https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ulice-prahy-nelze-zamenovat-za-dalnice
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených Praha: Ulice Prahy nelze zaměňovat za dálnice

28. července 2006 | Strana zelených Praha
Strana zelených odsuzuje návrh vedení Prahy zvýšit na vybraných městských komunikacích nejvyšší povolenou rychlost až na 130 km/h. Ulice hlavního města nelze zaměňovat za dálnice v extravilánu, a zhoršovat již tak nepříznivý dopad automobilové dopravy na obyvatele Prahy. Auta jedoucí nad 70 km/h mají vyšší hlučnost a větší množství emisí a prudce se zvyšuje nebezpečí nehod s vážnými zraněními nebo smrtí.

Pražská organizace Strany zelených odsoudila návrh primátora Béma na zvýšení povolené rychlosti na městských komunikacích až na 130 km v hodině. Plánované zvýšení rychlosti považuje za bezohledné vůči zdraví a bezpečnosti obyvatel města.

Návrh vedení města je pro Stranu zelených nepřijatelný, neboť auta jedoucí více než 70 kilometrů v hodině jsou výrazně hlučnější a vypouštějí více škodlivých látek do ovzduší. Praha přitom kvůli intenzivní automobilové dopravě překračuje na mnoha místech zákonem dané hlukové limity a limity pro znečištění ovzduší (1).

„Primátor Bém se snaží vyjít vstříc automobilistům za každou cenu a ulevit jim kvůli zpřísněným pravidlům silničního provozu. Zapomíná však, že Praha není městem aut, ale městem pro lidi. Primátor by se měl co nejdříve seznámit s výsledky odborných studií, které jasně říkají, že vyšší rychlost znamená více emisí, více hluku a více mrtvých. Pokud chce vedení města opravdu zlepšit dopravní situaci v Praze, nechť zavede mýtné pro vjezd do centra města, zklidní dopravu na magistrále a radikálně modernizuje vozový park veřejné dopravy,“ komentovala návrh předsedkyně pražských zelených Petra Kolínská. (2)

Strana zelených bude v nadcházejících komunálních volbách prosazovat důsledné dodržování rychlosti 50 km/h na hlavních městských komunikacích a 30 km/h v obytných čtvrtích. Vyšší rychlost vozidla má podstatný vliv na bezpečnost provozu a počet vážně zraněných a usmrcených. I nehoda v rychlosti 50 km v hodině může způsobit smrt. V roce 2005 přitom zahynulo v ulicích Prahy 61 lidí, což je o 5 více než v roce 2004. (3)

„Primátor oznámil zvýšení rychlosti i u škol, například na Barrandově. Likviduje tak několikaleté úsilí a výsledky projektu Bezpečné cesty do škol a bude osobně odpovědný za úrazy či případná úmrtí v těchto lokalitách,“ doplnil Petr Štěpánek, dvojka na kandidátce zelených do Zastupitelstva hlavního města.

Poznámky:
(1) Podle Ročenky Praha Životní prostředí 2005 je největším zdrojem znečištění ovzduší a hluku automobilová doprava – viz str. 56 a 218 ročenky. Elektronická verze ročenky - http://envis.praha-mesto.cz/rocenky/Pr05_html/index.htm
(2) Studie prokazující souvislost mezi rychlostí vozidla a množstvím emisí, hluku a nebezpečím nehody s vážnými následky viz http://www.slower-speeds.org.uk/component/option,com_weblinks/Itemid,4/catid,11/
(3) Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je rychlost největším zabijákem v silničním provozu. Podrobnosti na http://pmatky.ecn.cz/vypis_clanku.php?id=2006061902
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist