Tiskové zprávy
Děti Země: Tvrzení prezidenta Zemana o vydírání jsou nepravdivá
1. června 2017 | Děti Země
Děti Země poslaly prezidentovi žádost o poskytnutí důkazů k jeho tvrzení
Děti Země považují za urážlivé a nepravdivé, pokud prezident a Ropák 2013 Miloš Zeman dne 29. května 2017 veřejně v Brně tvrdil, že během připomínkování dálnice D8 přes CHKO České středohoří používaly i vyděračské metody, kterými měly žádat o sponzorské dary a když je nedostaly, tak prý podaly dvacet šest žalob, čímž zpozdily dostavbu dálnice o dvacet let.
Děti Země proto dnes poslaly na Hrad žádost, aby mi jim prezident poslal všechny důkazy o těchto údajných žádostech o „sponzorské dary“.
„Je to od prezidenta klasická pomluva, neboť nikdy jsme od žádné státní instituce a ani od žádné státní zaměstnankyně či zaměstnance o tzv. sponzorské dary nežádali jako výměnu za to, že proti rozhodnutí o dálnici D8 v Českém středohoří nepodáme správní žalobu,“ hájí se předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle něho je totiž mýtem, že by přípravu a výstavbu dálnice D8 blokovala nějaká z dvaceti šesti podaných žalob dvěma spolky, neboť když bylo v červnu 2010 zrušeno územní rozhodnutí, tak už bylo vydáno 90 procent všech dílčích stavebních povolení a dálnice se tři roky stavěla.
Navíc soudy žalobám nepřiznávaly odkladné účinky, až na jeden případ, který zpoždění též neovlivnil. Spolky pak v letech 2005-13 vyhrály třináct sporů.
Děti Země také proto dnes poslaly na Hrad žádost o informace, v níž prezidenta požádaly o zaslání všech dokladů o tom, že by během schvalování dálnice D8 v Ústeckém kraji žádaly po někom o „sponzorské dary“, tj. o výpalné, a když je nedostaly, tak podaly žalobu. Žádost má být vyřízena do 15 dní.
Miloš Zeman v pondělí 29. května 2017 podle médií tvrdil toto: „Podle něj se zelení aktivisté vyznačují i tím, že požadují výpalné. „Čili je to 'pokud nedostaneme sponzorský dar, podáme na vás žalobu'. Důkazem jsou Děti země v čele s panem Patrikem (předseda Miroslav Patrik). Podali 26 žalob na dostavbu dálnice D8 v Ústeckém kraji. Výstavba úseku 15 kilometrů proto trvala asi 20 let,“ řekl Zeman.“
„Tento jeho výrok je spíše důkazem jeho obrovského selhání jako člověka a politika, neboť během jeho vlády byla v nejprve v červenci 2000 náměstkem ministra životního prostředí a Ropákem 2000 Josefem Běle povolena výjimka ze zákona o průchodu dálnice D8 přes CHKO České středohoří i přes sesuvná území, kterou pak v únoru 2001 potvrdil jeho ministr životního prostředí Miloš Kužvart, přičemž v červnu 2013 obrovský sesuv skutečně na dálnici spadl a od roku 2016 zase do Labe ujíždí estakáda Prackovice,“ připomíná ještě Patrik.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří stavělo sdružení pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s. Původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 15 mld. Kč (bez DPH) a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na 2017-8: předčasný provoz začal od 17. 12. 2016.
* * * * * * * * * * * *
Hlavní rozhodovací procesy o dálnici D8-0805 Lovosice – Řehlovice přes České středohoří
1) 20.04.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 ke studii firmy Valbek Liberec přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
2) 21.12.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 k ÚP VÚC Litoměřicko přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
3) 15.11.1996 = MŽP vydává stanovisko EIA s variantou „C2“ dálnice D8 přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
4) leden 1998 = Děti Země předkládají MŽP studii s názvem „Studie silnice R28 pro trasu E55 v poloze Most – Freiberg (alternativní návrh k dálnici D8+A17 Lovosice – Pirna) mimo CHKO České středohoří
5) 20.11.1998 = ředitel odboru na MŽP Petr Roth výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří nepovoluje
6) 13.07.2000 = náměstek ministra životního prostředí Josef Běle výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území povoluje
7) prosinec 2000 = na žádost MŽP předkládá firma CZ-ABP studii D8 s tunelem Kubačka délky 3,35 km mimo sesuvné území
8) 14.02.2001 = ministr životního prostředí Miloš Kužvart výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území potvrzuje
9) 26.03.2002 = stavební úřad v Lovosicích vydává územní rozhodnutí pro celou dálnici D8
10) 17.01.2003 = Litoměřická výzva 60 spolků politikům a ŘSD ČR na podporu výstavby dlouhého tunelu na dálnici D8 mimo sesuvné území
11) 05.06.2003 = krajský úřad v Ústí nad Labem územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 potvrzuje
12) 31.07.2003 = kritické stanovisko veřejného ochránce práv Otakara Motejla o zjištěných nezákonnostech při přípravě a schvalování dálnice D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území
13) 2003-2012 = Děti Země a místní spolek podávají 26 žalob, přičemž vyhrávají 13 soudních sporů
14) 2004-2012 = vydávání asi 30 dílčích stavebních povolení pro asi 390 stavebních objektů
15) 16.12.2004 = na žádost Dětí Země vydává ČGS kladné vyjádření k výstavbě tunelu Kubačka délky 3,44 km v koridoru „C“ mimo sesuvné území
16) 09.03.2005 = 47 zastupitelů Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Jiřím Šulcem podpořilo variantu ŘSD ČR přes sesuvné území s dostavbu dálnice do XII/2008 a zamítlo variantu dálnice D8 s tunelem Kubačka mimo sesuvy, tzn. zamítlo změnu části územního plánu
17) 06.11.2007 = zahájení výstavby dálnice D8 s termínem dokončení v XII/2010
18) 17.06.2010 = krajský soud ruší územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 délky 16,4 km
19) 27.02.2012 = krajský soud ruší dílčí územní rozhodnutí pro 100 metrů dálnice D8
20) 14.05.2012 = zprovoznění úseku D8 MÚK Lovosice – MÚK Bílinka délky 3,7 km
21) 20.12.2012 = krajský soud ruší dílčí územní rozhodnutí pro 4,7 km dálnice D8
22) 07.06.2013 = sesuv 500 tisíc m3 zeminy v km 56,3-56,5 šířky 200 metrů a výšky 5-10 metrů
23) 17.12.2016 = předčasné zprovoznění úseku D8 Bílinka – Řehlovice délky 12,5 km přes sesuvné území
Děti Země považují za urážlivé a nepravdivé, pokud prezident a Ropák 2013 Miloš Zeman dne 29. května 2017 veřejně v Brně tvrdil, že během připomínkování dálnice D8 přes CHKO České středohoří používaly i vyděračské metody, kterými měly žádat o sponzorské dary a když je nedostaly, tak prý podaly dvacet šest žalob, čímž zpozdily dostavbu dálnice o dvacet let.
Děti Země proto dnes poslaly na Hrad žádost, aby mi jim prezident poslal všechny důkazy o těchto údajných žádostech o „sponzorské dary“.
„Je to od prezidenta klasická pomluva, neboť nikdy jsme od žádné státní instituce a ani od žádné státní zaměstnankyně či zaměstnance o tzv. sponzorské dary nežádali jako výměnu za to, že proti rozhodnutí o dálnici D8 v Českém středohoří nepodáme správní žalobu,“ hájí se předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle něho je totiž mýtem, že by přípravu a výstavbu dálnice D8 blokovala nějaká z dvaceti šesti podaných žalob dvěma spolky, neboť když bylo v červnu 2010 zrušeno územní rozhodnutí, tak už bylo vydáno 90 procent všech dílčích stavebních povolení a dálnice se tři roky stavěla.
Navíc soudy žalobám nepřiznávaly odkladné účinky, až na jeden případ, který zpoždění též neovlivnil. Spolky pak v letech 2005-13 vyhrály třináct sporů.
Děti Země také proto dnes poslaly na Hrad žádost o informace, v níž prezidenta požádaly o zaslání všech dokladů o tom, že by během schvalování dálnice D8 v Ústeckém kraji žádaly po někom o „sponzorské dary“, tj. o výpalné, a když je nedostaly, tak podaly žalobu. Žádost má být vyřízena do 15 dní.
Miloš Zeman v pondělí 29. května 2017 podle médií tvrdil toto: „Podle něj se zelení aktivisté vyznačují i tím, že požadují výpalné. „Čili je to 'pokud nedostaneme sponzorský dar, podáme na vás žalobu'. Důkazem jsou Děti země v čele s panem Patrikem (předseda Miroslav Patrik). Podali 26 žalob na dostavbu dálnice D8 v Ústeckém kraji. Výstavba úseku 15 kilometrů proto trvala asi 20 let,“ řekl Zeman.“
„Tento jeho výrok je spíše důkazem jeho obrovského selhání jako člověka a politika, neboť během jeho vlády byla v nejprve v červenci 2000 náměstkem ministra životního prostředí a Ropákem 2000 Josefem Běle povolena výjimka ze zákona o průchodu dálnice D8 přes CHKO České středohoří i přes sesuvná území, kterou pak v únoru 2001 potvrdil jeho ministr životního prostředí Miloš Kužvart, přičemž v červnu 2013 obrovský sesuv skutečně na dálnici spadl a od roku 2016 zase do Labe ujíždí estakáda Prackovice,“ připomíná ještě Patrik.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří stavělo sdružení pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s. Původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 15 mld. Kč (bez DPH) a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na 2017-8: předčasný provoz začal od 17. 12. 2016.
* * * * * * * * * * * *
Hlavní rozhodovací procesy o dálnici D8-0805 Lovosice – Řehlovice přes České středohoří
1) 20.04.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 ke studii firmy Valbek Liberec přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
2) 21.12.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 k ÚP VÚC Litoměřicko přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
3) 15.11.1996 = MŽP vydává stanovisko EIA s variantou „C2“ dálnice D8 přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
4) leden 1998 = Děti Země předkládají MŽP studii s názvem „Studie silnice R28 pro trasu E55 v poloze Most – Freiberg (alternativní návrh k dálnici D8+A17 Lovosice – Pirna) mimo CHKO České středohoří
5) 20.11.1998 = ředitel odboru na MŽP Petr Roth výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří nepovoluje
6) 13.07.2000 = náměstek ministra životního prostředí Josef Běle výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území povoluje
7) prosinec 2000 = na žádost MŽP předkládá firma CZ-ABP studii D8 s tunelem Kubačka délky 3,35 km mimo sesuvné území
8) 14.02.2001 = ministr životního prostředí Miloš Kužvart výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území potvrzuje
9) 26.03.2002 = stavební úřad v Lovosicích vydává územní rozhodnutí pro celou dálnici D8
10) 17.01.2003 = Litoměřická výzva 60 spolků politikům a ŘSD ČR na podporu výstavby dlouhého tunelu na dálnici D8 mimo sesuvné území
11) 05.06.2003 = krajský úřad v Ústí nad Labem územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 potvrzuje
12) 31.07.2003 = kritické stanovisko veřejného ochránce práv Otakara Motejla o zjištěných nezákonnostech při přípravě a schvalování dálnice D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území
13) 2003-2012 = Děti Země a místní spolek podávají 26 žalob, přičemž vyhrávají 13 soudních sporů
14) 2004-2012 = vydávání asi 30 dílčích stavebních povolení pro asi 390 stavebních objektů
15) 16.12.2004 = na žádost Dětí Země vydává ČGS kladné vyjádření k výstavbě tunelu Kubačka délky 3,44 km v koridoru „C“ mimo sesuvné území
16) 09.03.2005 = 47 zastupitelů Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Jiřím Šulcem podpořilo variantu ŘSD ČR přes sesuvné území s dostavbu dálnice do XII/2008 a zamítlo variantu dálnice D8 s tunelem Kubačka mimo sesuvy, tzn. zamítlo změnu části územního plánu
17) 06.11.2007 = zahájení výstavby dálnice D8 s termínem dokončení v XII/2010
18) 17.06.2010 = krajský soud ruší územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 délky 16,4 km
19) 27.02.2012 = krajský soud ruší dílčí územní rozhodnutí pro 100 metrů dálnice D8
20) 14.05.2012 = zprovoznění úseku D8 MÚK Lovosice – MÚK Bílinka délky 3,7 km
21) 20.12.2012 = krajský soud ruší dílčí územní rozhodnutí pro 4,7 km dálnice D8
22) 07.06.2013 = sesuv 500 tisíc m3 zeminy v km 56,3-56,5 šířky 200 metrů a výšky 5-10 metrů
23) 17.12.2016 = předčasné zprovoznění úseku D8 Bílinka – Řehlovice délky 12,5 km přes sesuvné území
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk