Tiskové zprávy
Děti Země: Umisťování odsunovaného nádraží se odsouvá, chybí i peníze
12. ledna 2012 | Děti Země
Nádraží v centru stále nabízí levnou a rychlou alternativu.
Na základě rozhodnutí brněnského magistrátu ze dne 28. listopadu 2011 o zrušení územního rozhodnutí pro odsunované nádraží přerušil nyní stavební úřad na Brně-střed územní řízení o rok, neboť ve spise chybějící důležité podklady. Současně se další příprava stavby zastavila, neboť loni se utratilo posledních 1,5 milionů korun na třetí studii proveditelnosti.
Podle Dětí Země a občanské koalice Nádraží v centru je pro Brno výhodnější začít plánovat úspornou a dopravně výhodnější variantu bez odsunu nádraží.
„Přerušení územního řízení jsme očekávali, neboť se musejí vyřešit vlivy na zvláště chráněné druhy živočichů novým biologickým průzkumem a podle nového nařízení vlády i vlivy hluku na občany Židenic a také, zda nádraží bude před záplavami skutečně účinně ochráněno,“ vypočítává tři současné hlavní problémy Miroslav Patrik z Dětí Země, které se územního řízení již šest let od prosince 2005 aktivně účastní. 1)
Odsunované nádraží však trápí i finanční problémy, neboť místo 93 mil. Kč na další přípravu se loni z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury utratilo jen 1,5 mil. Kč, za které se vypracovala třetí studie proveditelnosti, která má prokázat, že nádraží je z dopravního hlediska funkční a také ekonomicky efektivní. 2)
„O studii proveditelnosti jsme již investora požádali, přičemž očekáváme, že odsun nádraží za více než třicet miliard korun nemůže splnit potřebná kritéria pro financování z českých a ani z evropských peněz, takže se nabízí naše varianta s nádražím v centru, která je funkční již za asi deset miliard korun,“ říká dále Patrik.
Na realizaci první etapy odsunovaného nádraží v Brně za 20,4 mld. Kč nejsou vyčleněny žádné peníze nejen v právě včera vládou přijatém Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury pro roky 2012-3, ale osud tohoto projektu je ve hvězdách i podle současně přijaté Strategie rozvoje dopravní infrastruktury v ČR.
V tomto materiálu se totiž u železničních staveb uvádí, že „u všech připravovaných projektů je v současné době kladena zvýšená pozornost na jejich ekonomickou efektivitu a projekty s velmi vysokými investičními náklady jsou opětovně přehodnocovány a optimalizovány“, což se týká o odsunovaného nádraží v Brně.
„Nyní má občanská koalice Nádraží v centru také zpracovaný i urbanistický návrh hlavní železniční stanice v Brně s nádražím bez odsunu, s nímž postupně seznámíme odbornou i laickou veřejnost, různé úřady a politiky, včetně těch z Krna,“ připomíná Patrik aktuální skutečnost. 3)
Na základě rozhodnutí brněnského magistrátu ze dne 28. listopadu 2011 o zrušení územního rozhodnutí pro odsunované nádraží přerušil nyní stavební úřad na Brně-střed územní řízení o rok, neboť ve spise chybějící důležité podklady. Současně se další příprava stavby zastavila, neboť loni se utratilo posledních 1,5 milionů korun na třetí studii proveditelnosti.
Podle Dětí Země a občanské koalice Nádraží v centru je pro Brno výhodnější začít plánovat úspornou a dopravně výhodnější variantu bez odsunu nádraží.
„Přerušení územního řízení jsme očekávali, neboť se musejí vyřešit vlivy na zvláště chráněné druhy živočichů novým biologickým průzkumem a podle nového nařízení vlády i vlivy hluku na občany Židenic a také, zda nádraží bude před záplavami skutečně účinně ochráněno,“ vypočítává tři současné hlavní problémy Miroslav Patrik z Dětí Země, které se územního řízení již šest let od prosince 2005 aktivně účastní. 1)
Odsunované nádraží však trápí i finanční problémy, neboť místo 93 mil. Kč na další přípravu se loni z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury utratilo jen 1,5 mil. Kč, za které se vypracovala třetí studie proveditelnosti, která má prokázat, že nádraží je z dopravního hlediska funkční a také ekonomicky efektivní. 2)
„O studii proveditelnosti jsme již investora požádali, přičemž očekáváme, že odsun nádraží za více než třicet miliard korun nemůže splnit potřebná kritéria pro financování z českých a ani z evropských peněz, takže se nabízí naše varianta s nádražím v centru, která je funkční již za asi deset miliard korun,“ říká dále Patrik.
Na realizaci první etapy odsunovaného nádraží v Brně za 20,4 mld. Kč nejsou vyčleněny žádné peníze nejen v právě včera vládou přijatém Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury pro roky 2012-3, ale osud tohoto projektu je ve hvězdách i podle současně přijaté Strategie rozvoje dopravní infrastruktury v ČR.
V tomto materiálu se totiž u železničních staveb uvádí, že „u všech připravovaných projektů je v současné době kladena zvýšená pozornost na jejich ekonomickou efektivitu a projekty s velmi vysokými investičními náklady jsou opětovně přehodnocovány a optimalizovány“, což se týká o odsunovaného nádraží v Brně.
„Nyní má občanská koalice Nádraží v centru také zpracovaný i urbanistický návrh hlavní železniční stanice v Brně s nádražím bez odsunu, s nímž postupně seznámíme odbornou i laickou veřejnost, různé úřady a politiky, včetně těch z Krna,“ připomíná Patrik aktuální skutečnost. 3)
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




