https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/v-evrope-je-moderni-mit-nadrazi-ve-stredu-mesta-brno-s-odsunem-nadrazi-hazarduje
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

NESEHNUTí, Občané pro nádraží v centru a Nádraží v centru: V Evropě je moderní mít nádraží ve středu města. Brno s odsunem nádraží hazarduje

15. února 2018 | NESEHNUTí, Občané pro nádraží v centru a Nádraží v centru
Autor: Hana Svačinková, tel: 543 245 342, 605 239 579
Do konce února chce brněnská radnice doporučit vládě, které varianty nádraží jsou pro město prioritní. V květnu by měla o poloze nového nádraží rozhodnout vláda. Jihomoravský kraj v lednu a radnice Brno-střed při včerejším zasedání vládě doporučily odsunout nádraží směrem k řece Svratce. Přesun brněnského hlavního nádraží tak nabývá reálných obrysů. Proti odsunu se však ozývá odborná i široká veřejnost.

Občanské iniciativy jsou přesvědčené, že nové nádraží v centru je moderní, pro město finančně výhodná a pro cestující nadstandardně kvalitní a rychlá varianta. Naopak odsun nádraží o asi kilometr jižněji podle iniciativ i odborníků a odbornic přinese komplikace, které hraničí s hazardem. Tím spíš, pokud se rozhoduje o investici v řádu 50 miliard korun.

Desítky tisíc lidí vyjádřily ve dvou referendech zájem na tom, aby se modernizovalo nádraží v centru s ohledem na aktuální i dlouhodobé požadavky a potřeby obyvatelstva. Také dlouho očekávaná studie proveditelnosti pořízená Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) i posudky tří expertů a jedné expertky udávají, že pro Brno je výhodnější modernizovat nádraží v centru, pod Petrovem. Občanské iniciativy dlouhodobě upozorňují na rizika spojená s odsunem nádraží v Brně. Naopak Kancelář architekta města prosazuje odsun nádraží k řece.

Dopravní urbanista Ivan Lejčar k tomu dodává: „Současným trendem v Evropě je zachování a modernizace nádraží v městských centrech, i v těch historických. Tomu je podřízeno technické řešení. Modernizované nádraží na povrchu netvoří bariéru. Zvýšení přepravní kapacity a komfortu cestujících je řešeno hi-tech způsobem, například přidáním tunelových staveb. Kancelář architekta města podporuje úplně opačný a mylný trend.“

K roli řešení vysokorychlostních tratí (VRT) v aktuální debatě o poloze nádraží říká dopravní odborník Petr Šlegr: „Jelikož SŽDC již začala s opravami stávajícího nádraží v havarijním stavu, je čas na nalezení nejlepšího řešení. Zapojení VRT z Prahy do brněnského nádraží v centru umožní kratší cestovní dobu než na odsunuté nádraží. Studie proveditelnosti neprošla komplexní oponenturou, zejména co se týká výše nákladů a také neposoudila další možná řešení, což i sama přiznává. Nová rychlá trať z Prahy se při současném tempu přípravy nepostaví dříve než za 10 až 15 let. Každopádně platí, že výstavba VRT a odsun nádraží jsou protichůdné kroky - proč stavět vysokorychlostní trať a zároveň lidem prodlužovat a komplikovat cestu odsunem?“

„Dnes je již prověřeno, že oblast takzvaného jižního centra se může rozvíjet velmi kvalitně i s nádražím ve variantě Petrov. Může vzniknout plnohodnotná část města s bydlením, pracovními příležitostmi i novými parky a rekreačními plochami,“ vyjadřuje se k rozvoji jižního centra urbanista a člen vítězného týmu mezinárodní soutěže Budoucnost centra Brna Filip Tittl.

„Občanské iniciativy pořádají 15. a 22. února v Brně smuteční pochody s názvem ANO, ODSun pohřbí náš Štatl!,“ doplňuje k dění v Brně Hana Chalupská z NESEHNUTÍ a pokračuje: „Chceme upozornit veřejnost na to, že jedinečnost brněnského nádraží spočívá v jeho poloze. Na světě je jen šest měst, která mají tak unikátně paprskovitě propojenou veřejnou dopravu s vlakovým nádražím. Odsunem o tento komfort denně přijde asi 65 000 lidí, kteří nádraží aktuálně využívají.“

NESEHNUTÍ pořádá v Brně panelovou diskusi Nádraží ve středu měst? Moudrá a udržitelná volba v sále Veřejného ochránce práv v Brně na Údolní 39 v úterý 20. února 2018. V panelu zasednou ředitel Galerie Architektury Brno Gabriel Kurtis, urbanista Ivan Lejčar, urbanistka Šárka Jahodová a architektka Janica Šipulová.

Kontakty:
Hana Chalupská, NESEHNUTÍ, 731 181 990, hana@nesehnuti.cz
Ivan Lejčar, ALEJ architektonický atelier, 604 579 081
Petr Šlégr, Centrum pro efektivní dopravu, 724 306 794

Odkazy:
Kampaň za nádraží v centru:
www.nadrazivcentru.cz

Vyjádření Prof. Ing. arch Ivana Rullera, držitele Ceny města Brna za celoživotní dílo (1995) k poloze nádraží (7 minut)
„Zatím se všechny studie zabývaly urbanistickými a nebo ryze technickými průběhy, ale já si myslím, že je to otázka sociální. A jsem přesvědčen, že když každému člověku byť jen o pár minut prodloužíte a tím také zdražíte spojení s centrem, tak to je špatně a rozvrátí to historickou paměť našeho města.“
https://youtu.be/AUPbw4g4i14

Posudky tří odborníků a jedné odbornice preferující nádraží v centru (pod Petrovem) z listopadu 2017:
https://kambrno.cz/kam-nadrazi-brno/#nad-posudky

Tisková zpráva Kanceláře architekta města prosazující odsun (varianta Řeka)
https://kambrno.cz/wp-content/uploads/2018/01/01_TZ_KAM_stanovisko_final.pdf

UNIT architekti, vítězný projekt Mezinárodní architektonické soutěže Budoucnost centra Brna:
http://www.unitarch.eu/projekty/149
Hana Svačinková, tel: 543 245 342, 605 239 579 tisknout poslat
 twitter
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama




Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist