Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Tunel Panenská na D8 patrně čekají komplikace
Ministerstvo dopravy svolalo na čtvrtek v 10 hodin na Obecní úřad do Libouchce ústní jednání, na němž se má projednat žádost Ředitelství silnic a dálnic ČR o změně části stavby tunelu Panenská na dálnici D8 přes Krušné hory. Důvodem jsou špatné geologické podmínky, takže je nutné prodloužit oba tubusy tunelu o sto dvacet metrů a zakrýt je zeminou a vegetací.
Podle zjištění Dětí Země ale toto prodlužování začalo bez stavebního povolení, takže ministerstvu doporučily, aby podle stavebního zákona zahájil řízení o odstranění této černé stavby. Hrozí tak zastavení dalších prací na tunelu. Loni v říjnu se rozhodnutím soudu v Praze na několik měsíců pozastavily práce na tunelu Libouchec.
„I když s uvažovanými stavebními změnami z ekologického hlediska souhlasíme, nelze je rozhodně dělat nezákonným způsobem,“ vysvětluje postup Dětí Země Miroslav Patrik.
Sám považuje zahájení prací na prodlužování tubusů bez stavebního povolení za zcela nezodpovědné, neboť investorovi ŘSD ČR i stavebníkovi Metrostavu, a. s. muselo být jasné, že výstavba dálnice D8 je nadále pod neustálým dohledem Dětí Země a že žádnou zjištěnou nezákonnost nebudou tolerovat.
„Očekávám, že výsledek ústního jednání ve čtvrtek v Libouchci naznačí další postup ministerstva, které má teď osud termínu dostavby tunelu ve svých rukou,“ říká dále Patrik.
Uvažovaná změna stavby tunelu Panenská představuje v místě severního portálu prodloužení obou tubusů o 90 metrů a jejich přesypání zeminou s vegetačními úpravami (viz přiložené tři fotografie v příloze), u jižního portálu pak prodloužení tubusů o 30 metrů a jejich přesypání zeminou.
Děti Země s předloženými úpravami tunelu sice souhlasí, neboť se zvýší plocha zeleně a lesa, využije se část vytěžené zeminy z tunelu, sníží se intenzita hluku do okolí a zlepší se i „estetická“ hodnota v jeho okolí, nicméně nelze tyto úpravy provádět v rozporu se stavebním zákonem.
Proto Ministerstvu dopravy doporučily řízení o vydání změny stavby před jejím dokončením podle § 88, odst. 2 stavebního zákona zastavit a žádost ŘSD ČR podle § 68, odst. 2 stavebního zákona zamítnout. Současně navrhly zahájit řízení o odstranění stavby podle § 88, odst. 1, písm. b) stavebního zákona.
Další informace:
1) Ministerstvo dopravy, odbor pozemních komunikací: Ing. Vratislav Ješátko, tel. 972 231 304
2) Ředitelství silnic a dálnic ČR, tiskový mluvčí: Jan Hoření, tel. 241 084 515-6
Přílohy – severní portál tunelu Panenská na dálnici D8-0807 Trmice – státní hranice:
Foto č. 1: Model původní verze podoby severního portálu, XII/2004 (zdroj: ŘSD ČR)
Foto č. 2: Model nové podoby severního portálu s prodlouženými tubusy a se zakrytím, XII/2004 (zdroj: ŘSD ČR)
Foto č. 3: Probíhající prodlužování tubusů na severním portálu bez stavebního povolení, X/2005 (zdroj: Děti Země)
Podle zjištění Dětí Země ale toto prodlužování začalo bez stavebního povolení, takže ministerstvu doporučily, aby podle stavebního zákona zahájil řízení o odstranění této černé stavby. Hrozí tak zastavení dalších prací na tunelu. Loni v říjnu se rozhodnutím soudu v Praze na několik měsíců pozastavily práce na tunelu Libouchec.
„I když s uvažovanými stavebními změnami z ekologického hlediska souhlasíme, nelze je rozhodně dělat nezákonným způsobem,“ vysvětluje postup Dětí Země Miroslav Patrik.
Sám považuje zahájení prací na prodlužování tubusů bez stavebního povolení za zcela nezodpovědné, neboť investorovi ŘSD ČR i stavebníkovi Metrostavu, a. s. muselo být jasné, že výstavba dálnice D8 je nadále pod neustálým dohledem Dětí Země a že žádnou zjištěnou nezákonnost nebudou tolerovat.
„Očekávám, že výsledek ústního jednání ve čtvrtek v Libouchci naznačí další postup ministerstva, které má teď osud termínu dostavby tunelu ve svých rukou,“ říká dále Patrik.
Uvažovaná změna stavby tunelu Panenská představuje v místě severního portálu prodloužení obou tubusů o 90 metrů a jejich přesypání zeminou s vegetačními úpravami (viz přiložené tři fotografie v příloze), u jižního portálu pak prodloužení tubusů o 30 metrů a jejich přesypání zeminou.
Děti Země s předloženými úpravami tunelu sice souhlasí, neboť se zvýší plocha zeleně a lesa, využije se část vytěžené zeminy z tunelu, sníží se intenzita hluku do okolí a zlepší se i „estetická“ hodnota v jeho okolí, nicméně nelze tyto úpravy provádět v rozporu se stavebním zákonem.
Proto Ministerstvu dopravy doporučily řízení o vydání změny stavby před jejím dokončením podle § 88, odst. 2 stavebního zákona zastavit a žádost ŘSD ČR podle § 68, odst. 2 stavebního zákona zamítnout. Současně navrhly zahájit řízení o odstranění stavby podle § 88, odst. 1, písm. b) stavebního zákona.
Další informace:
1) Ministerstvo dopravy, odbor pozemních komunikací: Ing. Vratislav Ješátko, tel. 972 231 304
2) Ředitelství silnic a dálnic ČR, tiskový mluvčí: Jan Hoření, tel. 241 084 515-6
Přílohy – severní portál tunelu Panenská na dálnici D8-0807 Trmice – státní hranice:
Foto č. 1: Model původní verze podoby severního portálu, XII/2004 (zdroj: ŘSD ČR)
Foto č. 2: Model nové podoby severního portálu s prodlouženými tubusy a se zakrytím, XII/2004 (zdroj: ŘSD ČR)
Foto č. 3: Probíhající prodlužování tubusů na severním portálu bez stavebního povolení, X/2005 (zdroj: Děti Země)
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk