Petr Šmíd "> V Plzni přibývá obytných zón - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/v-plzni-pribyva-obytnych-zon
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Doprava pro 21. století: V Plzni přibývá obytných zón

11. srpna 2003 | Doprava pro 21. století
Autor: Petr Šmíd
Po úspěchu v loňském ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR [1], kdy za realizaci projektu „Obytná zóna Plzeň – Nová Hospoda“ získal třetí plzeňský obvod ocenění spojené s prémií 50.000,-Kč, se i letos mezi přihláškami do soutěže objevil podobný projekt z Plzně.

Tentokrát jde o obytnou zónu Bručná I. Obytnou zónu Bručná I tvoří zástavba rodinných domků. Rozvoj infrastruktury zde byl v minulých desetiletích mizivý, chyběla kanalizace a povrch většiny vozovek byl hlinitý, částečně zpevněný drobným kamenivem. Rekonstrukce komunikací proběhla podle zásad zklidňování dopravy [2]. Bylo zvoleno řešení, které respektuje styl okolní zástavby – uliční prostor je přizpůsoben individuálně každé přiléhající nemovitosti. Výrazně byly rozšířeny plochy zeleně. Výsledkem je kromě celkového zkvalitnění prostoru i podstatný pokles počtu projíždějících vozidel. V současné době probíhá podobným způsobem rekonstrukce komunikací v sousedící zóně Bručná II.

„Již při přípravě projektu jsme s ohledem na neobvyklé řešení podrobně seznámili občany se zásadami fungování obytných zón a přes počáteční nedůvěru obyvatelé výsledek vesměs hodnotí kladně,“ uvádí Vladimír Černý z Úřadu městského obvodu Plzeň 2. Přesto však úřad musel řešit jeden problém, a to časté stížnosti obyvatel na hluk v okolí nově vybudovaného hřiště s košem na streetball a betonovým stolem na stolní tenis. „Zpočátku obyvatelé existenci hřiště uvítali, to se ale postupně změnilo se stále častějším využíváním hřiště do pozdních večerních hodin. Jeho pozdějšímu odstranění nezabránil ani argument, že s postupem výstavby obytné zóny takových hřišť přibude a zájem o ně se rozmělní do většího prostoru. Později již žádné další hřiště v obytné zóně vybudováno nebylo, neboť místní obyvatelé se obávali opakování předchozí situace a s výstavbou nesouhlasili. Poučeni tímto nezdarem jsme vytipovali lokalitu, která je vhodná pro umístění sportoviště a především je dostatečně vzdálená od obytné zástavby“, dodává Vladimír Černý.

Kontakty: Vladimír Černý, investiční oddělení majetkového a bytového odboru Úřadu městské části Plzeň 2 (tel. 378 036 355, e-mail cerny@umo2.plzen-city.cz; administrátoři soutěže: Petr Šmíd (tel. 274 816 727, 732 930 646, e-mail petr.smid@ecn.cz) a Aleš Kuták (tel. 274 822 150)

[1] Do soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR, kterou společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, přihlásila města a obce z České republiky celkem 15 projektů, mezi nimiž převažují obytné zóny a průtahy obcemi. Cílem soutěže je prostřednictvím ocenění uvést v širší známost kvalitní projekty realizované v České republice a inspirovat tak k jejich následování. O oceněných projektech rozhodne v září odborná komise, která může mezi vítěze rozdělit celkem 300.000,-Kč. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 22.9.2003.

[2] Pod pojmem zklidňování dopravy se rozumí soubor opatření, sloužících ke zvýšení bezpečnosti zejména chodců a cyklistů na úkor rychlosti automobilové dopravy, především v obcích. Tato opatření zahrnují rovněž spravedlivější přerozdělení veřejného prostoru a zlepšení celkové estetiky veřejných prostranství. Projekty zklidnění dopravy pomáhají předcházet zejména nejtěžším dopravním nehodám, jejichž počet je u nás alarmující. Podle údajů Policie ČR – viz http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/2003/6_2003.html – bylo jen v prvních šesti měsících letošního roku na našich silnicích usmrceno 602 lidí, což oproti stejnému období loňského roku znamená nárůst o 37 mrtvých. Z tohoto počtu bylo 118 chodců a 53 cyklistů. Většinu nehod zavinili řidiči motorových vozidel, přičemž nepřiměřená rychlost jejich jízdy byla příčinou 234 smrtelných zranění.

Program Doprava pro 21. století je společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA, který chce přispět k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu veřejné osobní dopravy, chodců a cyklistů za současného omezování růstu dopravy automobilové. Hlavním prostředkem, který Doprava 21 využívá k naplnění svých cílů, jsou granty udělované na podporu inovativních dopravních projektů – viz http://doprava21.ecn.cz/granty.html.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist