Tiskové zprávy
Unie pro řeku Moravu ● Hnutí DUHA ● Občanské sdružení Vizovické vrchy ● Děti Země : Úseky R49 jsou chaoticky dělené, dopravě Zlína neulehčí
11. listopadu 2009 | Unie pro řeku Moravu ● Hnutí DUHA ● Občanské sdružení Vizovické vrchy ● Děti Země
Rychlostní silnice R49 postrádá logické dělení jednotlivých úseků, které by bylo možné samostatně zprovoznit. Vyplynulo to z včerejšího jednání pracovní skupiny k R49, kterou svolal náměstek Zlínského kraje pro dopravu Jaroslav Drozd. Například první sedmnáctikilometrový úsek z Hulína do Fryštáku má končit na poli u Horní Vsi – a dál nic.
Ani výstavba navazujícího úseku s mimoúrovňovou křižovatkou u Fryštáku a s první částí přivaděče do Zlína dopravně nic nevyřeší.
Podle posudku o hodnocení vlivu této stavby na životní prostředí [1] nelze zprovoznit R49, ani napojení Zlína přivaděčem po jednotlivých částech, jak investor plánoval.
Při realizaci je totiž třeba najednou zprovoznit 32,5 kilometru rychlostní silnice R49 z Hulína až do Zádveřic a všechny tři úseky přivaděče.
Jiné, postupné zprovozňování by totiž přitáhlo tranzitní dopravu do zlínských částí Kostelec, Vršava, Nivy, Zálešná, Podvesná, Obeciny, Příluky a do obcí na trase silnice I/49 Želechovic a Lípy. Napojení Zlína na R49 se ukazuje mnohem náročnější a dražší, než se původně předpokládalo a může stát přibližně 25 miliard korun [2].
Výstavba R49 až do Lípy či Zádveřic však není v horizontu dalších deseti let reálná. Ani nejoptimističtější varianta financování Státního fondu dopravní infrastruktury nepočítá s výstavbou dříve než až v letech 2020-2025 [3] Jakékoliv investice do R49 tedy nepřinesou v příštích 15-ti letech žádné zlepšení dopravní situace krajského města.
ŘSD ČR však tyto souvislosti ignoruje a po ministru financí Eduardu Janotovi žádá 9,2 miliardy korun na výstavbu prvního úseku R49, který končí v lánu pšenice u Fryštácké přehrady. Přitom finančně-časový plán napojení Zlína na R49 dosud neexistuje.
Miroslav Mach z Unie pro řeku Moravu k tomu řekl:
„Obyvatelé ohrožených oblastí by se měli zapojit do rozhodování, neboť hrozí dočasná provizorní řešení, která by se mohla stát trvalými.“
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA řekl:
„Ředitelství silnic a dálnic a krajští politici by měli vyložit karty a vysvětlit, o co ve skutečnosti usilují, když R49 není reálné v příštích deseti letech posunout ani do Fryštáku. Postupně se ukazuje, že rychlostní silnice dopravní situaci Zlínu nemůže ulehčit a navíc přivede tranzitní dopravu do dalších částí regionu. Zlín potřebuje investice do zlepšení hromadné dopravy a modernizaci železnice.“
Karel Vondráček o.s. Vizovické vrchy řekl:
„I stavba rodinného domu je spojena s celou řadu povolení a správních úkonů, které jsou nezbytnými podklady pro vydaní stavebního povolení. V případě velké stavby, jako je R49, tomu však tak není. Chybějící podklady, neschválené výjimky a další obcházení platných zákonů nevyhnutelně vede k chaosu. Loni mediálně zviditelněný základní kamen stavby vlastně neměl ani stavební povolení.“[4]
Kontakty:
Miroslav Kutal, Hnutí DUHA, telefon 728 832 889, e-mail: miroslav.kutal@hnutiduha.cz
Karel Vondráček, o.s. Vizovické vrchy: telefon: 603 430 574
Miroslav Mach, Unie pro řeku Moravu: 605 474 716, e-mail: mirek_mach@seznam.cz
Miroslav Patrik, Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu, e-mail: dz.brno@ecn.cz
Poznámky:
[1] V posudku dokumentace o hodnocení vlivů záměru na životní prostředí se na str. 66 uvádí opatření pro fázi přípravy: rychlostní silnice R49, stavba 4902.1 Fryšták – Lípa, 1.etapa i stavba „Silnice II/490:Zlín, propojení I/49 – R49, 2. úsek“ s výstavbou obchvatu Zálešné“ musí být koordinovány tak, aby byly zprovozněny souběžně se stavbou 4902.2 Fryšták – Lípa, 2. etapa; viz
http://tomcat.cenia.cz/eia/download.jsp?view=eia_cr&id=MZP199&file=posudekDOC
[2] Letos aktualizovaná cena prvního úseku R49 z Hulína do Fryštáku délky 17,3 km je 9,2 miliard korun a pravidelně se zvyšuje. Náklady dalších úseků R49 nebyly aktualizovány.
[3] Studie Společného řídícího výboru ČR a EU, 2009, shrnutí na vyžádání u Unie pro řeku Moravu a Hnutí DUHA.
[4]
U Holešova byla slavnostně zahájena stavba rychlostní silnice R49
http://www.kr-zlinsky.cz/docDetail.aspx?docid=77579&nid=8193&doctype=I02
Zahájení výstavby R49 je předvolební šaškárna
http://r49.cz/zahajeni-vystavby-r49-je-predvolebni-saskarna.php
Ani výstavba navazujícího úseku s mimoúrovňovou křižovatkou u Fryštáku a s první částí přivaděče do Zlína dopravně nic nevyřeší.
Podle posudku o hodnocení vlivu této stavby na životní prostředí [1] nelze zprovoznit R49, ani napojení Zlína přivaděčem po jednotlivých částech, jak investor plánoval.
Při realizaci je totiž třeba najednou zprovoznit 32,5 kilometru rychlostní silnice R49 z Hulína až do Zádveřic a všechny tři úseky přivaděče.
Jiné, postupné zprovozňování by totiž přitáhlo tranzitní dopravu do zlínských částí Kostelec, Vršava, Nivy, Zálešná, Podvesná, Obeciny, Příluky a do obcí na trase silnice I/49 Želechovic a Lípy. Napojení Zlína na R49 se ukazuje mnohem náročnější a dražší, než se původně předpokládalo a může stát přibližně 25 miliard korun [2].
Výstavba R49 až do Lípy či Zádveřic však není v horizontu dalších deseti let reálná. Ani nejoptimističtější varianta financování Státního fondu dopravní infrastruktury nepočítá s výstavbou dříve než až v letech 2020-2025 [3] Jakékoliv investice do R49 tedy nepřinesou v příštích 15-ti letech žádné zlepšení dopravní situace krajského města.
ŘSD ČR však tyto souvislosti ignoruje a po ministru financí Eduardu Janotovi žádá 9,2 miliardy korun na výstavbu prvního úseku R49, který končí v lánu pšenice u Fryštácké přehrady. Přitom finančně-časový plán napojení Zlína na R49 dosud neexistuje.
Miroslav Mach z Unie pro řeku Moravu k tomu řekl:
„Obyvatelé ohrožených oblastí by se měli zapojit do rozhodování, neboť hrozí dočasná provizorní řešení, která by se mohla stát trvalými.“
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA řekl:
„Ředitelství silnic a dálnic a krajští politici by měli vyložit karty a vysvětlit, o co ve skutečnosti usilují, když R49 není reálné v příštích deseti letech posunout ani do Fryštáku. Postupně se ukazuje, že rychlostní silnice dopravní situaci Zlínu nemůže ulehčit a navíc přivede tranzitní dopravu do dalších částí regionu. Zlín potřebuje investice do zlepšení hromadné dopravy a modernizaci železnice.“
Karel Vondráček o.s. Vizovické vrchy řekl:
„I stavba rodinného domu je spojena s celou řadu povolení a správních úkonů, které jsou nezbytnými podklady pro vydaní stavebního povolení. V případě velké stavby, jako je R49, tomu však tak není. Chybějící podklady, neschválené výjimky a další obcházení platných zákonů nevyhnutelně vede k chaosu. Loni mediálně zviditelněný základní kamen stavby vlastně neměl ani stavební povolení.“[4]
Kontakty:
Miroslav Kutal, Hnutí DUHA, telefon 728 832 889, e-mail: miroslav.kutal@hnutiduha.cz
Karel Vondráček, o.s. Vizovické vrchy: telefon: 603 430 574
Miroslav Mach, Unie pro řeku Moravu: 605 474 716, e-mail: mirek_mach@seznam.cz
Miroslav Patrik, Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu, e-mail: dz.brno@ecn.cz
Poznámky:
[1] V posudku dokumentace o hodnocení vlivů záměru na životní prostředí se na str. 66 uvádí opatření pro fázi přípravy: rychlostní silnice R49, stavba 4902.1 Fryšták – Lípa, 1.etapa i stavba „Silnice II/490:Zlín, propojení I/49 – R49, 2. úsek“ s výstavbou obchvatu Zálešné“ musí být koordinovány tak, aby byly zprovozněny souběžně se stavbou 4902.2 Fryšták – Lípa, 2. etapa; viz
http://tomcat.cenia.cz/eia/download.jsp?view=eia_cr&id=MZP199&file=posudekDOC
[2] Letos aktualizovaná cena prvního úseku R49 z Hulína do Fryštáku délky 17,3 km je 9,2 miliard korun a pravidelně se zvyšuje. Náklady dalších úseků R49 nebyly aktualizovány.
[3] Studie Společného řídícího výboru ČR a EU, 2009, shrnutí na vyžádání u Unie pro řeku Moravu a Hnutí DUHA.
[4]
U Holešova byla slavnostně zahájena stavba rychlostní silnice R49
http://www.kr-zlinsky.cz/docDetail.aspx?docid=77579&nid=8193&doctype=I02
Zahájení výstavby R49 je předvolební šaškárna
http://r49.cz/zahajeni-vystavby-r49-je-predvolebni-saskarna.php
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




