Tiskové zprávy
MŽP ČR: V Loučni se už popáté diskutovalo o rozvoji čisté mobility
Ministerstvo životního prostředí uspořádalo ve dnech 12. - 13. 4. 2018 pátý ročník konference čisté mobility v Loučni, která se již tradičně zaměřila na plnění Národního akčního plánu čisté mobility, finanční podporu ze strany jednotlivých resortů a představení nových trendů. Konference se zúčastnilo téměř 150 odborníků ze státní správy, oblasti automotive, energetických společností a odborných asociací.
„Cílem společného setkání je představení aktivit jednotlivých resortů v oblasti podpory čisté mobility a shrnutí plnění úkolů, které vyplývají z Národního akčního plánu čisté mobility. Silniční doprava - zejména ve městech – zůstává i nadále hlavním zdrojem emisí zdraví škodlivých látek do ovzduší. Rychlý nástup alternativních forem pohonů je v současnosti nezpochybnitelný a naším úkolem je vytvářet podmínky pro jeho další rozvoj,“ vysvětluje náměstek ministra životního prostředí pro řízení sekce politiky životního prostředí a mezinárodních vztahů Vladislav Smrž.
Velmi živě se debatovalo např. o plánech Evropské komise v oblasti snižování produkce CO2, které byly zveřejněny v rámci 2. mobilního balíčku v listopadu 2017.
Vedle elektromobility byla pozornost věnována vodíkovým technologiím a stavbě nových vodíkových plnicích stanic. Již v příštím roce by mělo být postaveno prvních cca 5-6 veřejně přístupných vodíkových stanic. Právě plnicí vodíková infrastruktura je zásadním předpokladem pro to, aby v ČR vznikla nabídka ze strany výrobců automobilů. V Loučni byl poprvé představen automobil s vodíkovým pohonem v segmentu SUV, který vyrábí elektrický proud v palivovém článku prostřednictvím reakce vodíku se vzduchem, kdy jediným vedlejším produktem je čistá voda.
Nechyběly ani informace z oblasti CNG, kde je budoucnost využití tohoto paliva spojena s využitím biomethanu. Tímto procesem by se tak stal z tohoto paliva obnovitelný zdroj energie v dopravě.
Ministerstvo životního prostředí představilo podpůrné programy z Národního programu Životní prostředí, např. podporu nákupu automobilů s alternativním pohonem pro obce, kraje a organizace jimi zřízené, výzvu na osvětu čisté mobility pro statutární města a kraje či projekty komplementárního programu LIFE.
Podpora alternativních pohonů však není jediným možným nástrojem zlepšení emisí v oblasti dopravy. Ideální je samozřejmě vyměnit vozidlo za městskou hromadnou dopravu, případně jiný nemotorový prostředek. Na vzestupu jsou také nové formy mobility z pohledu (NE)vlastnictví dopravního prostředku – carsharing, bikesharing. „Nicméně je zřejmé, že počet automobilů stále roste, v ČR jezdí cca 5,7 mil. osobních vozidel s konvenčním pohonem. U části těchto vozidel nás velmi trápí nekvalitní, případně nefunkční či vymontované filtry pevných částic. Zde vidím velký prostor pro zlepšení tohoto stavu,“ doplňuje náměstek Smrž.
Na prezentace z konference se můžete podívat zde: https://www.mzp.cz/cz/cista_mobilita_seminar
„Cílem společného setkání je představení aktivit jednotlivých resortů v oblasti podpory čisté mobility a shrnutí plnění úkolů, které vyplývají z Národního akčního plánu čisté mobility. Silniční doprava - zejména ve městech – zůstává i nadále hlavním zdrojem emisí zdraví škodlivých látek do ovzduší. Rychlý nástup alternativních forem pohonů je v současnosti nezpochybnitelný a naším úkolem je vytvářet podmínky pro jeho další rozvoj,“ vysvětluje náměstek ministra životního prostředí pro řízení sekce politiky životního prostředí a mezinárodních vztahů Vladislav Smrž.
Velmi živě se debatovalo např. o plánech Evropské komise v oblasti snižování produkce CO2, které byly zveřejněny v rámci 2. mobilního balíčku v listopadu 2017.
Vedle elektromobility byla pozornost věnována vodíkovým technologiím a stavbě nových vodíkových plnicích stanic. Již v příštím roce by mělo být postaveno prvních cca 5-6 veřejně přístupných vodíkových stanic. Právě plnicí vodíková infrastruktura je zásadním předpokladem pro to, aby v ČR vznikla nabídka ze strany výrobců automobilů. V Loučni byl poprvé představen automobil s vodíkovým pohonem v segmentu SUV, který vyrábí elektrický proud v palivovém článku prostřednictvím reakce vodíku se vzduchem, kdy jediným vedlejším produktem je čistá voda.
Nechyběly ani informace z oblasti CNG, kde je budoucnost využití tohoto paliva spojena s využitím biomethanu. Tímto procesem by se tak stal z tohoto paliva obnovitelný zdroj energie v dopravě.
Ministerstvo životního prostředí představilo podpůrné programy z Národního programu Životní prostředí, např. podporu nákupu automobilů s alternativním pohonem pro obce, kraje a organizace jimi zřízené, výzvu na osvětu čisté mobility pro statutární města a kraje či projekty komplementárního programu LIFE.
Podpora alternativních pohonů však není jediným možným nástrojem zlepšení emisí v oblasti dopravy. Ideální je samozřejmě vyměnit vozidlo za městskou hromadnou dopravu, případně jiný nemotorový prostředek. Na vzestupu jsou také nové formy mobility z pohledu (NE)vlastnictví dopravního prostředku – carsharing, bikesharing. „Nicméně je zřejmé, že počet automobilů stále roste, v ČR jezdí cca 5,7 mil. osobních vozidel s konvenčním pohonem. U části těchto vozidel nás velmi trápí nekvalitní, případně nefunkční či vymontované filtry pevných částic. Zde vidím velký prostor pro zlepšení tohoto stavu,“ doplňuje náměstek Smrž.
Na prezentace z konference se můžete podívat zde: https://www.mzp.cz/cz/cista_mobilita_seminar
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk