Tiskové zprávy
Zoo Liberec: V liberecké zoo dnes odstartoval první z transportů čtyřčlenné skupiny žiraf Rothschildových. Důvodem jejich přesunu je plánovaná rekonstrukce pavilonu
V pondělí 14. července byl ze zoo v Liberci odvezen roční samec žirafy Rothschildovy. Novým dočasným domovem se mu stala Zoologická zahrada Jihlava, kde se stane součástí nově sestavené samčí skupiny. Zbylé tři liberecké žirafy zatím pod Ještědem zůstávají, ale i je na konci léta čeká plánovaný transport do jiných zoo. Důvodem jejich přesunu je kompletní rekonstrukce pavilonu, která započne v září tohoto roku a potrvá zhruba jeden rok. Poté se žirafy do Liberce opět vrátí.
V září tohoto roku bude v Zoo Liberec zahájena kompletní rekonstrukce pavilonu žiraf, která přinese lepší podmínky pro zvířata, včetně dvojnásobného rozšíření venkovního výběhu, a návštěvníkům nabídne modernější a atraktivnější expozice. V návštěvnické části pavilonu přibydou například nové akvarijní i terarijní expozice určené zejména pro faunu východní Afriky. Po dobu stavby, která potrvá zhruba jeden rok, je ale nutné všechny její současné obyvatele vystěhovat. Zebry bezhřívé budou přesunuty v rámci libereckého areálu, žirafy však musejí být z důvodu větších prostorových nároků převezeny do jiných zařízení.
Umístění takto velkých zvířat se specifickými nároky na výběh není nic jednoduchého. Problémy mohou být především u samců, kterých je vzhledem k uspořádání ve stádu potřeba mnohem méně. „Všechny naše žirafy se stanou součástí velké výměny mezi čtyřmi českými zahradami, jmenovitě Dvorem Králové, Jihlavou, Ostravou a Libercem. Na konci léta by tak měly být všechny skupiny vhodně doplněné s výhledem na budoucí chov nebo s ideální kompozicí samčí skupiny. Pouze liberecký chov si dá plánovanou roční pauzu. Děkujeme všem kolegům za skvělou vzájemnou spolupráci a koordinátorovi chovu, který navržené přesuny podpořil,“ říká hlavní zoolog Luboš Melichar.
Vzhledem ke své výšce musí být žirafy pochopitelně přepravovány v adekvátně prostorném prostředku. V současné době jsou k dispozici dokonce přepravníky umožňující transport i více žiraf najednou. Ty mají posuvnou střechu, která je v momentě, kdy žirafa vchází přes koridor, vytažená do maximální výšky. Když je zvíře uvnitř, začne se postupně stahovat dolů tak, aby byl přepravní prostředek co nejvíce mobilní, zároveň ale transportovaným zvířatům poskytl dostatečný komfort. „Tím, že jsou to vysoká zvířata, mají i vysoko těžiště, a jsou tak mnohem zranitelnější. Ve chvíli, kdy by auto začalo prudčeji brzdit, žirafa by mohla přepadnout směrem dozadu, což by pro ni mělo fatální následky. Díky snížení těžiště těla je tak mnohem stabilnější. Není to pro ni úplně netypická poloha a během několikahodinového transportu v ní dokáže bez obtíží setrvat,“ vysvětluje hlavní zoolog.
Celý proces všech plánovaných transportů ukazuje v nejlepším možném světle úzkou spolupráci českých zoologických zahrad a jejich společný zájem na smysluplném řízení chovů.
V září tohoto roku bude v Zoo Liberec zahájena kompletní rekonstrukce pavilonu žiraf, která přinese lepší podmínky pro zvířata, včetně dvojnásobného rozšíření venkovního výběhu, a návštěvníkům nabídne modernější a atraktivnější expozice. V návštěvnické části pavilonu přibydou například nové akvarijní i terarijní expozice určené zejména pro faunu východní Afriky. Po dobu stavby, která potrvá zhruba jeden rok, je ale nutné všechny její současné obyvatele vystěhovat. Zebry bezhřívé budou přesunuty v rámci libereckého areálu, žirafy však musejí být z důvodu větších prostorových nároků převezeny do jiných zařízení.
Umístění takto velkých zvířat se specifickými nároky na výběh není nic jednoduchého. Problémy mohou být především u samců, kterých je vzhledem k uspořádání ve stádu potřeba mnohem méně. „Všechny naše žirafy se stanou součástí velké výměny mezi čtyřmi českými zahradami, jmenovitě Dvorem Králové, Jihlavou, Ostravou a Libercem. Na konci léta by tak měly být všechny skupiny vhodně doplněné s výhledem na budoucí chov nebo s ideální kompozicí samčí skupiny. Pouze liberecký chov si dá plánovanou roční pauzu. Děkujeme všem kolegům za skvělou vzájemnou spolupráci a koordinátorovi chovu, který navržené přesuny podpořil,“ říká hlavní zoolog Luboš Melichar.
Vzhledem ke své výšce musí být žirafy pochopitelně přepravovány v adekvátně prostorném prostředku. V současné době jsou k dispozici dokonce přepravníky umožňující transport i více žiraf najednou. Ty mají posuvnou střechu, která je v momentě, kdy žirafa vchází přes koridor, vytažená do maximální výšky. Když je zvíře uvnitř, začne se postupně stahovat dolů tak, aby byl přepravní prostředek co nejvíce mobilní, zároveň ale transportovaným zvířatům poskytl dostatečný komfort. „Tím, že jsou to vysoká zvířata, mají i vysoko těžiště, a jsou tak mnohem zranitelnější. Ve chvíli, kdy by auto začalo prudčeji brzdit, žirafa by mohla přepadnout směrem dozadu, což by pro ni mělo fatální následky. Díky snížení těžiště těla je tak mnohem stabilnější. Není to pro ni úplně netypická poloha a během několikahodinového transportu v ní dokáže bez obtíží setrvat,“ vysvětluje hlavní zoolog.
Celý proces všech plánovaných transportů ukazuje v nejlepším možném světle úzkou spolupráci českých zoologických zahrad a jejich společný zájem na smysluplném řízení chovů.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




