https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/v-praze-zacina-inverze-zacnete-regulovat-auta-i-prumysl-a-uklizet-prach-z-vozovek-i-chodniku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených: V Praze začíná inverze. Začněte regulovat auta i průmysl a uklízet prach z vozovek i chodníků

30. ledna 2012 | Strana zelených
Na čtyřech automatizovaných stanicích v Praze byla dnes naměřena úroveň znečištění polétavým prachem (PM10) přesahující povolené norm. ČHMÚ ji na svých stránkách klasifikuje jako špatnou - č 5. na stupnici o šesti úrovích. Praha je tak už jen stupínek pod Ostravou.

"Šokuje mne, že stejně jako v listopadu (2011), je pražská radnice zcela pasivní. Nezasedá krizový štáb a dokonce ani městská rada, primátoru Svobodovi i radnímu Lohynskému (ŽP) je celá inverze zřejmě zcela šumafuk. Jedná se přitom o zdraví Pražanů, již tak oslabených velkými mrazy a sezónou nachlazení a chřipek. Prach dále podlamuje jejich zdraví a otvírá do těla cestu mikrobům, ale také různým škodlivým chemikáliím, které prach obsahuje. Je komické a smutné zároveň vidět Svobodu a Menharta, jak obhajují solení a Praha se přitom topí ve smogu. Nechápu proč jsou pořád o deset kroků pozadu a neřeší věci, pro které jsou řešení známa dvacet, třicet let. Připadám si jako v sedmdesátých letech, kdy normalizační komunisté neměli vůbec páru, jak problém ovzduší (nejen v Praze) řešit," kritizuje pasivitu radnice někdejší radní pro ŽP prostředí Petr Štěpánek.

"V letech 2007-2009 jsme navýšili prostředky na úklid o stamilióny korun, aby se uklízelo i v zimě a brzo na jaře, ještě před plánovaným jarním úklidem. Velká část prachu pochází ze znovuzviřování prachových částic projíždějící dopravou. Právě v době inverze má smysl omezovat individuální a nákladní automobilovou dopravu a uklízet ulice. Je potřeba začít regulovat i velké stacionární znečišťovatele," nabízí řešení Štěpánek.

„Pražané se dusí. Jsou dlouhodobě ohrožováni znečištěným ovzduším, přičemž ty nejškodlivější látky pocházejí z automobilové dopravy. Polétavý prach u dospělých i dětí podráždí horní cesty dýchací, což je vstupní brána pro infekci. Plíce se zanášejí nečistotami. Oxidy dusíku jsou pro člověka nesmírně nebezpečné, pronikají do dolních cest dýchacích a mají podobný účinek na krev jako oxid uhelnatý,“ říká Ivana Cabrnochová, zelená zastupitelka v Praze 10.

Do provozu navíc při velkých mrazech nabíhají další dvě velké výtopny v Malešicích a v Krči, které do ovzduší chrlí další tuny prachových částic. Nejhorší údaje jsou přitom na dopravních stanicích Legerova a Průmyslová. Vjezd do centra je potřeba zásadně omezit a začít chránit zdraví obyvatel.

Zelení vyzývají primátora Svobodu, nám. Noska (doprava - ODS) a radního Lohynského (ŽP - ODS), aby přijali okamžitá opatření ke snížení zátěže životního prostředí města postiženého inverzí.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist