Otakar Strunecký "> Utukové připomenou oběti dopravních nehod v ulicích Prahy - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/utukove-pripomenou-obeti-dopravnich-nehod-vulicich-prahy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Auto*Mat: Utukové připomenou oběti dopravních nehod v ulicích Prahy

19. září 2007 | Auto*Mat
Autor: Otakar Strunecký, tel: 774 678 896
Zatímco v celé západní Evropě počet smrtelně a těžce zraněných chodců dlouhodobě klesá, v Praze se zvyšuje. V letošním prvním pololetí byli vážně zraněni 102 lidé. Nebývalý je i nárůst zraněných dětí (1). Statistiky dokazují, že Česká republika patří z hlediska dopravních nehod k nejhorším státům EU (2). Právě oběti automobilového provozu budou ve čtvrtek v ulicích Prahy připomínat Utukové – duše zemřelých (3). Happening pořádá iniciativa Auto*Mat v rámci programu Zažít město jinak (4). Utukové upozornění na nejnebezpečnější ulice a křižovatky v hlavním městě (5). Auto*Mat tak chce přimět obyvatele města k větší opatrnosti a magistrát ke krokům, které by dalšímu zbytečnému umírání zabránily.

„Letošní rok je charakteristický nebývalým nárůstem úmrtí a vážných zranění účastníků dopravních nehod oproti minulým letům. Proto se Utukové – duchové zemřelých chodců, cyklistů i řidičů – vracejí na místa, kde opustili tento svět. Stanou se tak mementem pro nás přeživší,“ popisuje myšlenku čtvrtečního happeningu jeden z organizátorů, fotograf Štěpán Hon. „Utukové chtějí varovat Pražany před nebezpečím, které znamená silnice, a svou přítomností se zasadit o bezpečnější provoz ve městě. Řidičům připomenou sílu nárazníků a chodcům jejich zranitelnost,“ doplňuje Hon.

„Statistiky dosvědčují, že magistrát nedělá pro ochranu nejzranitelnějších účastníků dopravy –tedy chodců – dost,“ říká Otakar Strunecký z Auto*Matu. „Zatímco na nové dopravní stavby se uvolňují miliardy, do úpravy nebezpečných míst pro pěší jde minimum prostředků. Vedení města s nezbytnými kroky mnohdy nepochopitelně otálí až do okamžiku, kdy na místě dojde k opravdu tragické nehodě.“ Typickým příkladem neschopnosti magistrátu ochránit chodce je Karlovo náměstí. Za poslední tři roky na něm zahynulo nebo bylo těžce zraněno nejméně osmnáct lidí. Magistrát přesto neudělal jediné opatření, které by se zabránilo pokračování hrozivé statistiky.

Mezi nejnebezpečnější místa v Praze patří vedle Karlova náměstí křižovatka Ohrada na Praze 3, kde doprava zraní každý rok průměrně devět lidí. V černých statistikách figuruje také ulice Křižovnická, Vinohradská třída, Vítězné náměstí v Dejvicích nebo křižovatka Bulhar na Žižkově.

Utukové – postavy v bílém overalu se symbolickou stopou pneumatiky na zádech – budou řidiče i chodce varovat před osudovými chybami, kterých se dopouštějí. „S pomocí náhodných kolemjdoucích budou Utukové s pomocí bot jako razítek vytvářet omyvatelnou bílou barvou stopy, které budou sledovat nejfrekventovanější stezky chodců přes vozovky. Ty často vedou mimo vyznačené přechody a lze se jen dohadovat, zda je to chyba chodců či projektantů křižovatek,“ říká Štěpán Hon.

Pražané uvidí Utuky po celý den, především ale v době ranní a odpolední dopravní špičky. Jejich pohyb v ulicích bude možné sledovat také prostřednictvím dopravních kamer dostupných na internetu. Zjevení Utuků volně navazuje na loňský projekt Auto*Matu, kdy město dvakrát po sobě navštívili Andělé. Ti také označovali nejnebezpečnější přechody a křižovatky, navíc pomáhali chodcům bezpečně překonávat ulice.



Poznámky:

(1) V celé západní Evropě počet smrtelně a těžce zraněných chodců dlouhodobě klesá, v Praze se ale za první pololetí roku 2007 zvýšil o 8,5% (z 94 smrtelně a těžce zraněných lidí na 102, ve srovnání s prvním pololetím roku 2006). Počet usmrcených a těžce zraněných dětí-chodců se meziročně zvýšil o 133% (z 6 na 14 těžce zraněných a usmrcených dětí).

Zdroj statistiky: Tiskové oddělení pražské policie, 10. 9. 2007


(2) Mezinárodní statistiky ukazují, že Česká republika patří již mnoho let, pokud jde o dopravní nehodovost, k nejhorším státům v EU. To se týká i zraněných a usmrcených dětí do 15 let. Výmluvné údaje poskytuje Mezinárodní databáze dopravních nehod Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (IRTAD OECD). Počet usmrcených dětí do 15 let v důsledku dopravních nehod na 100 tisíc dětí dané věkové kategorie činí například ve Velké Británii 1,5; ve Švédsku 1,9; v SRN 1,8; v Polsku 2,4 a v ČR 3,2. To znamená, že v České republice je v důsledku dopravních nehod usmrceno ročně téměř dvakrát více dětí než v ostatních evropských státech.

Zdroj statistiky: Ministerstvo vnitra, odbor prevence kriminality, sekropk@mvcr.cz, 9. 8. 2006


(3) Kde budou (mimo jiné) k vidění Utukové?

Nám Jana Palacha / Křižovnická ul. (7.00 – 9.30 hod)
Karlovo náměstí (Moráň, Žitná ul., Ječná ul.) (7.00 – 9.30, 15.00 – 17.30 hod)
Národní třída (u Národního Divadla) (7.00 – 9.30, 17.30 – 19.00 hod)
Náměstí I. P. Pavlova (7.00 – 9.30, 15.00 – 17.30, 19.00 – 20.00 hod)
Václavské náměstí (u Muzea) (7.00 – 9.30 hod)
Vítězné náměstí (7.00 – 9.30 hod)

Na těchto vybraných místech se budou Utukové v konkrétních časech s určitostí vyskytovat. Další místa časy je možné zjistit na tel. 603 907 491 (Martin Komárek).

Pražané mohou pohyb Utuků po ulicích města sledovat také prostřednictvím dopravních kamer dostupných na internetové adrese: http://www.doprava-praha.cz/Main.aspx


(4) Kompletní program Zažít město jinak: http://auto-mat.cz/pozvanka.php?id=22

(5) Místa s největším počtem zraněných chodců v Praze za roky 2004 až 2006

(6) Příběhy z nejnebezpečnějších pražských křižovatek
 
Karlovo náměstí – Moráň
V květnu 2004 zahynula při dopravní nehodě u tramvajové zastávky Moráň chodkyně. Žena spadla pod tramvaj číslo 14 a utrpěla zranění, kterým na místě podlehla.
V srpnu 2004 smrtelně zranil řidič automobilu jednačtyřicetiletou ženu, když couval na místo v řadě zaparkovaných aut. Žena přecházela mezi zaparkovanými auty na tramvajovou zastávku v místě, kde není vyznačený přechod. Po nehodě zůstala zaklíněna pod vozidlem. Aby ji záchranáři vyprostili, museli auto nadzvednout heverem. Lékař byl na místě za tři minuty. Žena však při převozu do nedaleké Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí zemřela.
V srpnu 2004 srazil na Moráni třiadvacetiletého muže autobus. Muž utrpěl vážná zranění a musel podstoupit neurochirurgickou operaci. Ačkoliv nehodu přežil, zanechala na jeho zdraví trvalé následky. Další Nehoda se stala v blízkosti tramvajové zastávky. Chodci pravděpodobně přebíhali vozovku tak nevhodně, že řidič autobusu už nestačil zareagovat.

I. P. Pavlova
V roce 2004 přejelo auto na přechodu pro chodce mladého muže, který přecházel na zelenou. Řidič se rozjížděl z červené a odbočoval do Sokolské ulice. Šlápl na plyn, nabral chodce na kapotu a vezl ho na ní dvacet metrů. Když chodec spadnul do vozovky, řidič zastavil, prohodil s ním pár slov a ujel. Policie řidiče posléze zadržela.

Vršovická ulice
Pětatřicetiletou zaměstnankyni ministerstva životního prostředí v roce 2006 smrtelně zranil cestou do práce odbočující automobil, když přecházela na zelenou přes přechod. Zaměstnanci ministerstva opakovaně upozorňovali magistrát na nebezpečnost křižovatky, ale bezvýsledně. Ačkoliv se celé okolí přechodu přestavovalo kvůli výstavbě obchodního centra, změny skončily pár metrů od nejnebezpečnějšího místa.

Koněvova ulice
V květnu 2004 se v v Koněvově ulici v Praze 3 střetlo vozidlo s chodcem. Vozidlo jelo ve směru od Spojovací k Husitské ulici. Muž utrpěl zranění a byl převezen do nemocnice. Řidič z místa ujel.

Křižovatka Vyšehradské a ulice Na Slupi
V březnu 2004 srazil neznámý řidič srazil chlapce na přechodu pro chodce na křižovatce ulic Vyšehradská a Na Slupi v Praze 2. Nezletilý chlapec přecházel na zelenou. Hoch byl s lehkým zraněním převezen do nemocnice, po ošetření byl propuštěn domů.
Otakar Strunecký, tel: 774 678 896
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist