Tiskové zprávy
Arriva: Tyrkysová s fialovou linkou a velkým X, to jsou naše vlaky z Prahy na západ Čech
15. července 2025 | Arriva
Jde o vlaky nové generace pro rychlost až 200 km/h.
Jak budou vypadat naše nové vlaky z Prahy na západ Čech? To je po podpisu smlouvy s Ministerstvem dopravy na zajištění provozu na lince Ex6 z Prahy přes Plzeň do Chebu a rychlíkové lince R16 Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy nejčastější dotaz. A umíme na něj odpovědět, i když vás budeme ještě chvíli napínat.
Podpisem smlouvy s objednavatelem i výrobcem naplňujeme strategii, kterou jsme si v Arrivě vytyčili. Vstoupit do nového segmentu elektrické dálkové dopravy s jasným cílem – nabídnout vyšší komfort a ekologicky šetrné cestování.
Naše nové jednotky, které budou vyrobeny v České republice, přinesou nejen moderní design s tyrkysovým nátěrem, fialovou linkou táhnoucí se po celé délce vlaku a výrazným X, ale především větší pohodlí díky širším sedadlům, větším rozestupům mezi nimi a palubnímu občerstvení. Při přípravě jsme mysleli i na cyklisty – ve vlacích bude dostatek prostoru pro kola, což ocení zejména ti, kteří míří na Šumavu nebo do lázeňských oblastí. Zároveň klademe důraz i na udržitelnost. Díky systému automatického vedení vlaku očekáváme významné úspory elektrické energie. Jsme hrdí, že při výrobě vlaků podporujeme i náš domácí průmysl – většina komponent bude pocházet od českých dodavatelů.
Koupíme 22 moderních nízkopodlažních elektrických jednotek nové generace, které budou umět jet rychlostí až 200 km/h a vyrobeny budou ve dvou verzích. 16 jich bude třívozových a šest ve čtyřvozovém provedení v celkové hodnotě přesahující sedm miliard korun, což představuje jednu z největších investic v historii Arrivy v Evropě. Vlaky budou klimatizované s informačním systémem, Wi-Fi připojením, zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky nebo kamerovým systémem. Úrovňový nástup a nízkopodlažní interiér zajistí pohodlné cestování osob s omezenou schopností pohybu. Samozřejmostí je i bezbariérová toaleta.
Třívozová jednotka nabídne 224 míst k sezení a určena je především pro linku R16 Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy a jako posila pro linku Ex6 Praha – Plzeň – Cheb. Bude mít rozšířený prostor pro přepravu jízdních kol a občerstvení na palubě zajistíme pomocí automatu i s teplými nápoji. Čtyřvozová jednotka bude mít 315 míst k sezení, včetně první třídy, pro kterou je vyčleněn celý jeden vůz. Během cesty bude možné se občerstvit v bistro oddílu.
Pro fanoušky železnice
Nové vlaky budou postaveny na zcela nové platformě. Označení platformy je Škoda 26Ev. Nová platforma umožňuje konfiguraci tří až sedmi vozů v jednotce s kapacitou 200 až 600 sedadel. Naše jednotky navrženy jako dvousystémové (3 kV DC, 25 kV AC), ale mohou být modifikovány pro použití také na systému 15 kV AC například v Německu. Podvozky jsou navrženy pro rychlosti až 230 km/h. Elektrické vlaky budou splňovat přísné požadavky na komfort cestujících, tlakotěsnost a požární bezpečnost, což umožní jejich provoz na vysokorychlostních tratích a v tunelových úsecích o délce nad pět kilometrů.
Systém automatického vedení vlaku ATO umožní jednotkám provoz v aktuálně energeticky optimálním režimu, reguluje rychlost podle jízdního řádu a výškového profilu trati a optimalizuje brzdění. Podle reálných dat z provozu jednotek od výrobce Škoda v Pobaltí dokáže uspořit až 15 % energie. Systém dálkového dohledu pak dokáže optimalizovat náklady na údržbu a zvýšit provozní spolehlivost. Ve vlaku nebude chybět ani vlakový zabezpečovač ETCS.
Jak budou vypadat naše nové vlaky z Prahy na západ Čech? To je po podpisu smlouvy s Ministerstvem dopravy na zajištění provozu na lince Ex6 z Prahy přes Plzeň do Chebu a rychlíkové lince R16 Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy nejčastější dotaz. A umíme na něj odpovědět, i když vás budeme ještě chvíli napínat.
Podpisem smlouvy s objednavatelem i výrobcem naplňujeme strategii, kterou jsme si v Arrivě vytyčili. Vstoupit do nového segmentu elektrické dálkové dopravy s jasným cílem – nabídnout vyšší komfort a ekologicky šetrné cestování.
Naše nové jednotky, které budou vyrobeny v České republice, přinesou nejen moderní design s tyrkysovým nátěrem, fialovou linkou táhnoucí se po celé délce vlaku a výrazným X, ale především větší pohodlí díky širším sedadlům, větším rozestupům mezi nimi a palubnímu občerstvení. Při přípravě jsme mysleli i na cyklisty – ve vlacích bude dostatek prostoru pro kola, což ocení zejména ti, kteří míří na Šumavu nebo do lázeňských oblastí. Zároveň klademe důraz i na udržitelnost. Díky systému automatického vedení vlaku očekáváme významné úspory elektrické energie. Jsme hrdí, že při výrobě vlaků podporujeme i náš domácí průmysl – většina komponent bude pocházet od českých dodavatelů.
Koupíme 22 moderních nízkopodlažních elektrických jednotek nové generace, které budou umět jet rychlostí až 200 km/h a vyrobeny budou ve dvou verzích. 16 jich bude třívozových a šest ve čtyřvozovém provedení v celkové hodnotě přesahující sedm miliard korun, což představuje jednu z největších investic v historii Arrivy v Evropě. Vlaky budou klimatizované s informačním systémem, Wi-Fi připojením, zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky nebo kamerovým systémem. Úrovňový nástup a nízkopodlažní interiér zajistí pohodlné cestování osob s omezenou schopností pohybu. Samozřejmostí je i bezbariérová toaleta.
Třívozová jednotka nabídne 224 míst k sezení a určena je především pro linku R16 Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy a jako posila pro linku Ex6 Praha – Plzeň – Cheb. Bude mít rozšířený prostor pro přepravu jízdních kol a občerstvení na palubě zajistíme pomocí automatu i s teplými nápoji. Čtyřvozová jednotka bude mít 315 míst k sezení, včetně první třídy, pro kterou je vyčleněn celý jeden vůz. Během cesty bude možné se občerstvit v bistro oddílu.
Pro fanoušky železnice
Nové vlaky budou postaveny na zcela nové platformě. Označení platformy je Škoda 26Ev. Nová platforma umožňuje konfiguraci tří až sedmi vozů v jednotce s kapacitou 200 až 600 sedadel. Naše jednotky navrženy jako dvousystémové (3 kV DC, 25 kV AC), ale mohou být modifikovány pro použití také na systému 15 kV AC například v Německu. Podvozky jsou navrženy pro rychlosti až 230 km/h. Elektrické vlaky budou splňovat přísné požadavky na komfort cestujících, tlakotěsnost a požární bezpečnost, což umožní jejich provoz na vysokorychlostních tratích a v tunelových úsecích o délce nad pět kilometrů.
Systém automatického vedení vlaku ATO umožní jednotkám provoz v aktuálně energeticky optimálním režimu, reguluje rychlost podle jízdního řádu a výškového profilu trati a optimalizuje brzdění. Podle reálných dat z provozu jednotek od výrobce Škoda v Pobaltí dokáže uspořit až 15 % energie. Systém dálkového dohledu pak dokáže optimalizovat náklady na údržbu a zvýšit provozní spolehlivost. Ve vlaku nebude chybět ani vlakový zabezpečovač ETCS.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk