https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/udrzitelnost-je-dulezita-pro-dve-tretiny-ridicu-rika-studie-accenture
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Accenture: Udržitelnost je důležitá pro dvě třetiny řidičů, říká studie Accenture

22. listopadu 2021 | Accenture
Autor: Lukáš Vejnar, tel: +420605067979
Podle zprávy společnosti Accenture patří téměř dvě třetiny řidičů mezi tzv. „sustainability-minded drivers“, tedy řidiče, kteří sami sebe hodnotí jako velmi nebo extrémně pro udržitelně smýšlející. Pro výrobce automobilů to znamená, že svou nabídku budou muset přizpůsobit zvýšené poptávce po udržitelnosti automobilismu.

Zpráva s názvem „Busting automotive sustainability myths“ (Boření mýtů o udržitelnosti v automobilismu), která vychází z průzkumu mezi 8 500 spotřebiteli z USA, Číny a osmi evropských zemí, se zabývá novými výzvami, kterým čelí výrobci automobilů s ohledem na poptávku po udržitelnosti a digitalizaci v oblasti mobility. Zpráva je součástí série materiálů s názvem „Co chtějí digitální řidiči“, kterou připravuje společnost Accenture.

Hlavní závěr: Udržitelnost již není pro nakupující a řidiče automobilů druhořadým zájmem. Nejenže se 64 % dotázaných řadí k řidičům se zájmem o udržitelnost, ale většina z nich také chce, aby jejich příští vozidlo využívalo nových zdrojů energie (tzv. NEV, new energy vehicle), což znamená, že by upřednostnili elektromobil na baterie, hybridní elektrické vozidlo, vozidlo na zemní plyn, plug-in hybrid, palivově flexibilní vozidlo nebo vozidlo na palivové články.
„Tito lidé zkrátka, nechtějí nový automobil se spalovacím motorem. A nejsou to jen řidiči, jež sami sebe označují jako velmi či extrémně udržitelně smýšlející, kteří chtějí, aby jejich další vozidlo využívalo nových zdrojů energie. Více než polovina (53 %) řidičů, kteří uvádějí, že pro ně udržitelnost není až tak důležitá, potvrzují, že by rovněž dali přednost NEV,“ potvrzuje Martin Paulina, Senior Manager a konzultant pro oblast automobilového průmyslu ve společnosti Accenture a dodává: „Přestože obě skupiny uváděly jako nejčastější důvod pro pořízení NEV větší ekologičnost provozu, další důvody už se u obou skupin co do priorit lišily. Počet řidičů, kteří jako hlavní důvod uváděli menší provozní náklady či zajímavější podmínky koupě vozidla, byl ve druhé skupině vyšší.“

Zpráva také ukázala, že žádná značka není vnímána jako nesporný lídr s globálně nejlepším konceptem udržitelnosti. Téměř stejný počet řidičů se domnívá, že nejlepší koncepci udržitelnosti má BMW, Audi (po 11 %) nebo Tesla (12 %). V řadě případů respondenti raději zvolili jako automobilku s nejlepším konceptem udržitelnosti jednu z těch, které sídlí na jejich domovském trhu - například Američané se tak přiklánějí k Teslám a Evropané zase k BMW nebo Audi. Ani v oblasti servisu a oprav nemá více než čtvrtina (28 %) ekologicky orientovaných řidičů jasný názor na to, která značka má koncepci udržitelnosti nejlepší.

„Navzdory všeobecnému přesvědčení, závod o to, kdo se stane a bude vnímán jako udržitelná automobilová značka, ještě neskončil,“ říká Axel Schmidt, Senior Managing Director ve společnosti Accenture, kde celosvětově vede oblast automobilového průmyslu. „V roce 2020 byl trh s elektromobily jediným výrazně rostoucím segmentem. Řidiči jsou na udržitelnou mobilitu připraveni, ale stále existují určité překážky. Nabíjecí infrastrukturou počínaje a stále relativně vysokou cenou za kWh konče."
V oblasti udržitelnosti je značka až na druhém místě
Řidiči, kteří dbají na udržitelnost, nejsou vázáni na konkrétní značku. Ve skutečnosti by 97 % řidičů kvůli udržitelnějšímu vozidlu značku změnilo a 99 % z nich by tak učinilo kvůli větší udržitelnosti servisu a oprav. Zpráva uvádí, že výrobci automobilů, kteří nedokážou takzvaně vyhrát srdce a mysl řidičů motivovaných udržitelností, tj. neprovádějí nezbytné investice do udržitelnosti, ztratí zákazníky ve prospěch konkurentů, kteří se k udržitelnosti zavázali a více se na ni zaměřují.

„Řidiči stále více zpochybňují dlouholeté přesvědčení mnoha vrcholových manažerů a marketérů v automobilovém průmyslu, totiž, že zákazníci nebudou nikdy ochotni zaplatit vyšší cenu za udržitelnost,“ říká Peter Lacy, vedoucí globálních služeb v oblasti odpovědnosti a udržitelnosti ve společnosti Accenture. „V jednom z průmyslových odvětví, které je tváří v tvář propojeným technologiím, elektrifikaci dopravy a autonomním vozidlům globálně nejvíce narušeno, je a do budoucna také bude hlavním tématem konkurenčního boje to, jak získat řidiče orientované na udržitelnost a umožnit jim, aby mohli své hodnoty promítnout do nákupů.“

Řidiči jsou ochotni za udržitelnost zaplatit
Jedním dalších automotive mýtů, které zpráva boří, je i ten, že většina řidičů je velmi citlivá na cenu a za větší udržitelnost více nezaplatí. Zpráva konstatuje, že řidiči, kterým záleží na udržitelnosti, jsou nejen ochotni přejít na NEV, ale za „udržitelný vůz“ jsou též ochotni zaplatit i vyšší cenu. Například 30 % řidičů orientovaných na udržitelnost je ochotno zaplatit za udržitelné vozidlo o 1 až 5 % více, dalších více než 60 % je ochotno zaplatit nejméně o 6 % více a do této kategorie patří i 4 % řidičů, kteří překvapivě tvrdí, že by zaplatili o 25 % více.

Udržitelně smýšlející řidiči jsou také ochotni akceptovat některé další kompromisy ve prospěch udržitelného vozidla, přičemž více než šest z deseti je ochotno akceptovat design, který je spíše funkční než atraktivní (63 %) nebo vůz se sníženým výkonem (62 %).
„Jinými slovy, řidiči, kteří se zajímají o udržitelnost, jsou ochotni přijmout kompromisy i v oblastech, které v automobilovém průmyslu mnozí považují za rozhodující a neoddiskutovatelná kritéria nákupu. Samostatnou kapitolou jsou pak korporátní zákazníci. Pro většinu je ESG prioritou a elektrifikace samozřejmostí, takže dnes už neřeší jestli, ale jak - hledají efektivní postup obměny a cesty k elektrifikaci svých firemních flotil či flotil jejich dodavatelů a také k zajištění nabíjecí infrastruktury. Pro rozhodování využívají sofistikované datové modely s cílem zrychlit tranzici a efektivně využít náklady“, dodává Martin Paulina.
Další informace a celou zprávu naleznete na: Accenture.com/AutoSustainabilityMyths

O výzkumu
Pro účely této studie provedla společnost Accenture průzkum mezi různorodou náhodně vybranou skupinou 8 500 zákazníků ze sedmi zemí: Číny (2 500), USA (1 000), Německa (1 000), Velké Británie (1 000), Francie (1 000), Itálie (1 000) a Norska (1 000). Online průzkum byl strukturován, proveden a analyzován v následujících dimenzích: (1) demografické údaje [řidičů]; (2) prodej vozidel; (3) servis a opravy vozidel; a (4) související služby. Tímto způsobem bylo možné identifikovat a odlišit skupinu řidičů orientovaných na udržitelnost, tedy těch, kteří mnohem výrazněji dbají na etické a environmentální standardy, od respondentů, kteří jsou na udržitelnost orientováni méně. Zahrnuli jsme také své odborné znalosti a zkušenosti z projektů v automobilovém průmyslu a uvádíme i případové studie týkající se předních výrobců automobilů, které podle našeho názoru ukazují osvědčené postupy v určitých oblastech souvisejících s udržitelností.
O společnosti Accenture
Accenture je globální společnost poskytující profesionální služby v oblasti digitalizace, cloudu a kybernetické bezpečnosti. Díky propojení zkušeností a specializovaných dovedností ve více než 40 průmyslových odvětvích nabízíme služby v oblastech poradenství & strategie, Interactive, Technology a Operations – a to díky podpoře největší celosvětové sítě Advanced Technology a Intelligent Operations center. Našich 624 000 zaměstnanců využívá možnosti nejnovějších technologií i lidské vynalézavosti v práci pro klienty ve více než 120 zemích. Díky síle změn vytváříme hodnoty a zvyšujeme úspěšnost našich klientů, lidí, akcionářů, partnerů i celé společnosti. Navštivte nás na www.accenture.com nebo https://www.accenture.com/cz-en/about/company/newsroom.

Kontakt pro média:
Lukáš Vejnar, lukas.vejnar@accenture.com, 605 067 979
Petr Jarkovský, petr.jarkovsky@aspen.pr, 774 225 153
Markéta Ciňková, marketa.cinkova@aspen.pr, 724 012 612
Lukáš Vejnar, tel: 420605067979
 twitter
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist