Tiskové zprávy
Arnika - Centrum pro podporu občanů: V Jílovém proběhne referendum o dálnici D3
V Jílovém u Prahy se tuto sobotu uskuteční místní referendum o tom, zda občané souhlasí či nesouhlasí s vedením dálnice D3 katastrem města. O konání referenda rozhodli zastupitelé poté, co se opakovaně nemohli shodnout na tom, co si většina jimi zastupovaných občanů přeje.
Otázka, na kterou budou lidé v sobotu 3. dubna odpovídat, zní: "Souhlasíte s vedením dálnice územím města Jílového u Prahy?" Starostka města Květa Halanová k referendu říká: "Od posledních komunálních voleb téměř na každém jednání zastupitelstva řešíme otázku dálnice D3, kdo z nás zastupuje většinu občanů a co tato většina chce. Jako vedení města jsme rozdělení, a proto jsme se rozhodli uspořádat referendum.“
Lidé z města a přilehlého okolí založili v uplynulých letech několik občanských sdružení proti dálnici. Jílové u Prahy jako město je již pět let členem posázavského sdružení obcí KLID, které proti dálnici aktivně vystupuje. „Předtím vedl město starosta Zbyněk Šorm, který výstavbu dálnice podporoval. Kvůli tomuto postoji neuspěl ve volbách v roce 1999. Právě jeho návrat do zastupitelstva v roce 2002 znamenal začátek sporů o tom, zda většina občanů Jílového dálnici odmítá či nikoliv,“ upřesnil Ing. Petr Hrdina ze sdružení Arnika.
Obce ze sdružení KLID si nechaly zpracovat odbornou dopravní studii, která zhodnotila dálnici D3 a možnosti alternativního trasování rychlostní silnice z Prahy na Tábor. Výsledkem studie bylo doporučení výstavby rychlostní silnice přibližně v koridoru současné silnice I/3. Výhodou tohoto dopravního řešení je mj. výstavba obchvatů obcí na silnici I/3. V případě výstavby dálnice D3 na Jílovsku se obce ležící na silnici I/3 obchvatů nedočkají. Alternativní varianta by byla též výrazně levnější než dálnice D3 a byla by šetrnější k životnímu prostředí i obcím v regionu.
Otázka, na kterou budou lidé v sobotu 3. dubna odpovídat, zní: "Souhlasíte s vedením dálnice územím města Jílového u Prahy?" Starostka města Květa Halanová k referendu říká: "Od posledních komunálních voleb téměř na každém jednání zastupitelstva řešíme otázku dálnice D3, kdo z nás zastupuje většinu občanů a co tato většina chce. Jako vedení města jsme rozdělení, a proto jsme se rozhodli uspořádat referendum.“
Lidé z města a přilehlého okolí založili v uplynulých letech několik občanských sdružení proti dálnici. Jílové u Prahy jako město je již pět let členem posázavského sdružení obcí KLID, které proti dálnici aktivně vystupuje. „Předtím vedl město starosta Zbyněk Šorm, který výstavbu dálnice podporoval. Kvůli tomuto postoji neuspěl ve volbách v roce 1999. Právě jeho návrat do zastupitelstva v roce 2002 znamenal začátek sporů o tom, zda většina občanů Jílového dálnici odmítá či nikoliv,“ upřesnil Ing. Petr Hrdina ze sdružení Arnika.
Obce ze sdružení KLID si nechaly zpracovat odbornou dopravní studii, která zhodnotila dálnici D3 a možnosti alternativního trasování rychlostní silnice z Prahy na Tábor. Výsledkem studie bylo doporučení výstavby rychlostní silnice přibližně v koridoru současné silnice I/3. Výhodou tohoto dopravního řešení je mj. výstavba obchvatů obcí na silnici I/3. V případě výstavby dálnice D3 na Jílovsku se obce ležící na silnici I/3 obchvatů nedočkají. Alternativní varianta by byla též výrazně levnější než dálnice D3 a byla by šetrnější k životnímu prostředí i obcím v regionu.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk