https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/tvrzeni-prezidenta-zemana-o-vydirani-jsou-nepravdiva
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Tvrzení prezidenta Zemana o vydírání jsou nepravdivá

1. června 2017 | Děti Země
Děti Země poslaly prezidentovi žádost o poskytnutí důkazů k jeho tvrzení

Děti Země považují za urážlivé a nepravdivé, pokud prezident a Ropák 2013 Miloš Zeman dne 29. května 2017 veřejně v Brně tvrdil, že během připomínkování dálnice D8 přes CHKO České středohoří používaly i vyděračské metody, kterými měly žádat o sponzorské dary a když je nedostaly, tak prý podaly dvacet šest žalob, čímž zpozdily dostavbu dálnice o dvacet let.

Děti Země proto dnes poslaly na Hrad žádost, aby mi jim prezident poslal všechny důkazy o těchto údajných žádostech o „sponzorské dary“.

„Je to od prezidenta klasická pomluva, neboť nikdy jsme od žádné státní instituce a ani od žádné státní zaměstnankyně či zaměstnance o tzv. sponzorské dary nežádali jako výměnu za to, že proti rozhodnutí o dálnici D8 v Českém středohoří nepodáme správní žalobu,“ hájí se předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něho je totiž mýtem, že by přípravu a výstavbu dálnice D8 blokovala nějaká z dvaceti šesti podaných žalob dvěma spolky, neboť když bylo v červnu 2010 zrušeno územní rozhodnutí, tak už bylo vydáno 90 procent všech dílčích stavebních povolení a dálnice se tři roky stavěla.

Navíc soudy žalobám nepřiznávaly odkladné účinky, až na jeden případ, který zpoždění též neovlivnil. Spolky pak v letech 2005-13 vyhrály třináct sporů.

Děti Země také proto dnes poslaly na Hrad žádost o informace, v níž prezidenta požádaly o zaslání všech dokladů o tom, že by během schvalování dálnice D8 v Ústeckém kraji žádaly po někom o „sponzorské dary“, tj. o výpalné, a když je nedostaly, tak podaly žalobu. Žádost má být vyřízena do 15 dní.

Miloš Zeman v pondělí 29. května 2017 podle médií tvrdil toto: „Podle něj se zelení aktivisté vyznačují i tím, že požadují výpalné. „Čili je to 'pokud nedostaneme sponzorský dar, podáme na vás žalobu'. Důkazem jsou Děti země v čele s panem Patrikem (předseda Miroslav Patrik). Podali 26 žalob na dostavbu dálnice D8 v Ústeckém kraji. Výstavba úseku 15 kilometrů proto trvala asi 20 let,“ řekl Zeman.“

„Tento jeho výrok je spíše důkazem jeho obrovského selhání jako člověka a politika, neboť během jeho vlády byla v nejprve v červenci 2000 náměstkem ministra životního prostředí a Ropákem 2000 Josefem Běle povolena výjimka ze zákona o průchodu dálnice D8 přes CHKO České středohoří i přes sesuvná území, kterou pak v únoru 2001 potvrdil jeho ministr životního prostředí Miloš Kužvart, přičemž v červnu 2013 obrovský sesuv skutečně na dálnici spadl a od roku 2016 zase do Labe ujíždí estakáda Prackovice,“ připomíná ještě Patrik.

Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří stavělo sdružení pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s. Původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 15 mld. Kč (bez DPH) a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na 2017-8: předčasný provoz začal od 17. 12. 2016.


* * * * * * * * * * * *


Hlavní rozhodovací procesy o dálnici D8-0805 Lovosice – Řehlovice přes České středohoří


1) 20.04.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 ke studii firmy Valbek Liberec přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)

2) 21.12.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 k ÚP VÚC Litoměřicko přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)

3) 15.11.1996 = MŽP vydává stanovisko EIA s variantou „C2“ dálnice D8 přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)

4) leden 1998 = Děti Země předkládají MŽP studii s názvem „Studie silnice R28 pro trasu E55 v poloze Most – Freiberg (alternativní návrh k dálnici D8+A17 Lovosice – Pirna) mimo CHKO České středohoří

5) 20.11.1998 = ředitel odboru na MŽP Petr Roth výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří nepovoluje

6) 13.07.2000 = náměstek ministra životního prostředí Josef Běle výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území povoluje

7) prosinec 2000 = na žádost MŽP předkládá firma CZ-ABP studii D8 s tunelem Kubačka délky 3,35 km mimo sesuvné území

8) 14.02.2001 = ministr životního prostředí Miloš Kužvart výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území potvrzuje

9) 26.03.2002 = stavební úřad v Lovosicích vydává územní rozhodnutí pro celou dálnici D8

10) 17.01.2003 = Litoměřická výzva 60 spolků politikům a ŘSD ČR na podporu výstavby dlouhého tunelu na dálnici D8 mimo sesuvné území

11) 05.06.2003 = krajský úřad v Ústí nad Labem územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 potvrzuje

12) 31.07.2003 = kritické stanovisko veřejného ochránce práv Otakara Motejla o zjištěných nezákonnostech při přípravě a schvalování dálnice D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území

13) 2003-2012 = Děti Země a místní spolek podávají 26 žalob, přičemž vyhrávají 13 soudních sporů

14) 2004-2012 = vydávání asi 30 dílčích stavebních povolení pro asi 390 stavebních objektů

15) 16.12.2004 = na žádost Dětí Země vydává ČGS kladné vyjádření k výstavbě tunelu Kubačka délky 3,44 km v koridoru „C“ mimo sesuvné území

16) 09.03.2005 = 47 zastupitelů Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Jiřím Šulcem podpořilo variantu ŘSD ČR přes sesuvné území s dostavbu dálnice do XII/2008 a zamítlo variantu dálnice D8 s tunelem Kubačka mimo sesuvy, tzn. zamítlo změnu části územního plánu

17) 06.11.2007 = zahájení výstavby dálnice D8 s termínem dokončení v XII/2010

18) 17.06.2010 = krajský soud ruší územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 délky 16,4 km

19) 27.02.2012 = krajský soud ruší dílčí územní rozhodnutí pro 100 metrů dálnice D8

20) 14.05.2012 = zprovoznění úseku D8 MÚK Lovosice – MÚK Bílinka délky 3,7 km

21) 20.12.2012 = krajský soud ruší dílčí územní rozhodnutí pro 4,7 km dálnice D8

22) 07.06.2013 = sesuv 500 tisíc m3 zeminy v km 56,3-56,5 šířky 200 metrů a výšky 5-10 metrů

23) 17.12.2016 = předčasné zprovoznění úseku D8 Bílinka – Řehlovice délky 12,5 km přes sesuvné území

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist