Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Vánoční dárek od naší vlády – předražená a kontroverzní varianta dálnice D3
Vláda ČR nadělila svým občanům nemilý předvánoční dárek. Ve středu 21.12. vládou odsouhlasené vedení dálnice D3 přes oblast Posázaví bylo tím nejhorším z možných řešení problému. 1) Občané ČR ze svých kapes zaplatí dvojnásobek toho, než je opravdu nutné, a motoristé nemohou čekat brzké zlepšení cesty z Prahy na jih. 2)
„Trasa prochází velmi členitým územím, s řadou obtížných technických prvků. Mezi nejvýraznější překážky technického rázu patří dva obří mosty (přes údolí řeky Sázavy a Zahořanský potok), každý v délce více jak jeden kilometr a výšce přes 100 metrů, několik tunelů a průchod poddolovanou oblastí Jílovska po dlouhodobé těžbě zlata.3)“ , říká Mgr. Michal Bernard, právník Ekologického právního servisu. „Tyto problémy způsobí další neočekávané finanční náklady a především zpoždění výstavby komunikace z Prahy na jih.“, dodává Bernard.
Proti vedení dálnice D3 Posázavím protestují obce, jejich obyvatelé, nevládní organizace a rekreanti dotčené oblasti.4) V oblasti mezi plánovaných pražským okruhem a Sázavou souhlasí s vedením D3 tímto koridorem pouze jedna jediná obec (Kamenný Přívoz). V některých obcích došlo k vyhlášení místního referenda (Psáry, Jílové u Prahy, Libeř). Ve všech případech bylo vedení dálnice Posázavím obyvateli zmíněných obcí odmítnuto.
Dálnice D3 má být vedena přírodně cenným územím, které se vyznačuje minimálními zásahy do krajiny.5) Oblast Posázaví je vyhlášeným turistickým cílem. Dolní Sázava je rovněž navržena jako evropsky významná lokalita soustavy Natura 2000. Vedení dálnice D3 oblastí Posázaví nenávratně poškodí ráz krajiny a její turistickou atraktivitu.
Ačkoliv alternativní varianta by stála o polovinu méně, její výstavba by trvala nepoměrně kratší dobu a zásah do krajiny by byl mnohem menší, vláda se přiklonila k variantě prosazované Ředitelstvím silnic a dálnic. Nekompromisní lpění některých osob na předražené a kontroverzní variantě dálnice D3 přes Posázaví podporuje spekulace o určité roli osobních zájmů a možný korupční aspekt v této kauze.
---
Poznámky:
1) Výběr koridoru dálnice D3 ve Středočeském kraji ustrnul ve fázi projednávání územních plánů velkých územního celků (ÚP VÚC) Benešovska a Pražského regionu. Pro významný odpor Ministerstva životního prostředí, dotčených obcí a odborné i laické veřejnosti proti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a krajským úřadem Středočeského kraje prosazované variantě přes nedotčenou přírodní oblast Neveklovska a Dolního Posázaví (tzv. „stabilizovaná varianta“) se dosud nepodařilo přijmout tyto územní plány. V současné chvíli se ÚP VÚC Benešovska nachází ve fázi zpracovávání konceptu řešení. Pro rozpor ústředních orgánů státní správy (MŽP v. MMR) byl celý spor předán podle ustanovení § 136 odst. 4 stavebního zákona vládě k rozhodnutí. Ta ve středu 21.12. rozhodla o výběru Posázavské varianty D3.
2) Náklady Posázavské varianty přes Jílové u Prahy mají dosáhnout 30 mld. Kč. Alternativní trasa rozšíření současné silnice I/3 s obchvaty obcí, v kategorii R (rychlostní silnice) by stála polovinu. Její výstavba by oproti schválené Jílovské variantě trvala nepoměrně kratší dobu.
3)Oblast kolem Jílového u Prahy, kudy má být trasa dálnice D3 vedena, je charakteristická svým poddolováním a častými propady starých důlních děl. Díky výskytu zlata vládla v této oblasti po mnoho desítek let v různých dobách naší historie čilá těžba. Dotčené území je prošpikováno mnoha kilometry štol, šachet a průzkumných děr. Mnohé štoly na Jílovsku ani nejsou zaneseny v mapách. V plánované trase dálnice rovněž leží chráněné ložiskové území zlata, které je podřízeno režimu horního zákona. Vedením dálnice touto oblastí hrozí vážné riziko propadu poddolovaného území a v důsledku toho významné zvýšení finančních nákladů na její stavbu a značné časové zpoždění. Oblast je zařazena mezi tzv. „poklesové kotliny“. Nelze vyloučit ani způsobení mimořádné události náhlého propadu.
4) Posázaví je nejbližší rekreační oblastí na jih od Prahy. Tato oblast ekonomicky těží z přírodně orientovaného turismu. Výstavba dálnice a s ní související infrastruktury bude mít negativní vliv na zachování a rozvoj přírodně orientované turistiky této oblasti. Dopis vládě proti vedení dálnice D3 Posázavím podpořilo 19 nevládních organizací, které se zabývají ochranou životního prostředí. Text tohoto otevřeného dopisu je k dispozici v EPS Tábor.
5) Dálnice D3 přetíná v půli Přírodní park Střed Čech, zřízený v roce 1990.
Kontakt:
Mgr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
Tel.: 381 253 904, Fax: 381 253 910
email: tabor@eps.cz , URL: www.eps.cz
Ekologický právní servis, Převrátilská 330, 390 01 Tábor
„Trasa prochází velmi členitým územím, s řadou obtížných technických prvků. Mezi nejvýraznější překážky technického rázu patří dva obří mosty (přes údolí řeky Sázavy a Zahořanský potok), každý v délce více jak jeden kilometr a výšce přes 100 metrů, několik tunelů a průchod poddolovanou oblastí Jílovska po dlouhodobé těžbě zlata.3)“ , říká Mgr. Michal Bernard, právník Ekologického právního servisu. „Tyto problémy způsobí další neočekávané finanční náklady a především zpoždění výstavby komunikace z Prahy na jih.“, dodává Bernard.
Proti vedení dálnice D3 Posázavím protestují obce, jejich obyvatelé, nevládní organizace a rekreanti dotčené oblasti.4) V oblasti mezi plánovaných pražským okruhem a Sázavou souhlasí s vedením D3 tímto koridorem pouze jedna jediná obec (Kamenný Přívoz). V některých obcích došlo k vyhlášení místního referenda (Psáry, Jílové u Prahy, Libeř). Ve všech případech bylo vedení dálnice Posázavím obyvateli zmíněných obcí odmítnuto.
Dálnice D3 má být vedena přírodně cenným územím, které se vyznačuje minimálními zásahy do krajiny.5) Oblast Posázaví je vyhlášeným turistickým cílem. Dolní Sázava je rovněž navržena jako evropsky významná lokalita soustavy Natura 2000. Vedení dálnice D3 oblastí Posázaví nenávratně poškodí ráz krajiny a její turistickou atraktivitu.
Ačkoliv alternativní varianta by stála o polovinu méně, její výstavba by trvala nepoměrně kratší dobu a zásah do krajiny by byl mnohem menší, vláda se přiklonila k variantě prosazované Ředitelstvím silnic a dálnic. Nekompromisní lpění některých osob na předražené a kontroverzní variantě dálnice D3 přes Posázaví podporuje spekulace o určité roli osobních zájmů a možný korupční aspekt v této kauze.
---
Poznámky:
1) Výběr koridoru dálnice D3 ve Středočeském kraji ustrnul ve fázi projednávání územních plánů velkých územního celků (ÚP VÚC) Benešovska a Pražského regionu. Pro významný odpor Ministerstva životního prostředí, dotčených obcí a odborné i laické veřejnosti proti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a krajským úřadem Středočeského kraje prosazované variantě přes nedotčenou přírodní oblast Neveklovska a Dolního Posázaví (tzv. „stabilizovaná varianta“) se dosud nepodařilo přijmout tyto územní plány. V současné chvíli se ÚP VÚC Benešovska nachází ve fázi zpracovávání konceptu řešení. Pro rozpor ústředních orgánů státní správy (MŽP v. MMR) byl celý spor předán podle ustanovení § 136 odst. 4 stavebního zákona vládě k rozhodnutí. Ta ve středu 21.12. rozhodla o výběru Posázavské varianty D3.
2) Náklady Posázavské varianty přes Jílové u Prahy mají dosáhnout 30 mld. Kč. Alternativní trasa rozšíření současné silnice I/3 s obchvaty obcí, v kategorii R (rychlostní silnice) by stála polovinu. Její výstavba by oproti schválené Jílovské variantě trvala nepoměrně kratší dobu.
3)Oblast kolem Jílového u Prahy, kudy má být trasa dálnice D3 vedena, je charakteristická svým poddolováním a častými propady starých důlních děl. Díky výskytu zlata vládla v této oblasti po mnoho desítek let v různých dobách naší historie čilá těžba. Dotčené území je prošpikováno mnoha kilometry štol, šachet a průzkumných děr. Mnohé štoly na Jílovsku ani nejsou zaneseny v mapách. V plánované trase dálnice rovněž leží chráněné ložiskové území zlata, které je podřízeno režimu horního zákona. Vedením dálnice touto oblastí hrozí vážné riziko propadu poddolovaného území a v důsledku toho významné zvýšení finančních nákladů na její stavbu a značné časové zpoždění. Oblast je zařazena mezi tzv. „poklesové kotliny“. Nelze vyloučit ani způsobení mimořádné události náhlého propadu.
4) Posázaví je nejbližší rekreační oblastí na jih od Prahy. Tato oblast ekonomicky těží z přírodně orientovaného turismu. Výstavba dálnice a s ní související infrastruktury bude mít negativní vliv na zachování a rozvoj přírodně orientované turistiky této oblasti. Dopis vládě proti vedení dálnice D3 Posázavím podpořilo 19 nevládních organizací, které se zabývají ochranou životního prostředí. Text tohoto otevřeného dopisu je k dispozici v EPS Tábor.
5) Dálnice D3 přetíná v půli Přírodní park Střed Čech, zřízený v roce 1990.
Kontakt:
Mgr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
Tel.: 381 253 904, Fax: 381 253 910
email: tabor@eps.cz , URL: www.eps.cz
Ekologický právní servis, Převrátilská 330, 390 01 Tábor
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk