Tiskové zprávy
Královéhradecký kraj: V Lubawce se jednalo o budoucnosti D11 a polské S3
18. ledna 2020 | Královéhradecký kraj
V polské Lubawce se uskutečnila informační schůzka, na které zástupci českých i polských silničářů informovali zástupce veřejné správy i novináře o stavu budování dálnice D11 na české straně a rychlostní silnice S3 v Polsku. Obě komunikace se mají potkat právě poblíž Lubawky a výrazně odlehčit silnicím v regionu přetíženým tranzitní dopravou.
Poláci se k hranicím dostanou v roce 2023. Jejich „droga ekspresowa S3“ aktuálně končí v Bolkówě a na státní hranice zbývá vybudovat 31,4 kilometrů silnice. Ta je rozdělená na dvě etapy, na té první mezi Bolkówem a Kamiennou Górou budou dokonce dva tunely, jeden v délce 320 metrů a druhý dlouhý 2,3 kilometru. Hotovo by mělo být v roce 2023, kdy se dokončí i zbývající úsek od Kamienné Góry na státní hranice.
„Nejzazší termín zahájení výstavby zbylých dvou úseků D11 na státní hranice je rok 2024, i když by se mohlo začít o rok dříve. To nic nezmění na faktu, že stát dálnici dostaví někdy v roce 2028, ale Poláci to stihnout o téměř pět let dříve. Naše naštvání na ministerstvo trvá a roste. Nejprve oznámí, že posunuje termín dokončení D11, nyní se dozvídáme, v jakém časovém rozestupu budou komunikace dokončeny. Doprava z S3 bude svedená na místní komunikace, takže plně chápu velké obavy starostů obcí v regionu. Naše silnici na takovou zátěž nejsou vhodné natož připravené.
Věřím, že si ministerstvo dopravy svoji chybu uvědomí a spolu s naším krajem bude tuto situaci řešit. S ministerstvem dopravy a ŘSD budeme jednat a budeme je tlačit k tomu, aby tyto problémy způsobené prodlevou vyřešilo. Nabízí se například zavedení mýta či dopravních omezení, aby přes malé obce nad Trutnovem nejezdilo tolik těžkých nákladních vozidel, které budou mít velký vliv na životnost místní dopravní infrastruktury. Budu apelovat na stát, aby tyto škody způsobené prodlevou v dostavbě D11 sanoval,“ uvedl první náměstek Martin Červíček.
Na české straně se má na silnici S3 napojit dálnice D11. Aktuálně vede z Prahy do Hradce Králové, kde také končí. ŘSD v současné době buduje dva úseky mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jsou v současné době hotové přeložky inženýrských sítí a budují se nosné konstrukce mostů. Jezdit by se po nich mělo už v roce 2022.
Od Jaroměře na státní hranici zbývá dostavit 40,8 kilometru, které jsou rozdělené do dvou úseků. Ředitelství silnici a dálnic se v současné době snaží získat pro obě stavby pravomocné územní rozhodnutí. Zároveň ale urychluje úřední jednání – dokončilo geologický průzkum a připravuje podklady pro vydání stavebního povolení a výkupy pozemků. Termín dostavby D11 na státní hranici odhaduje ŘSD na rok 2028.
Poláci se k hranicím dostanou v roce 2023. Jejich „droga ekspresowa S3“ aktuálně končí v Bolkówě a na státní hranice zbývá vybudovat 31,4 kilometrů silnice. Ta je rozdělená na dvě etapy, na té první mezi Bolkówem a Kamiennou Górou budou dokonce dva tunely, jeden v délce 320 metrů a druhý dlouhý 2,3 kilometru. Hotovo by mělo být v roce 2023, kdy se dokončí i zbývající úsek od Kamienné Góry na státní hranice.
„Nejzazší termín zahájení výstavby zbylých dvou úseků D11 na státní hranice je rok 2024, i když by se mohlo začít o rok dříve. To nic nezmění na faktu, že stát dálnici dostaví někdy v roce 2028, ale Poláci to stihnout o téměř pět let dříve. Naše naštvání na ministerstvo trvá a roste. Nejprve oznámí, že posunuje termín dokončení D11, nyní se dozvídáme, v jakém časovém rozestupu budou komunikace dokončeny. Doprava z S3 bude svedená na místní komunikace, takže plně chápu velké obavy starostů obcí v regionu. Naše silnici na takovou zátěž nejsou vhodné natož připravené.
Věřím, že si ministerstvo dopravy svoji chybu uvědomí a spolu s naším krajem bude tuto situaci řešit. S ministerstvem dopravy a ŘSD budeme jednat a budeme je tlačit k tomu, aby tyto problémy způsobené prodlevou vyřešilo. Nabízí se například zavedení mýta či dopravních omezení, aby přes malé obce nad Trutnovem nejezdilo tolik těžkých nákladních vozidel, které budou mít velký vliv na životnost místní dopravní infrastruktury. Budu apelovat na stát, aby tyto škody způsobené prodlevou v dostavbě D11 sanoval,“ uvedl první náměstek Martin Červíček.
Na české straně se má na silnici S3 napojit dálnice D11. Aktuálně vede z Prahy do Hradce Králové, kde také končí. ŘSD v současné době buduje dva úseky mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jsou v současné době hotové přeložky inženýrských sítí a budují se nosné konstrukce mostů. Jezdit by se po nich mělo už v roce 2022.
Od Jaroměře na státní hranici zbývá dostavit 40,8 kilometru, které jsou rozdělené do dvou úseků. Ředitelství silnici a dálnic se v současné době snaží získat pro obě stavby pravomocné územní rozhodnutí. Zároveň ale urychluje úřední jednání – dokončilo geologický průzkum a připravuje podklady pro vydání stavebního povolení a výkupy pozemků. Termín dostavby D11 na státní hranici odhaduje ŘSD na rok 2028.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk