Tiskové zprávy
NaZemi: Vánoce: Dostupnost eticky vyrobeného zboží roste
30. listopadu 2011 | NaZemi
Eticky vyráběné potraviny, hračky nebo oblečení jsou v České republice rok od roku dostupnější. V době Vánoc je dobré si připomenout, že dnes již lze toto zboží koupit nejen v malých obchůdcích, ale také v sítích supermarketů a hypermarketů.
NaZemi, Fair&Bio, Jeden svět, Mamacoffee, zdravé výživy a bioobchody, ale také drogerie DM, Globus, Kaufland, Tesco, Marks and Spencer nebo kavárny Tchibo či Starbucks: všude tam lze koupit tzv. fairtradové výrobky. A zájem o ně mezi Čechy roste (1). Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením co se týče záruky etického původu zboží (2). Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí.
A vybírat je skutečně z čeho: od spodního prádla, džínů a svetrů přes kávu, cukrovinky, víno a potraviny až po hračky či nádobí. To vše je možné koupit s vědomím, že výrobci v rozvojových zemích dostali za svoji práci odpovídající odměnu a žijí v podmínkách hodných lidské důstojnosti. „Sám nemám žádné vzdělání, ale chci, aby ho měly mé děti. Díky férové výkupní ceně mohu děti posílat do školy,“ popisuje Laljibhai Narranbhai, pěstitel fairtradové bavlny z indického družstva Agrocel.
Maloobchodní obrat s produkty fair trade dosáhl v České republice v roce 2010 rekordních 80 milionů korun. Je to o celých 60 procent více než v roce 2009. Nárůst dokazuje trend zvyšujícího se zájmu české veřejnosti o pracovní podmínky zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích, kteří produkují plodiny a výrobky naší každodenní spotřeby. Mezi nejoblíbenější fairtradové produkty patří v ČR již tradičně káva, čokoláda a čaj.
Aktuální seznam prodejců fairtradového zboží, jakož i další informace naleznete na www.fairtrade.cz.
Máte-li zájem o DVD s fotkami, studiemi a dalšími materiály o fair trade a fairtradových družstvech, prosím pište na adresu tomas.bily@nazemi.cz. Obratem vám zašleme materiály k nekomerčnímu využití.
Kontakt:
Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, tisková mluvčí,
katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977
Tomáš Bílý, NaZemi – společnost pro fair trade, komunikace fair trade,
tomas.bily@nazemi.cz, 775 074 030
Odkazy:
(1) Průkum NaZemi a agentury Ipsos, 2010, http://www.fairtrade.cz/5-fair-trade/196 a Incoma GFK, 2010, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1136&lng=CZ&ctr=203
(2) Podle společnosti Globescan, která prováděla průzkum ve vybraných 24 zemích, důvěřuje známce Fairtrade® devět z deseti spotřebitelů, kteří tuto známku znají. http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/news/releases_statements/2011_Business_Media_Release_Fairtrade_Consumer_Survey__2_.pdf
Další informace:
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
www.nazemi.cz
Obchodování v rámci konceptu fair trade:
spolupráce a partnerství s řemeslníky, pěstiteli a zaměstnanci z rozvojových zemí
dodržování pracovního práva a důstojná mzda
zákaz nucené dětské práce
omezení agresivní agrochemie
důraz na místní komunitu a ekosystém
Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti NaZemi – společnosti pro fair trade a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
NaZemi, Fair&Bio, Jeden svět, Mamacoffee, zdravé výživy a bioobchody, ale také drogerie DM, Globus, Kaufland, Tesco, Marks and Spencer nebo kavárny Tchibo či Starbucks: všude tam lze koupit tzv. fairtradové výrobky. A zájem o ně mezi Čechy roste (1). Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením co se týče záruky etického původu zboží (2). Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí.
A vybírat je skutečně z čeho: od spodního prádla, džínů a svetrů přes kávu, cukrovinky, víno a potraviny až po hračky či nádobí. To vše je možné koupit s vědomím, že výrobci v rozvojových zemích dostali za svoji práci odpovídající odměnu a žijí v podmínkách hodných lidské důstojnosti. „Sám nemám žádné vzdělání, ale chci, aby ho měly mé děti. Díky férové výkupní ceně mohu děti posílat do školy,“ popisuje Laljibhai Narranbhai, pěstitel fairtradové bavlny z indického družstva Agrocel.
Maloobchodní obrat s produkty fair trade dosáhl v České republice v roce 2010 rekordních 80 milionů korun. Je to o celých 60 procent více než v roce 2009. Nárůst dokazuje trend zvyšujícího se zájmu české veřejnosti o pracovní podmínky zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích, kteří produkují plodiny a výrobky naší každodenní spotřeby. Mezi nejoblíbenější fairtradové produkty patří v ČR již tradičně káva, čokoláda a čaj.
Aktuální seznam prodejců fairtradového zboží, jakož i další informace naleznete na www.fairtrade.cz.
Máte-li zájem o DVD s fotkami, studiemi a dalšími materiály o fair trade a fairtradových družstvech, prosím pište na adresu tomas.bily@nazemi.cz. Obratem vám zašleme materiály k nekomerčnímu využití.
Kontakt:
Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, tisková mluvčí,
katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977
Tomáš Bílý, NaZemi – společnost pro fair trade, komunikace fair trade,
tomas.bily@nazemi.cz, 775 074 030
Odkazy:
(1) Průkum NaZemi a agentury Ipsos, 2010, http://www.fairtrade.cz/5-fair-trade/196 a Incoma GFK, 2010, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1136&lng=CZ&ctr=203
(2) Podle společnosti Globescan, která prováděla průzkum ve vybraných 24 zemích, důvěřuje známce Fairtrade® devět z deseti spotřebitelů, kteří tuto známku znají. http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/news/releases_statements/2011_Business_Media_Release_Fairtrade_Consumer_Survey__2_.pdf
Další informace:
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
www.nazemi.cz
Obchodování v rámci konceptu fair trade:
spolupráce a partnerství s řemeslníky, pěstiteli a zaměstnanci z rozvojových zemí
dodržování pracovního práva a důstojná mzda
zákaz nucené dětské práce
omezení agresivní agrochemie
důraz na místní komunitu a ekosystém
Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti NaZemi – společnosti pro fair trade a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk