https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/uzemni-plan-velkeho-uzemniho-celku-breclavska-dvakrat-pred-ustavnim-soudem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ekologický právní servis: Územní plán velkého územního celku Břeclavska dvakrát před Ústavním soudem

29. srpna 2007 | Ekologický právní servis, tel: 776 119 903
K Ústavnímu soudu byly podány dva návrhy, týkající se územního plánu velkého územního celku Břeclavska. Tento plán vymezuje mimo jiné sporný koridor rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice – Mikulov. Prvním z podání je ústavní stížnost osmi osob proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který v rozporu se svým dřívějším právním názorem odmítl územní plán přezkoumat. Druhým návrhem se obce Bavory a Dolní Dunajovice domáhají zrušení vyhlášky Jihomoravského kraje, která obsahuje závaznou část územního plánu Břeclavska.

Obce Dolní Dunajovice a Bavory, tři vlastníci pozemků a tři občanská sdružení (včetně EPS) podali dne 27. 7. 2007 ústavní stížnost proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS), který se odmítl zabývat návrhem na zrušení územního plánu velkého územního celku Břeclavska 1)

Obce Dolní Dunajovice a Bavory dále dne 17.8. 2007 podaly k Ústavnímu soudu návrh na zrušení vyhlášky Jihomoravského kraje o tzv. závazné části územního plánu Břeclavska.

O těchto podáních již informovala internetová i tištěná média (viz například
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/domaci-ekonomika/clanek.phtml?id=489443
http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=6423 nebo
http://ihned.cz/3-21896440-d%E1lnici+do+v%EDdn%EC-000000_d-4a ).

Cílem obou návrhů je dosáhnout soudního přezkumu obsahu územního plánu Břeclavska i procesu jeho schvalování. Podle názoru podatelů územní plán v obou těchto směrech z řady důvodů odporuje právním předpisům ČR i EU. Nejzávažnějším věcným pochybením je skutečnost, že územní plán vymezil koridor rychlostní silnice R52 Pohořelice Mikulov, přestože nedošlo ke strategickému posouzení a srovnání možných variant dálničního spojení Brna a Vídně. Tento nedostatek konstatoval ve svých vyjádřeních i veřejný ochránce práv. 2) Reálnost alternativní trasy uvedeného spojení (využívající dálnici D2 a obchvat Břeclavi) a její ekonomickou i ekologickou výhodnost potvrdilo již několik odborných studií. 3) Na potřebu srovnání obou variant poukázala rovněž Evropská komise.

„Paralelní podání dvou různých návrhů k Ústavnímu soudu ve fakticky totožné věci je důsledkem změny postoje NSS k otázce, zda může přezkoumávat územní plány schválené do konce roku 2006 jako tzv. opatření obecné povahy“, vysvětluje právník EPS Pavel Černý. Soud změnil svůj právní názor, vyjádřený v rozhodnutí týkajícím se změny územního plánu Prahy v souvislosti s přípravou nové letové dráhy letiště v Ruzyni 4) a konstatoval, že se návrhy na zrušení těchto územních plánů nebude zabývat. Dotčené obce přitom výslovně odkázal na Ústavní soud. „Podle názoru EPS je tento názor NSS formalistický a odporuje jeho vlastnímu obecnému přístupu k ochraně práv osob dotčených úředními postupy“, dodává Černý. 5) „V každém případě by nyní měl Ústavní soud rozhodnout, jakým způsobem je možné „staré“ územní plány nechat přezkoumat soudem. Pokud by dotčeným osobám a zejména obcím nebyla v tomto směru k dispozici žádná účinná „cesta“, nepochybně by to odporovalo zásadě právního státu a ústavním zárukám základních práv a svobod, včetně práva obcí na samosprávu.“

Pochybení spojená s plánováním a přípravou rychlostní komunikace R52 jsou součástí širšího problému koncepčního plánování dopravních staveb a financování jejich výstavby v České republice. V současnosti probíhá kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu zaměřená na činnost Ředitelství silnic a dálnic. Byly zjištěny závažné nedostatky, mimo jiné i přímé porušení zákona o veřejných zakázkách. 6)

Především však dosud neexistuje racionální a podložená koncepce rozvoje dopravních sítí. Dálnice se tak stále plánují a staví podle plánů schválených v 80. letech, bez vyhodnocení možných variant, jejich ekonomické efektivity, sociální potřebnosti a dopadů na životní prostředí. 7) Jeden kilometr dálnice je přitom u nás až třikrát dražší než v jiných vyspělých zemích EU. Na tyto skutečnosti v poslední době stále častěji upozorňují některá media. 8)

Vláda měla v souladu se svým programovým prohlášením zdůvodnit potřebu a priority jednotlivých staveb a na základě harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury vypracovaného Ministerstvem dopravy do konce srpna schválit seznam dopravních priorit. Stavby, které Ministerstvo dopravy do harmonogramu zařadilo, ovšem opět nejsou z hlediska svého dopravního významu, investičních nákladů a vlivů na životní prostředí vyhodnoceny. Tento postup odmítl ministr životního prostředí Martin Bursík. Projednávání harmonogramu bude proto pravděpodobně odloženo. Ministerstvo dopravy ovšem prohlásilo, že nehodlá žádnou analýzu, odpovídající požadavkům programového prohlášení, alespoň dodatečně zpracovat. 9)

Kontakty pro další informace:
Mgr. Pavel Černý, mobil 776 119 903
Ekologický právní servis Brno
tel: 545 575 229
URL: http://www.eps.cz

Mgr. Josef Hasník, mobil 724 165 453
starosta obce Dolní Dunajovice
tel.: 519 517 105


Poznámky
1) Podrobněji viz http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1975051
2) Podrobněji viz http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=2001846
3) Podrobněji viz http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1978711
4) Podrobněji viz http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1912412
5) Podrobněji viz http://ihned.cz/3-20668210-d%E1lnici+do+v%EDdn%EC-000000_d-82
6) Podrobněji viz http://www.nku.cz/scripts/detail.asp?id=1571
7) Podrobněji viz například http://www.nku.cz/scripts/detail.asp?id=1585 a http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=480209
8) Podrobněji viz například http://aktualne.centrum.cz/domaci/soudy-a-pravo/clanek.phtml?id=448327 nebo http://motozurnal.centrum.cz/motoporadna/clanek.phtml?id=4558
9) Podrobněji viz http://aktualne.centrum.cz/domaci/politika/clanek.phtml?id=494209

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist