https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/v-hlavnim-meste-se-stale-zvysuje-podil-cyklistu-v-doprave.praha-planuje-rozsirit-klicove-cyklostezky-a-navazujici-trasy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Hl. město Praha: V hlavním městě se stále zvyšuje podíl cyklistů v dopravě. Praha plánuje rozšířit klíčové cyklostezky a navazující trasy

10. března 2022 | Hl. město Praha
V metropoli cestuje na kole či podobnými prostředky stále více lidí. Počet cyklistů se od roku 2019 výrazně zvýšil, a to přibližně o 73 %. Alespoň jednou za měsíc přitom v Praze na kole vyjede každý druhý dospělý člověk (až 456 tisíc Pražanů). Praha proto plánuje další rozšiřování cyklostezek a páteřních cyklotras mimo jiné spojujících hlavní město a Středočeský kraj.

Cyklisté jsou v Praze stále na vzestupu, jen za poslední tři roky se zvedl zájem o bezmotorovou dopravu o tři čtvrtiny. Podle agentury Median se snížil také počet necyklistů, tedy lidí, kteří na kole nejezdí a ani to neplánují, celkově tuto dopravu nevyužívá pouze třetina obyvatel Prahy. Velká část cyklistů navíc jezdí na kole více než 1x týdně a až 120 tisíc Pražanů vyjede na kole i několikrát měsíčně. Pomáhá tomu i rostoucí využívání elektrokol a elektrokoloběžek. Mezi důvody pro použití kola zaznívají především zábava, kondice nebo zdraví. Přibližně polovina cyklistů pak uvádí mezi důvody i dopady na životní prostředí ve městě.

„Moderní město, kde se lidem dobře žije a dýchá, podporuje všechny druhy dopravy včetně té cyklistické. Vývoj počtu cyklistů v Praze mluví za vše. Pražané chtějí mít možnost dopravovat se po městě na kole nebo kolo využívat jako volnočasovou aktivitu. My na tento vývoj reagujeme a zohledňujeme provoz cyklistů nejen budováním samostatných stezek, ale různými bezpečnostními opatřeními v provozu,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr a dodává: „Díky nové legislativě budou muset řidiči předjíždět cyklistu s odstupem 1,5 metru. Pokud ale jede cyklista například v cyklopruhu, řidič tento odstup dodržovat nemusí. Pomáhá to všem. Rozpočet na infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu je v posledních letech stále vyšší a zvyšují se i dotace poskytované městským částem, které mají zájem cyklistickou a pěší dopravu podporovat.“

Praha proto mimo jiné aktualizovala také Generel rozvoje cyklistických tras, kterým se zabývalo vedení města v tomto týdnu. Ten reaguje ve spolupráci s městskými částmi jak na zvyšující se poptávku po bezpečných trasách, tak i na rozvoj a změny v území. Mezi výraznější změny patří například rozšíření systému nadřazených tras o radiály A4 (spojující Chodov s centrem přes Pankrác), A8 (spojující Hostavice, Malešice a Žižkov), a polookružní trasu A7 (Hlubočepy - Krč - Strašnice - Hrdlořezy - Hloubětín). Prodloužení se bude do budoucna týkat i části stávajících tras (A3 na hranici Prahy, A5 do Krče). Doplnění čeká také přibližně 20 chybějících napojení na Středočeský kraj nebo i tras mezi jednotlivými městskými částmi a čtvrtěmi, jako jsou propojení na sídlištích (Lhotka, Jižní Město, Prosek, Ďáblice, Řepy) a mimo centrum města (Řeporyje, Hanspaulka, Hostavice a okolí).

Výzkum ukázal, že investice mají smysl a s nimi se pomalu mění i bariéry a obavy cyklistů. Stále převažuje pocit obav z jízdy v provozu, ale oproti předchozímu průzkumu v roce 2019 klesly u veřejnosti hlavně obavy v oblasti nedostatečnosti v opatřeních pro cyklisty na vozovkách, zejména mezi pravidelnými uživateli. I to poukazuje na stále vysoký potenciál dalšího rozvoje cyklistické dopravy, v celkovém součtu by při zmírnění stávajících bariér využívalo kolo při svých pravidelných cestách častěji 59 % Pražanů.


Příloha:
Výzkum cyklistické dopravy 2021 - https://www.praha.eu/file/3402560/PREZENTACE_TSK_Praha_cyklisticka_doprava_zprava.pdf

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist