Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Tunely Dobrovského získaly podruhé stavební povolení
Ministerstvo dopravy vydalo 31. srpna podruhé stavební povolení pro ražbu tunelů Dobrovského v Brně, které v březnu na základě úspěšné žaloby Dětí Země a některých majitelů nemovitostí Městský soud v Praze zrušil. Jejich výstavba by tedy mohla konečně začít, pokud ovšem nedojde k podání další žaloby. Děti Země ale o tom již neuvažují. Na základě jejich požadavků byla totiž dohodnuta architektonická podoba obou komínových výduchů nad tunely a rozsáhlé vegetační úpravy na nich.
„Díky zájmu nového vedení města o rychlou výstavbu tunelů se během nového stavebního řízení podařilo najít shodu při řešení tvaru výduchů a jejich způsobu zakrytí vegetací,“ upřesňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ministerstvo do povolení zapracovalo také přísné podmínky ze stanoviska MŽP, které se týkají monitorování hluku při výstavbě a kontroly dodržování imisních limitů u výduchových komínů. Navíc pokud dojde k poklesům domů nad tunely, tak musí stavebník zajistit na své náklady opravy domů a odstranit další škody.
„Přestože nám text stavebního povolení vyšel vstříc, stejně tu ale hrozí riziko, že někteří nespokojení účastníci stavebního řízení se znovu obrátí na soud,“ předpokládá Patrik další možný vývoj.
Výstavba tunelů Dobrovského délky 1,25 km měla původně začít v březnu 2006 a hotovy měly být do konce roku 2012. Nyní je termín posunut o rok. Náklady mají být asi 8 miliard korun.
Obdobný odpor jako u této stavby Děti Země očekávají i ve stavebním řízení pro odsunutou polohu nádraží. Proti jeho umístění asi o osm set metrů jižně od stávajícího místa byly v polovině srpna podány dvě žaloby od sdružení Děti Země a Stará Osada – Židenice a jedna od MČ Brno-Židenice.
Příprava nového osobního nádraží má už nyní více než rok zpoždění, takže se zdá být nereálné, že by se podle plánu začalo stavět příští rok v červnu. Dokončeno mělo být v září 2012, což je také zřejmě nesplnitelné.
Další informace o tunelech: Ing. Karel Štěpaník, sdružení VMO Brno – tel. 530 311 404
Časový průběh tříletého stavebního řízení pro tunely Dobrovského:
07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
28. 02. 2005 = vydání stavebního povolení odborem dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje
02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení č. 1 Ministerstvem dopravy (těsně před volbami)
17. 07. 2006 = zaslání soudní žaloby od sdružení Dětmi Země a VMO Brno a od majitelů nemovitostí
02. 03. 2007 = zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze; Děti Země uspěly se žalobou
31. 08. 2007 = vydání změněného stavebního povolení č. 2 Ministerstvem dopravy
Odkazy na tiskové zprávy Dětí Země od roku 2006 k tématu:
1) Tunely Dobrovského se mohou stát volebním tahákem = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1818546
2) Tunely Dobrovského v Brně čekají soudní žaloby = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1902300
3) Proti tunelu Dobrovského v Brně byly už podány žaloby = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1912050
4) Děti Země vyhrály spor o tunely Dobrovského v Brně = http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2003518
„Díky zájmu nového vedení města o rychlou výstavbu tunelů se během nového stavebního řízení podařilo najít shodu při řešení tvaru výduchů a jejich způsobu zakrytí vegetací,“ upřesňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ministerstvo do povolení zapracovalo také přísné podmínky ze stanoviska MŽP, které se týkají monitorování hluku při výstavbě a kontroly dodržování imisních limitů u výduchových komínů. Navíc pokud dojde k poklesům domů nad tunely, tak musí stavebník zajistit na své náklady opravy domů a odstranit další škody.
„Přestože nám text stavebního povolení vyšel vstříc, stejně tu ale hrozí riziko, že někteří nespokojení účastníci stavebního řízení se znovu obrátí na soud,“ předpokládá Patrik další možný vývoj.
Výstavba tunelů Dobrovského délky 1,25 km měla původně začít v březnu 2006 a hotovy měly být do konce roku 2012. Nyní je termín posunut o rok. Náklady mají být asi 8 miliard korun.
Obdobný odpor jako u této stavby Děti Země očekávají i ve stavebním řízení pro odsunutou polohu nádraží. Proti jeho umístění asi o osm set metrů jižně od stávajícího místa byly v polovině srpna podány dvě žaloby od sdružení Děti Země a Stará Osada – Židenice a jedna od MČ Brno-Židenice.
Příprava nového osobního nádraží má už nyní více než rok zpoždění, takže se zdá být nereálné, že by se podle plánu začalo stavět příští rok v červnu. Dokončeno mělo být v září 2012, což je také zřejmě nesplnitelné.
Další informace o tunelech: Ing. Karel Štěpaník, sdružení VMO Brno – tel. 530 311 404
Časový průběh tříletého stavebního řízení pro tunely Dobrovského:
07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
28. 02. 2005 = vydání stavebního povolení odborem dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje
02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení č. 1 Ministerstvem dopravy (těsně před volbami)
17. 07. 2006 = zaslání soudní žaloby od sdružení Dětmi Země a VMO Brno a od majitelů nemovitostí
02. 03. 2007 = zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze; Děti Země uspěly se žalobou
31. 08. 2007 = vydání změněného stavebního povolení č. 2 Ministerstvem dopravy
Odkazy na tiskové zprávy Dětí Země od roku 2006 k tématu:
1) Tunely Dobrovského se mohou stát volebním tahákem = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1818546
2) Tunely Dobrovského v Brně čekají soudní žaloby = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1902300
3) Proti tunelu Dobrovského v Brně byly už podány žaloby = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1912050
4) Děti Země vyhrály spor o tunely Dobrovského v Brně = http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2003518
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk