Tiskové zprávy
České dráhy: V Královéhradeckém kraji se České dráhy zapojí více do integrovaného dopravního systému
23. listopadu 2005 | České dráhy
Rozšíření regionální osobní dopravy na Podorlicku v souvislosti s plánovaným rozšířením krajského integrovaného dopravního systému IDS IREDO na oblast Rychnovska.
Na tratích 021 Týniště nad Orlicí - Štíty, 022 Solnice - Častolovice a 023 Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orl. hor. bude doprava provozována v pravidelných intervalech. Spojení Podorlicka s Hradcem Králové a Prahou bude možné díky dvouhodinovému intervalu rychlíků a spěšných vlaků. Odjezdy těchto vlaků z Hradce Králové směr Doudleby n.O. budou vždy několik minut po celé hodině: 6h, 8h, 9h, 12h, 14h, 16h a 18h. Opačně budou přijíždět spěšné vlaky a rychlíky několik minut před celou hodinou: 7h, 9h, 11h, 13h, 15h, 17h a 19h.
Rychnov nad Kněžnou bude mít více spojení do Týniště nad Orlicí bez přestupu formou přímých vozů, kdy se budou v Častolovicích spojovat vlaky z Rokytnice v Orlických horách a Solnice. Naopak vlaky jedoucí pouze v trase Doudleby n.O. – Vamberk a zpět budou pro nízké využívání cestující veřejností redukovány pouze do ranní dopravní špičky, v ostatních časech budou nahrazeny návaznou autobusovou dopravou.
Dalším zlepšením úrovně veřejné dopravy v tomto regionu bude nepochybně i stavební úprava přednádražích prostorů v Častolovicích a Doudlebách nad Orlicí, kde již v těchto dnech vyrůstá malý přestupní terminál vlak/bus. Tyto investiční akce, které se realizují s finančním krytím sdružení obcí Rychnovsko a Královéhradeckého kraje, budou dokončeny na jaře příštího roku.
Uplatnění modelu pravidelné dopravy na tratích 026 Týniště nad Orlicí – Broumov a 047 Trutnov – Teplice nad Metují
Úplnou novinkou na trati 026 je zavedení taktové dopravy. V pracovní den bude vyjma jednoho dopoledního spoje hodinový interval vlaků, v sobotu a neděli zpravidla dvouhodinový. Odjezdy z Týniště n.O. jsou ve 40. minutu, příjezdy v 17.minutu. V Teplicích n. M. je ve směru od Náchoda návaznost z vlaků na trati 026 jezdících denně na vlaky směr Trutnov. Cestující ze směru Broumov a Meziměstí do rekreační a turistické oblasti Adršpašských skal mohou využít též přípojné vlaky, které budou především v sezóně zajíždět až do Adršpachu. Výrazně se zlepší přípoje ve stanici Trutnov Střed - každé dvě hodiny je návaznost od spěšného vlaku nebo rychlíku z Hradce Králové na trať 047 a naopak. V nově zavedeném modelu dopravy na trati 026 bude též redukováno zastavování vlaků na minimálně využitých zastávkách Vrchoviny, Bohdašín a Malé Poříčí, naopak obsluha nově postavené zastávky Velké Poříčí bude vzhledem k značnému využití cestující veřejností posílena. Dva páry rychlíků Praha – Meziměstí budou vedeny ve zhruba stejných časech jako v jízdním řádu 2004-5, ale na základě objednávky ministerstva dopravy přes Týniště n.O. Tato změna sice prodlouží cestovní dobu např. z Hronova do Prahy a opačně, ale umožní přímé spojení pro další města na Podorlicku (Nové Město nad Metují, Opočno).
Zlepšení modelu pravidelné dopravy na trati 031 Jaroměř – Hradec – Králové - Pardubice
Model dopravy na trati 031 bude podpořen ještě větší pravidelností spojů, naprostá většina vlaků bude vedena v taktových, tedy pravidelných časech. Z Hradce Králové hl.n. budou odjíždět rychlé vlaky ve 44.minutu, pomalé vlaky obsluhující všechny zastávky v 04.minutu. Opačně odjezdy z Pardubic hl.n. budou: rychlé vlaky v 55.minutu, pomalé vlaky v 26.minuty. Rychlé i pomalé vlaky se budou křižovat v Pardubicích – Rosicích n.L. – díky tomu bude historicky nejlepší návaznost mezi tratěmi 031 a 238 (směr Chrudim). Uvedený model bude též znamenat zvýšení spolehlivosti osobní železniční dopravy na vytížené jednokolejné trati spojující obě krajská města. Zásadní řešení tohoto problému ovšem přinese až částečné zdvojkolejnění tohoto traťového úseku, které bohužel prozatím obtížně hledá cestu plánu investic na zkvalitnění železniční dopravní infrastruktury.
Spolehlivější doprava na tratích 032 Jaroměř – Trutnov a 033 Starkoč - Náchod
Doprava na trati 032 bude rámcově vypadat obdobně jako v jízdním řádu 2004-5, tj. pravidelné střídání spěšných vlaků (rychlíků) a osobních vlaků každé dvě hodiny. Nově bude křižování všech spěšných vlaků a rychlíků pravidelně v Červeném Kostelci, což vedle vyšší spolehlivosti přinese i zlepšení návazností na autobusové spoje směr Červený Kostelec náměstí a Hronov. Přímé spojení Prahy a Trutnova bude denně posíleno o třetí pár vlaků R 953 / Sp 1782 Praha hl.n. (10.10) – Hradec Králové hl.n. (11.52 – 12.02) – Trutnov hl.n. (13.32). Opačně pojede Sp 1787 / R 954 Trutnov hl.n. (14.30) – Hradec Králové hl.n. (15.57 – 16.14) – Praha hl.n. (17.57). Další přímé spojení Trutnova a Prahy bude v neděli večer vlaky 1789 (Trutnov hl.n. 16.36) a R 658 (Praha hl.n. příj. 19.57). Další novinkou na tratích 032 a 033 jsou 4 páry vlaků Jaroměř – Starkoč - Václavice a zpět zajišťující rychlé propojení tratí 031 a 026.
Na tratích 040 Chlumec nad Cidlinou - Trutnov, 041 Hradec Králové – Jičín – Turnov a 044 Kunčice nad Labem – Vrchlabí bude jízdní řád 2005-6 prakticky shodný s předchozím, pouze u několika spojů dochází k minutovým úpravám.
Optimalizace dopravy
Na trati 026 Týniště nad Orlicí – Otovice v úseku Broumov – Otovice nebyla objednána a tudíž nebude provozována osobní doprava. Vedle velmi nízkého využívání této dopravy cestující veřejností je jedním z dalších důvodů špatný stav tratě s rychlostí pouhých 30 km/h. Případná optimalizace na dalších tratích bude probíhat průběžně podle požadavků Královéhradeckého kraje a bude zvažována v rámci procesu rozšiřování krajského systému veřejné dopravy IDS IREDO.
Na tratích 021 Týniště nad Orlicí - Štíty, 022 Solnice - Častolovice a 023 Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orl. hor. bude doprava provozována v pravidelných intervalech. Spojení Podorlicka s Hradcem Králové a Prahou bude možné díky dvouhodinovému intervalu rychlíků a spěšných vlaků. Odjezdy těchto vlaků z Hradce Králové směr Doudleby n.O. budou vždy několik minut po celé hodině: 6h, 8h, 9h, 12h, 14h, 16h a 18h. Opačně budou přijíždět spěšné vlaky a rychlíky několik minut před celou hodinou: 7h, 9h, 11h, 13h, 15h, 17h a 19h.
Rychnov nad Kněžnou bude mít více spojení do Týniště nad Orlicí bez přestupu formou přímých vozů, kdy se budou v Častolovicích spojovat vlaky z Rokytnice v Orlických horách a Solnice. Naopak vlaky jedoucí pouze v trase Doudleby n.O. – Vamberk a zpět budou pro nízké využívání cestující veřejností redukovány pouze do ranní dopravní špičky, v ostatních časech budou nahrazeny návaznou autobusovou dopravou.
Dalším zlepšením úrovně veřejné dopravy v tomto regionu bude nepochybně i stavební úprava přednádražích prostorů v Častolovicích a Doudlebách nad Orlicí, kde již v těchto dnech vyrůstá malý přestupní terminál vlak/bus. Tyto investiční akce, které se realizují s finančním krytím sdružení obcí Rychnovsko a Královéhradeckého kraje, budou dokončeny na jaře příštího roku.
Uplatnění modelu pravidelné dopravy na tratích 026 Týniště nad Orlicí – Broumov a 047 Trutnov – Teplice nad Metují
Úplnou novinkou na trati 026 je zavedení taktové dopravy. V pracovní den bude vyjma jednoho dopoledního spoje hodinový interval vlaků, v sobotu a neděli zpravidla dvouhodinový. Odjezdy z Týniště n.O. jsou ve 40. minutu, příjezdy v 17.minutu. V Teplicích n. M. je ve směru od Náchoda návaznost z vlaků na trati 026 jezdících denně na vlaky směr Trutnov. Cestující ze směru Broumov a Meziměstí do rekreační a turistické oblasti Adršpašských skal mohou využít též přípojné vlaky, které budou především v sezóně zajíždět až do Adršpachu. Výrazně se zlepší přípoje ve stanici Trutnov Střed - každé dvě hodiny je návaznost od spěšného vlaku nebo rychlíku z Hradce Králové na trať 047 a naopak. V nově zavedeném modelu dopravy na trati 026 bude též redukováno zastavování vlaků na minimálně využitých zastávkách Vrchoviny, Bohdašín a Malé Poříčí, naopak obsluha nově postavené zastávky Velké Poříčí bude vzhledem k značnému využití cestující veřejností posílena. Dva páry rychlíků Praha – Meziměstí budou vedeny ve zhruba stejných časech jako v jízdním řádu 2004-5, ale na základě objednávky ministerstva dopravy přes Týniště n.O. Tato změna sice prodlouží cestovní dobu např. z Hronova do Prahy a opačně, ale umožní přímé spojení pro další města na Podorlicku (Nové Město nad Metují, Opočno).
Zlepšení modelu pravidelné dopravy na trati 031 Jaroměř – Hradec – Králové - Pardubice
Model dopravy na trati 031 bude podpořen ještě větší pravidelností spojů, naprostá většina vlaků bude vedena v taktových, tedy pravidelných časech. Z Hradce Králové hl.n. budou odjíždět rychlé vlaky ve 44.minutu, pomalé vlaky obsluhující všechny zastávky v 04.minutu. Opačně odjezdy z Pardubic hl.n. budou: rychlé vlaky v 55.minutu, pomalé vlaky v 26.minuty. Rychlé i pomalé vlaky se budou křižovat v Pardubicích – Rosicích n.L. – díky tomu bude historicky nejlepší návaznost mezi tratěmi 031 a 238 (směr Chrudim). Uvedený model bude též znamenat zvýšení spolehlivosti osobní železniční dopravy na vytížené jednokolejné trati spojující obě krajská města. Zásadní řešení tohoto problému ovšem přinese až částečné zdvojkolejnění tohoto traťového úseku, které bohužel prozatím obtížně hledá cestu plánu investic na zkvalitnění železniční dopravní infrastruktury.
Spolehlivější doprava na tratích 032 Jaroměř – Trutnov a 033 Starkoč - Náchod
Doprava na trati 032 bude rámcově vypadat obdobně jako v jízdním řádu 2004-5, tj. pravidelné střídání spěšných vlaků (rychlíků) a osobních vlaků každé dvě hodiny. Nově bude křižování všech spěšných vlaků a rychlíků pravidelně v Červeném Kostelci, což vedle vyšší spolehlivosti přinese i zlepšení návazností na autobusové spoje směr Červený Kostelec náměstí a Hronov. Přímé spojení Prahy a Trutnova bude denně posíleno o třetí pár vlaků R 953 / Sp 1782 Praha hl.n. (10.10) – Hradec Králové hl.n. (11.52 – 12.02) – Trutnov hl.n. (13.32). Opačně pojede Sp 1787 / R 954 Trutnov hl.n. (14.30) – Hradec Králové hl.n. (15.57 – 16.14) – Praha hl.n. (17.57). Další přímé spojení Trutnova a Prahy bude v neděli večer vlaky 1789 (Trutnov hl.n. 16.36) a R 658 (Praha hl.n. příj. 19.57). Další novinkou na tratích 032 a 033 jsou 4 páry vlaků Jaroměř – Starkoč - Václavice a zpět zajišťující rychlé propojení tratí 031 a 026.
Na tratích 040 Chlumec nad Cidlinou - Trutnov, 041 Hradec Králové – Jičín – Turnov a 044 Kunčice nad Labem – Vrchlabí bude jízdní řád 2005-6 prakticky shodný s předchozím, pouze u několika spojů dochází k minutovým úpravám.
Optimalizace dopravy
Na trati 026 Týniště nad Orlicí – Otovice v úseku Broumov – Otovice nebyla objednána a tudíž nebude provozována osobní doprava. Vedle velmi nízkého využívání této dopravy cestující veřejností je jedním z dalších důvodů špatný stav tratě s rychlostí pouhých 30 km/h. Případná optimalizace na dalších tratích bude probíhat průběžně podle požadavků Královéhradeckého kraje a bude zvažována v rámci procesu rozšiřování krajského systému veřejné dopravy IDS IREDO.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk