https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/useky-r49-jsou-chaoticky-delene-doprave-zlina-neulehci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Unie pro řeku Moravu ● Hnutí DUHA ● Občanské sdružení Vizovické vrchy ● Děti Země : Úseky R49 jsou chaoticky dělené, dopravě Zlína neulehčí

11. listopadu 2009 | Unie pro řeku Moravu ● Hnutí DUHA ● Občanské sdružení Vizovické vrchy ● Děti Země
Rychlostní silnice R49 postrádá logické dělení jednotlivých úseků, které by bylo možné samostatně zprovoznit. Vyplynulo to z včerejšího jednání pracovní skupiny k R49, kterou svolal náměstek Zlínského kraje pro dopravu Jaroslav Drozd. Například první sedmnáctikilometrový úsek z Hulína do Fryštáku má končit na poli u Horní Vsi – a dál nic.

Ani výstavba navazujícího úseku s mimoúrovňovou křižovatkou u Fryštáku a s první částí přivaděče do Zlína dopravně nic nevyřeší.

Podle posudku o hodnocení vlivu této stavby na životní prostředí [1] nelze zprovoznit R49, ani napojení Zlína přivaděčem po jednotlivých částech, jak investor plánoval.

Při realizaci je totiž třeba najednou zprovoznit 32,5 kilometru rychlostní silnice R49 z Hulína až do Zádveřic a všechny tři úseky přivaděče.

Jiné, postupné zprovozňování by totiž přitáhlo tranzitní dopravu do zlínských částí Kostelec, Vršava, Nivy, Zálešná, Podvesná, Obeciny, Příluky a do obcí na trase silnice I/49 Želechovic a Lípy. Napojení Zlína na R49 se ukazuje mnohem náročnější a dražší, než se původně předpokládalo a může stát přibližně 25 miliard korun [2].

Výstavba R49 až do Lípy či Zádveřic však není v horizontu dalších deseti let reálná. Ani nejoptimističtější varianta financování Státního fondu dopravní infrastruktury nepočítá s výstavbou dříve než až v letech 2020-2025 [3] Jakékoliv investice do R49 tedy nepřinesou v příštích 15-ti letech žádné zlepšení dopravní situace krajského města.

ŘSD ČR však tyto souvislosti ignoruje a po ministru financí Eduardu Janotovi žádá 9,2 miliardy korun na výstavbu prvního úseku R49, který končí v lánu pšenice u Fryštácké přehrady. Přitom finančně-časový plán napojení Zlína na R49 dosud neexistuje.

Miroslav Mach z Unie pro řeku Moravu k tomu řekl:
„Obyvatelé ohrožených oblastí by se měli zapojit do rozhodování, neboť hrozí dočasná provizorní řešení, která by se mohla stát trvalými.“

Miroslav Kutal z Hnutí DUHA řekl:
„Ředitelství silnic a dálnic a krajští politici by měli vyložit karty a vysvětlit, o co ve skutečnosti usilují, když R49 není reálné v příštích deseti letech posunout ani do Fryštáku. Postupně se ukazuje, že rychlostní silnice dopravní situaci Zlínu nemůže ulehčit a navíc přivede tranzitní dopravu do dalších částí regionu. Zlín potřebuje investice do zlepšení hromadné dopravy a modernizaci železnice.“

Karel Vondráček o.s. Vizovické vrchy řekl:
„I stavba rodinného domu je spojena s celou řadu povolení a správních úkonů, které jsou nezbytnými podklady pro vydaní stavebního povolení. V případě velké stavby, jako je R49, tomu však tak není. Chybějící podklady, neschválené výjimky a další obcházení platných zákonů nevyhnutelně vede k chaosu. Loni mediálně zviditelněný základní kamen stavby vlastně neměl ani stavební povolení.“[4]

Kontakty:
Miroslav Kutal, Hnutí DUHA, telefon 728 832 889, e-mail: miroslav.kutal@hnutiduha.cz
Karel Vondráček, o.s. Vizovické vrchy: telefon: 603 430 574
Miroslav Mach, Unie pro řeku Moravu: 605 474 716, e-mail: mirek_mach@seznam.cz
Miroslav Patrik, Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu, e-mail: dz.brno@ecn.cz


Poznámky:

[1] V posudku dokumentace o hodnocení vlivů záměru na životní prostředí se na str. 66 uvádí opatření pro fázi přípravy: rychlostní silnice R49, stavba 4902.1 Fryšták – Lípa, 1.etapa i stavba „Silnice II/490:Zlín, propojení I/49 – R49, 2. úsek“ s výstavbou obchvatu Zálešné“ musí být koordinovány tak, aby byly zprovozněny souběžně se stavbou 4902.2 Fryšták – Lípa, 2. etapa; viz
http://tomcat.cenia.cz/eia/download.jsp?view=eia_cr&id=MZP199&file=posudekDOC

[2] Letos aktualizovaná cena prvního úseku R49 z Hulína do Fryštáku délky 17,3 km je 9,2 miliard korun a pravidelně se zvyšuje. Náklady dalších úseků R49 nebyly aktualizovány.

[3] Studie Společného řídícího výboru ČR a EU, 2009, shrnutí na vyžádání u Unie pro řeku Moravu a Hnutí DUHA.

[4]
U Holešova byla slavnostně zahájena stavba rychlostní silnice R49
http://www.kr-zlinsky.cz/docDetail.aspx?docid=77579&nid=8193&doctype=I02
Zahájení výstavby R49 je předvolební šaškárna
http://r49.cz/zahajeni-vystavby-r49-je-predvolebni-saskarna.php

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist