Tiskové zprávy
Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu: U silnice R43 Svitávka – Staré Město se prověří varianty
23. února 2007 | Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu
Autor: Miroslav Patrik, tel: 545 210 393, 603 574 289
Autor: Miroslav Patrik, tel: 545 210 393, 603 574 289
Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivu nové rychlostní silnice R43 ze Svitávky v Jihomoravském kraji do Starého Města v Pardubickém kraji na životní prostředí vydalo tzv. závěr zjišťovacího řízení. Uložilo v něm, aby bylo vypořádáno více než neuvěřitelných sto osmdesát námitek a aby byly také vyhodnoceny jiné možnosti vedení trasy R43 z důvody ochrany obyvatel a přírody. Nyní ŘSD ČR nechá zpracovat odbornou dokumentaci, k níž se veřejnost vyjádří asi za rok.
„Do hodnotícího procesu jsme předložili dvě varianty R43, a to buď modernizaci stávající silnice přeložkami nebo výstavbu nové rychlostní silnice. Obě ale vedou do Svitav a ne do Starého města,“ oznámil Miroslav Patrik z Dětí Země základní požadavek jeho sdružení.
Nejsilnější kritika výstavby R43 pochází od pěti sdružení z Brna, neboť se opět izolovaně posuzuje jen jeden úsek a ne celá její trasa v délce 80 km. Navíc R43 není součástí žádného schváleného územního plánu velkého územního celku, takže by měly být posouzeny i jiné koridory, včetně stavu bez výstavby R43.
V Pardubickém kraji má k plánované trase R43 největší výhrady více než sto padesát příznivců a členů nedávno založeného sdružení Za zachování krajinného rázu Petrůvky a okolí, kteří nesouhlasí s návrhem ji vést v úseku Chornice – Unerázky – Mezihoří – Petrůvka do Starého Města a doporučují odklon na Svitavy.
„Podle nás MŽP nezvládá svou úlohu, když mlčí k tzv. salámování celé trasy R43, neboť již v roce 1999 nebyla její výstavba z ekologického důvodu doporučena a navíc není v žádném nadregionálním územním plánu, takže se neví, zda určený koridor bude mít dopravní smysl a nebude zbytečně drahý,“ uvedl Patrik.
Výstavba úseku R43 Svitávka – Staré Město délky 40,4 km má probíhat v letech 2012-5, předchozího úseku z Kuřimi do Svitávky délky 21 km v letech 2010-3 a úseku z Troubska na D2 do Kuřimi délky 16,4 km pak v letech 2012-6. U všech úseků nyní izolovaně probíhá posuzování jejich vlivů na životní prostředí.
Kontakty:
Za zachování krajinného rázu Petrůvky a okolí – Zdeněk Odstrčil = 777 760 070, zbmodstrcil@seznam.cz
Námitky vůči R43 poslalo mj. těchto 7 občanských sdružení (mimo více než 150 občanů Pardubického kraje):
1) Za zachování krajinného rázu Petrůvky a okolí, 2) Myslivecké sdružení Bohdalov, 3) Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim – Troubsko, 4) Občané za ochranu kvality bydlení a životního prostředí v Troubsku, 5) Občané za ochranu kvality bydlení v Brně – Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích, 6) Občané za ochranu kvality bydlení v Brně – Bosonohách a 7) Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu.
Další informace o silnici R43:
1) Ekologické posouzení R43 Svitávka – Staré Město
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDE0OCI7fQ%3D%3D
2) Ekologické posuzování R43 Kuřim – Svitávka
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDExOCI7fQ%3D%3D
3) Rychlostní silnice R43 Troubsko – Kuřim
http://www.R43.cz
„Do hodnotícího procesu jsme předložili dvě varianty R43, a to buď modernizaci stávající silnice přeložkami nebo výstavbu nové rychlostní silnice. Obě ale vedou do Svitav a ne do Starého města,“ oznámil Miroslav Patrik z Dětí Země základní požadavek jeho sdružení.
Nejsilnější kritika výstavby R43 pochází od pěti sdružení z Brna, neboť se opět izolovaně posuzuje jen jeden úsek a ne celá její trasa v délce 80 km. Navíc R43 není součástí žádného schváleného územního plánu velkého územního celku, takže by měly být posouzeny i jiné koridory, včetně stavu bez výstavby R43.
V Pardubickém kraji má k plánované trase R43 největší výhrady více než sto padesát příznivců a členů nedávno založeného sdružení Za zachování krajinného rázu Petrůvky a okolí, kteří nesouhlasí s návrhem ji vést v úseku Chornice – Unerázky – Mezihoří – Petrůvka do Starého Města a doporučují odklon na Svitavy.
„Podle nás MŽP nezvládá svou úlohu, když mlčí k tzv. salámování celé trasy R43, neboť již v roce 1999 nebyla její výstavba z ekologického důvodu doporučena a navíc není v žádném nadregionálním územním plánu, takže se neví, zda určený koridor bude mít dopravní smysl a nebude zbytečně drahý,“ uvedl Patrik.
Výstavba úseku R43 Svitávka – Staré Město délky 40,4 km má probíhat v letech 2012-5, předchozího úseku z Kuřimi do Svitávky délky 21 km v letech 2010-3 a úseku z Troubska na D2 do Kuřimi délky 16,4 km pak v letech 2012-6. U všech úseků nyní izolovaně probíhá posuzování jejich vlivů na životní prostředí.
Kontakty:
Za zachování krajinného rázu Petrůvky a okolí – Zdeněk Odstrčil = 777 760 070, zbmodstrcil@seznam.cz
Námitky vůči R43 poslalo mj. těchto 7 občanských sdružení (mimo více než 150 občanů Pardubického kraje):
1) Za zachování krajinného rázu Petrůvky a okolí, 2) Myslivecké sdružení Bohdalov, 3) Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim – Troubsko, 4) Občané za ochranu kvality bydlení a životního prostředí v Troubsku, 5) Občané za ochranu kvality bydlení v Brně – Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích, 6) Občané za ochranu kvality bydlení v Brně – Bosonohách a 7) Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu.
Další informace o silnici R43:
1) Ekologické posouzení R43 Svitávka – Staré Město
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDE0OCI7fQ%3D%3D
2) Ekologické posuzování R43 Kuřim – Svitávka
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDExOCI7fQ%3D%3D
3) Rychlostní silnice R43 Troubsko – Kuřim
http://www.R43.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk