https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vanoce-dostupnost-eticky-vyrobeneho-zbozi-roste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

NaZemi: Vánoce: Dostupnost eticky vyrobeného zboží roste

30. listopadu 2011 | NaZemi
Eticky vyráběné potraviny, hračky nebo oblečení jsou v České republice rok od roku dostupnější. V době Vánoc je dobré si připomenout, že dnes již lze toto zboží koupit nejen v malých obchůdcích, ale také v sítích supermarketů a hypermarketů.

NaZemi, Fair&Bio, Jeden svět, Mamacoffee, zdravé výživy a bioobchody, ale také drogerie DM, Globus, Kaufland, Tesco, Marks and Spencer nebo kavárny Tchibo či Starbucks: všude tam lze koupit tzv. fairtradové výrobky. A zájem o ně mezi Čechy roste (1). Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením co se týče záruky etického původu zboží (2). Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí.

A vybírat je skutečně z čeho: od spodního prádla, džínů a svetrů přes kávu, cukrovinky, víno a potraviny až po hračky či nádobí. To vše je možné koupit s vědomím, že výrobci v rozvojových zemích dostali za svoji práci odpovídající odměnu a žijí v podmínkách hodných lidské důstojnosti. „Sám nemám žádné vzdělání, ale chci, aby ho měly mé děti. Díky férové výkupní ceně mohu děti posílat do školy,“ popisuje Laljibhai Narranbhai, pěstitel fairtradové bavlny z indického družstva Agrocel.

Maloobchodní obrat s produkty fair trade dosáhl v České republice v roce 2010 rekordních 80 milionů korun. Je to o celých 60 procent více než v roce 2009. Nárůst dokazuje trend zvyšujícího se zájmu české veřejnosti o pracovní podmínky zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích, kteří produkují plodiny a výrobky naší každodenní spotřeby. Mezi nejoblíbenější fairtradové produkty patří v ČR již tradičně káva, čokoláda a čaj.

Aktuální seznam prodejců fairtradového zboží, jakož i další informace naleznete na www.fairtrade.cz.

Máte-li zájem o DVD s fotkami, studiemi a dalšími materiály o fair trade a fairtradových družstvech, prosím pište na adresu tomas.bily@nazemi.cz. Obratem vám zašleme materiály k nekomerčnímu využití.


Kontakt:

Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, tisková mluvčí,
katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977

Tomáš Bílý, NaZemi – společnost pro fair trade, komunikace fair trade,
tomas.bily@nazemi.cz, 775 074 030


Odkazy:
(1) Průkum NaZemi a agentury Ipsos, 2010, http://www.fairtrade.cz/5-fair-trade/196 a Incoma GFK, 2010, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1136&lng=CZ&ctr=203
(2) Podle společnosti Globescan, která prováděla průzkum ve vybraných 24 zemích, důvěřuje známce Fairtrade® devět z deseti spotřebitelů, kteří tuto známku znají. http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/news/releases_statements/2011_Business_Media_Release_Fairtrade_Consumer_Survey__2_.pdf


Další informace:

NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
www.nazemi.cz


Obchodování v rámci konceptu fair trade:
spolupráce a partnerství s řemeslníky, pěstiteli a zaměstnanci z rozvojových zemí
dodržování pracovního práva a důstojná mzda
zákaz nucené dětské práce
omezení agresivní agrochemie
důraz na místní komunitu a ekosystém

Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti NaZemi – společnosti pro fair trade a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist