduchová brázda za návěsem a tedy i odpor.
Rotující válce představují jednu z možných technologií budoucnosti, dosavadní studie předpovídají snížení odporu vzduchu až o 20 %.
Přední spoiler
Přední spoiler zabraňuje proudění vzduchu podél spodní strany vozidla plné nerovností a navádí ho na aerodynamičtější plochy, boky a střechu. Pokud je ovšem spodní strana vozidla rovná, může mít přední spoiler i opačný účinek, zvětšuje se jím přední třecí plocha. Podle typu vozidla lze uspořit až 0,9 % paliva.
Spoilery na spodních hranách kabiny řidiče
Vedle odvádění vzduchu tyto spoilery usnadňují jeho obtékání kolem rohů kabiny řidiče. Tím, že drží proudění dole, současně zabraňují usazování nečistot na čelních a postraních sklech.
Límec kabiny
Pro nižší spotřebu a lepší stabilitu vozidla je důležité minimalizovat výškový rozdíl mezi kabinou řidiče a návěsem. Používá se k tomu proudnicový kryt v podobě límce, která snižuje odpor vzduchu. Výsledkem je až 8% úspora paliva.
Sluneční clona – spolier
Primární funkcí sluneční clony je zabránit oslnění řidiče. Zaoblené hrany ale mohou mít také aerodynamickou funkci – usměrňují vzduchový proud a snižují odpor kabiny i střešní hrany. Montáž tohoto typu spoileru dokáže přinést až 3% úsporu paliva.
Aerodynamická zpětná zrcátka
Oproti běžným zrcátkům mohou aerodynamická zpětná zrcátka snížit spotřebu paliva podle typu vozidla až o 0, 3 %. Řešení, které znamená největší úsporu paliva, spočívá v jejich nahrazení kamerami, které jsou zabudovány do karoserie. Tím se zmenší čelní plocha odporu. Kamery poskytují širší zorné pole, modely vybavené infračervenou technologií mohou proniknout mlhou a deštěm a tak přispívají i ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu.
Přídavná světla a klaksony
Nákladní automobily jsou často na střechách kabin vybaveny přídavnými světly a klaksony. Ty narušují proudění vzduchu do té míry, že navyšují spotřebu paliva o 0, 1 %.
Kryty kol
Kryty kol jsou jedním z nejrychlejších a nejjednodušších způsobů, jak ušetřit pohonné hmoty u kamionů. Zefektivňují vzduchové obtékání kol a tím snižují celkový odpor. Nevýhodou ale je, že mohou zabránit proudění vzduchu, které je důležité pro chlazení brzd.
Boční panely kabiny
Toto aerodynamické prodloužení kabiny zabraňuje toku vzduchu, aby se dostal mezi kabinu a návěs. Tím výrazně snižuje všechny součinitele odporu. Samotná montáž může přinést úsporu paliva až o 0, 7 %. U tohoto typu panelů je důležité, aby nenarušovaly osu otáčení návěsu. Na odtokové hrany desek se proto připevňují lemy z gumy, které ještě více minimalizují rozdíl mezi kabinou a návěsem. Testuje se i koncept nafukovacího límce, který tento hluchý prostor zcela zaplňuje.
Šikmá střecha přívěsu
Odpor přívěsu lze snížit zešikmením jeho zadní části. Například návěs s takto upraveným koncem poskytuje 0,3% úsporu paliva.
Vortex stabilizátory
Dalším z řešení, jak snížit odpor vzduchu, je redukce jeho proudění v mezeře mezi návěsem a kabinou. Pomocí vortex stabilizátorů v podobě svislých „ploutví“ umístěných po celé výšce přední části přívěsu lze v této mezeře uchovat vzduchové víry, které následně snižují tlak na jeho čelní stěnu. Vortex stabilizátory přinášejí úsporu paliva 0,7 %, u kloubových vozidel až 1 %.
Aerodynamický spodek
Spodní strana vozidla tahače i návěsu by měla být co nejrovnější. Lze použít například vyrovnávací kryty. Úspor je také možné dosáhnout například umístěním speciálního aerodynamického klínu po celé délce přívěsu.
Další informace:
Barbora Konečná Michal Vlasák
PR Specialist TNT Express ČR Euro RSCG Public Relations
barbora.konecna@tnt.com michal.vlasak@eurorscg.cz
725 789 842 724 639 052
Webová televize: www.tntwebtv.cz 220 397 611
O TNT Express:
Expresní divize TNT je jedním z předních dodavatelů expresních služeb. Její sítí 2 376 dep a třídících center ve 200 zemích světa týdně projde více než 4,4 milionu zásilek. To znamená, že každé místo vyexpeduje průměrně 46 zásilek za hodinu. Balíky, balíčky, obálky a krabice po světě spolehlivě cestují díky 26 610 silničním vozidlům a 46 letadlům. Potřebujete doručit zásilku na Kokosové ostrovy nebo do Západní Sahary? Sure we can!
TNT Express na celém světě zaměstnává přes 75 000 lidí, kteří se každý den snaží vyhovět i těm nejkurióznějším přáním svých zákazníků. Potřebujete doručit violoncello z Prahy do newyorské Carnegie Hall a to do druhého dne? Sure we can!
Celosvětové ocenění Investor in People je důkazem, že nejen spokojenost klientů, ale také vlastních zaměstnanců je pro TNT Express na prvním místě. To se promítá do atmosféry ve firmě, stejně jako do obchodních výsledků. Hlášený obrat divize se v roce 2009 vyšplhal na 5,96 miliard EUR, provozní příjem byl 193 milionů EUR.
Více informací o TNT Express můžete najít na webové televizi a stránkách www.tnt.cz.
O skupině TNT:
Společnost TNT je správnou volbou pro firmy i jednotlivce, kteří potřebují rychle a bezpečně doručit zboží či dokumenty. Celosvětově zajišťuje spolehlivý a flexibilní servis s cílem očekávání svých klientů nejen plnit, ale také překonávat. Zaměstnanci společnosti, kterých je po celém světě přes 163 000, každý den zajišťují přepravu zásilek bez ohledu na jejich křehkost, velikost či neobvyklost. Potřebujete dopravit vzácnou egyptskou vázu do pařížského Louvru a chcete k tomu ozbrojený doprovod? Sure we can!
Stejně lehce si TNT poradí i s poštovními službami. Divize TNT Post je významným hráčem na trhu adresného doručování a lídrem v oblasti neadresné distribuce: díky síti 6 000 doručovatelů roznese do schránek jen v ČR 150 milionů letáků měsíčně.
Pokud nechcete ztratit ani okamžik z Vašeho drahocenného denního času, využijte služeb naší specializované divize TNT Innight, která doručí potřebnou zásilku již během noci a třeba až do kufru Vašeho auta.
Za rok 2009 společnost TNT nahlásila obrat 10,4 miliardy EUR a provozní příjem 648 milionů EUR. Akcie TNT jsou obchodovány na Amsterdamské burze cenných papírů.
TNT nezapomíná ani na pomoc potřebným. Od roku 2002 podporuje Světový potravinový program (World Food Programme), projekt Organizace spojených národů, největší světové agentury humanitární pomoci.
Během pěti let zaměstnanci společnosti svou prací a penězi přispěli k přípravě 58 milionů školních jídel a zprovoznění 60 vodních pump. Pomohli tím více než 1 milionu znevýhodněných dětí. Společnost se také aktivně snaží o redukci emisí CO2 prostřednictvím programu Planet Me.
Svými aktivitami v oblasti globální odpovědnosti si v roce 2008 vysloužila hned dvě ocenění - nejvyšší hodnocení ze všech společností zahrnutých v indexu udržitelného rozvoje (Dow Jones Sustainability Index) a v oblasti zveřejňování emisí uhlíku (Carbon Disclosure Project). Chcete pomoci světu lépe žít a dýchat? Sure we can!
Více informací o TNT můžete najít na webových stránkách skupiny http://group.tnt.com.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




