Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Územní plánování Pardubického kraje selhává
Severní koridor silnice R35 je nejslabším článkem konceptu kraje.
Děti Země s obavami sledují stávající způsob rozhodování o umístění silnice R35 v Pardubickém kraji v rámci schvalování konceptu jeho územního plánu. Místo toho, aby se její koridor vyhnul chráněnému území ptačí oblasti Komárov a obcím jako je například Sloupnice, Řetová či Rybník, tak se mají naopak vzácní ptáci moták pilich a kalous pustovka a občané dotčených obcí přizpůsobit životu v její blízkosti. Děti Země tak považují přístup většiny krajských zastupitelů, kteří o trase R35 takto rozhodují, za selhání ochrany veřejného zájmu na příznivé životní prostředí.
„Když jsme před více než rokem s R35 na Pardubicku začínali, očekávali jsme, že půjde o nekonfliktní proces, neboť tu bude snaha se problémům vyhýbat a ne je vytvářet. Je ale zřejmé, že většina krajských politiků se řídí jinými hledisky než odbornými,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Přitom podle něho u takto špatného trasování R35 dochází k rozporu s územním plánováním, neboť jeho hlavním cílem je zabezpečit soulad všech přírodních, civilizačních a kulturních hodnot v území, zejména se zřetelem na péči o životní prostředí a ochranu přírody. A to se neděje, když je zbytečně ohrožen biotop vzácných ptáků, které chrání Evropská unie, a zdraví občanů obcí v trase severní varianty R35. Navíc bude daňové poplatníky stát nejméně o šest miliard korun více, než výstavba jižní varianty.
„Možná, že nejlepším řešením tohoto stavu bude v podzimních volbách vyměnit co nejvíce zastupitelů, kteří tyto dva velké problémy patřičně nevnímají,“ uvažuje dále Patrik nad jedním z témat volební kampaně.
Kromě střetu prosazovaného koridoru R35 s ptačím územím Komárov a s osmi obcemi je tu ještě snaha vybudovat obrovskou třípatrovou křižovatku Opatovice, která je součástí prvního úseku R35. Nyní na ni probíhá územní řízení, v rámci něhož Děti Země doporučily z důvodu ochrany krajinného rázu jedno její patro odstranit a z důvodu snížení hluku oddálit ji o sto metrů od stejnojmenné obce. Územní řízení bylo zahájeno letos 21. dubna, přičemž připomínky bylo možné podat do 28. června.
„O komplikovanosti územního řízení svědčí také to, že krajský úřad musel pardubickému stavebnímu úřadu prodloužit termín pro vydání územního rozhodnutí o dva měsíce,“ informoval ještě také Patrik.
Proti severní variantě R35 je těchto osm obcí: České Heřmanice, Přívrat, Rybník, Řetová, Sloupnice, Tisová, Vračovice-Orlov a Zálší. Obce podporuje dvacet pět občanských sdružení z celé republiky.
Další informace poskytnou:
1) Blanka Venigerová, stavební úřad Magistrátu města Pardubic – tel. 466 859 176
2) Ing. Bohumil Burdych, vedoucí oddělení územního plánování a stavebního řádu na krajském úřadě v Pardubicích – tel. 466 026 303
Děti Země s obavami sledují stávající způsob rozhodování o umístění silnice R35 v Pardubickém kraji v rámci schvalování konceptu jeho územního plánu. Místo toho, aby se její koridor vyhnul chráněnému území ptačí oblasti Komárov a obcím jako je například Sloupnice, Řetová či Rybník, tak se mají naopak vzácní ptáci moták pilich a kalous pustovka a občané dotčených obcí přizpůsobit životu v její blízkosti. Děti Země tak považují přístup většiny krajských zastupitelů, kteří o trase R35 takto rozhodují, za selhání ochrany veřejného zájmu na příznivé životní prostředí.
„Když jsme před více než rokem s R35 na Pardubicku začínali, očekávali jsme, že půjde o nekonfliktní proces, neboť tu bude snaha se problémům vyhýbat a ne je vytvářet. Je ale zřejmé, že většina krajských politiků se řídí jinými hledisky než odbornými,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Přitom podle něho u takto špatného trasování R35 dochází k rozporu s územním plánováním, neboť jeho hlavním cílem je zabezpečit soulad všech přírodních, civilizačních a kulturních hodnot v území, zejména se zřetelem na péči o životní prostředí a ochranu přírody. A to se neděje, když je zbytečně ohrožen biotop vzácných ptáků, které chrání Evropská unie, a zdraví občanů obcí v trase severní varianty R35. Navíc bude daňové poplatníky stát nejméně o šest miliard korun více, než výstavba jižní varianty.
„Možná, že nejlepším řešením tohoto stavu bude v podzimních volbách vyměnit co nejvíce zastupitelů, kteří tyto dva velké problémy patřičně nevnímají,“ uvažuje dále Patrik nad jedním z témat volební kampaně.
Kromě střetu prosazovaného koridoru R35 s ptačím územím Komárov a s osmi obcemi je tu ještě snaha vybudovat obrovskou třípatrovou křižovatku Opatovice, která je součástí prvního úseku R35. Nyní na ni probíhá územní řízení, v rámci něhož Děti Země doporučily z důvodu ochrany krajinného rázu jedno její patro odstranit a z důvodu snížení hluku oddálit ji o sto metrů od stejnojmenné obce. Územní řízení bylo zahájeno letos 21. dubna, přičemž připomínky bylo možné podat do 28. června.
„O komplikovanosti územního řízení svědčí také to, že krajský úřad musel pardubickému stavebnímu úřadu prodloužit termín pro vydání územního rozhodnutí o dva měsíce,“ informoval ještě také Patrik.
Proti severní variantě R35 je těchto osm obcí: České Heřmanice, Přívrat, Rybník, Řetová, Sloupnice, Tisová, Vračovice-Orlov a Zálší. Obce podporuje dvacet pět občanských sdružení z celé republiky.
Další informace poskytnou:
1) Blanka Venigerová, stavební úřad Magistrátu města Pardubic – tel. 466 859 176
2) Ing. Bohumil Burdych, vedoucí oddělení územního plánování a stavebního řádu na krajském úřadě v Pardubicích – tel. 466 026 303
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk