Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu/Ekologický právní servis: Tunel Libouchec na dálnici D8 je bez stavebního povolení
15. prosince 2004 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu/Ekologický právní servis
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Ministerstvo dopravy porušilo zákon o ochraně přírody a krajiny
Městský soud v Praze vydal dne 30. listopadu 2004 rozsudek, kterým zrušil stavební povolení pro tunel Libouchec na dálnici D8 přes Krušné hory. Ministerstvo dopravy totiž porušilo zákon o ochraně přírody a krajiny, neboť ekologickému sdružení Děti Země znemožnilo účastnit se stavebního řízení, v němž by mohlo požadovat větší ochranu přírody. Výstavba tunelu byla podle požadavku soudu pozastavena již 14. října 2004. Stavební práce budou tedy znovu zahájeny až za několika týdnů.
„Jde o důležitý precedentní rozsudek, neboť účast občanských sdružení ve správních řízeních je neustále některými správními orgány zpochybňována,“ prohlásil právní zástupce Dětí Země Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.
„Podle nás k této situaci nemuselo vůbec dojít, kdyby ministerstvo s námi zacházelo seriózně a ne povýšeně a naše námitky proti stavebnímu povolení standardně řešilo,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ty již před měsícem a půl navrhly ukončit spory o dálnici D8 kompromisními dohodami, které by umožnily bez problémů pokračovat v její dostavbě. Součástí těchto dohod je i výstavba tunelu Kubačka délky 3,35 km pod nejcennější částí CHKO České středohoří a zmenšení velké křižovatky u Bílinky. Po splnění těchto dvou podmínek se Děti Země zavázaly, že postupně stáhnou všech jedenáct podaných soudních žalob a nebudou se zbývajících správních řízení aktivně účastnit a ani podávat odvolání či další žaloby.
Městský soud v Praze ještě dosud nerozhodl o další žalobě Dětí Země, a to proti zamítnutí jejich účasti ve stavebním řízení pro tunel Panenská na stejném úseku dálnice. Pokud budou ale jednání s ministerstvem dále pokračovat, existuje šance, že se aspoň tento spor podaří ukončit dohodou ještě před vydáním rozsudku.
Do konce roku se patrně u úseku přes Krušné hory podaří stáhnout další dvě žaloby, první byla stažena již 23. listopadu 2004. Stažení šesti žalob u úseku přes CHKO České středohoří je ale vázáno na výsledek probíhajících diskusí o výstavbě tunelu Kubačka a o zmenšení křižovatky u Bílinky u hejtmana kraje.
Historie kauzy tunelu Libouchec na dálnici D8-0807:
1) 01. 11. 2001 = podání žádosti Dětmi Země na MD o zasílání oznámení o zahajovaných stavebních řízeních u D8
2) 13. 01. 2003 = zahájení stavebního řízení MD veřejnou vyhláškou bez písemného oznámení Dětem Země
3) 07. 03. 2003 = oznámení účasti Dětí Země ve stavebním řízení, neboť se o něm dověděly pozdě
4) 14. 03. 2003 = vydání stavebního povolení MD veřejnou vyhláškou
5) 14. 04. 2003 = zaslání rozkladu Dětmi Země ministrovi dopravy
6) 30. 06. 2003 = zamítnutí rozkladu ministrem dopravy jako nepřípustný, neboť Děti Země nejsou účastníky řízení
7) 11. 09. 2003 = zaslání soudní žaloby Dětmi Země k Městskému soudu v Praze proti znemožnění účasti v řízení
8) 02. 09. 2004 = přiznání odkladného účinku žaloby soudem, tzn. pozastavení stavebních prací do vydání rozsudku
9) 14. 10. 2004 = vydání opatření o provádění udržovacích prací na tunelu MD
10) 30. 11. 2004 = vydání rozsudku soudem, který stavební povolení zrušil, neboť uznal porušení zákona ze strany MD
Městský soud v Praze vydal dne 30. listopadu 2004 rozsudek, kterým zrušil stavební povolení pro tunel Libouchec na dálnici D8 přes Krušné hory. Ministerstvo dopravy totiž porušilo zákon o ochraně přírody a krajiny, neboť ekologickému sdružení Děti Země znemožnilo účastnit se stavebního řízení, v němž by mohlo požadovat větší ochranu přírody. Výstavba tunelu byla podle požadavku soudu pozastavena již 14. října 2004. Stavební práce budou tedy znovu zahájeny až za několika týdnů.
„Jde o důležitý precedentní rozsudek, neboť účast občanských sdružení ve správních řízeních je neustále některými správními orgány zpochybňována,“ prohlásil právní zástupce Dětí Země Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.
„Podle nás k této situaci nemuselo vůbec dojít, kdyby ministerstvo s námi zacházelo seriózně a ne povýšeně a naše námitky proti stavebnímu povolení standardně řešilo,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ty již před měsícem a půl navrhly ukončit spory o dálnici D8 kompromisními dohodami, které by umožnily bez problémů pokračovat v její dostavbě. Součástí těchto dohod je i výstavba tunelu Kubačka délky 3,35 km pod nejcennější částí CHKO České středohoří a zmenšení velké křižovatky u Bílinky. Po splnění těchto dvou podmínek se Děti Země zavázaly, že postupně stáhnou všech jedenáct podaných soudních žalob a nebudou se zbývajících správních řízení aktivně účastnit a ani podávat odvolání či další žaloby.
Městský soud v Praze ještě dosud nerozhodl o další žalobě Dětí Země, a to proti zamítnutí jejich účasti ve stavebním řízení pro tunel Panenská na stejném úseku dálnice. Pokud budou ale jednání s ministerstvem dále pokračovat, existuje šance, že se aspoň tento spor podaří ukončit dohodou ještě před vydáním rozsudku.
Do konce roku se patrně u úseku přes Krušné hory podaří stáhnout další dvě žaloby, první byla stažena již 23. listopadu 2004. Stažení šesti žalob u úseku přes CHKO České středohoří je ale vázáno na výsledek probíhajících diskusí o výstavbě tunelu Kubačka a o zmenšení křižovatky u Bílinky u hejtmana kraje.
Historie kauzy tunelu Libouchec na dálnici D8-0807:
1) 01. 11. 2001 = podání žádosti Dětmi Země na MD o zasílání oznámení o zahajovaných stavebních řízeních u D8
2) 13. 01. 2003 = zahájení stavebního řízení MD veřejnou vyhláškou bez písemného oznámení Dětem Země
3) 07. 03. 2003 = oznámení účasti Dětí Země ve stavebním řízení, neboť se o něm dověděly pozdě
4) 14. 03. 2003 = vydání stavebního povolení MD veřejnou vyhláškou
5) 14. 04. 2003 = zaslání rozkladu Dětmi Země ministrovi dopravy
6) 30. 06. 2003 = zamítnutí rozkladu ministrem dopravy jako nepřípustný, neboť Děti Země nejsou účastníky řízení
7) 11. 09. 2003 = zaslání soudní žaloby Dětmi Země k Městskému soudu v Praze proti znemožnění účasti v řízení
8) 02. 09. 2004 = přiznání odkladného účinku žaloby soudem, tzn. pozastavení stavebních prací do vydání rozsudku
9) 14. 10. 2004 = vydání opatření o provádění udržovacích prací na tunelu MD
10) 30. 11. 2004 = vydání rozsudku soudem, který stavební povolení zrušil, neboť uznal porušení zákona ze strany MD
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk