Tiskové zprávy
Green Marketing: V České republice se vloni prodalo produktů Fair Trade za 27 milionů korun
Maloobchodní obrat s produkty Fair Trade dosáhl v roce 2007 v České republice 27 milionů korun. Nejvíce Češi nakupují Fair Trade kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky. To je výsledek průzkumu, který mezi dovozci výrobků Fair Trade provedl letos v březnu Green marketing ve spolupráci s Asociací pro Fair Trade a Společností pro Fair Trade.
Podle odhadu Asociace pro Fair Trade činil v roce 2005 obrat s výrobky Fair Trade 3 miliony, v roce 2006 přibližně 10 milionů korun. Obrat s výrobky z férového obchodu tak během tří let v České republice vzrostl téměř desetkrát.
Je to poprvé, kdy byl trh s výrobky Fair Trade v České republice důkladně zmapován. Detailní popis českého trhu s výrobky Fair Trade je součástí právě vydávané ročenky Český trh s biopotravinami 2008 a je zveřejňován u příležitosti Světového dne Fair Trade, který připadá na druhou květnovou sobotu.
Nejvíce výrobků Fair Trade nakoupí Češi v prodejnách biopotravin, 50 %. Druhým nejvýznamnějším prodejním místem jsou supermarkety s podílem 20 %, dále specializované prodejny Fair Trade, 11 % a 8 % se prodá přes nezávislé prodejny potravin. Významným odbytištěm je také prodej přes internet, který se na celkovém obratu podílel 6 %. V gastronomii se uplatnila 2 % dovážených výrobků Fair Trade.
Výrobky Fair Trade mohou lidé běžně koupit ve všech prodejnách dm drogerie markt nebo Marks&Spencer. Také některé prodejny řetězce Brněnka, působícího v Brně a na Jižní Moravě, nabízí výběr výrobků z férového obchodu. Největší výběr ale zákazníkům nabízí specializované bioprodejny a tzv. Fair trade obchůdky.
Fair Trade obchůdky jsou obdobou německých Weltläden, britských worldshops nebo italských Bottega del mondo. Jedná se o maloobchodní prodejny specializované na Fair Trade výrobky řemeslného i potravinového charakteru. Pět takových prodejních míst provozuje pod názvem NaZemi v Praze, Brně, Olomouci a Trutnově nevládní nezisková organizace Společnost pro Fair Trade.
Zdaleka nejvíce si Češi vychutnávají Fair Trade kávu, čaje, čokolády a další cukrovinky. Čokoláda a cukrovinky měly na celkovém obratu podíl 32 %, káva 28 % a čaj 18 %. Třtinový cukr a zpracované výrobky se na obratu podílely každý 4 %. 2 % zaujímala kategorie nápoje, 3 % kategorie semena, ořechy a rýže a 1 % pak ovoce. Nepotravinářské zboží ze systému Fair Trade se na obratu podílelo 4 %. Jedná se především o řemeslné výrobky, od módních doplňků přes potřeby pro domácnost až po hudební nástroje. Do České republiky se zatím čerstvé Fair Trade ovoce nedováží.
Celosvětový prodej výrobků s ochrannou známkou FAIRTRADE dosáhl v roce 2007 2,4 miliardy eur, přibližně 60 miliard korun, což představuje nárůst o 48 % oproti roku 2006. Mnohé výrobkové kategorie zaznamenaly výrazný nárůst, největší byly u kakaa (93 %), kávy (53 %), čaje (41 %) a banánů (31 %). Poptávka po Fair Trade bavlně se během dvou let zvedla o téměř 100 %.
KONEC (2 960 znaků včetně mezer)
Další tiskové informace:
Co to je Fair Trade
Spravedlivý obchod - Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a ochrany životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích.
Fair Trade tak poskytuje konkrétním lidem v rozvojových zemích šanci vymanit se z bludného kruhu bídy vlastními silami a žít důstojný život. Fair Trade současně dává nám, spotřebitelům, jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit jiný ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za odpovídající cenu.
Fair Trade produkty a jejich cena
Sortiment výrobků ze Spravedlivého obchodu zahrnuje Fair Trade kávu, čaj, kakao, čokoládu a další cukrovinky, třtinový cukr, banány, sušené ovoce, ořechy, ovocné šťávy, med, rýži, žvýkačky a další potraviny. Významnou součástí Fair Trade nabídky, která však nenese ochrannou známku FAIRTRADE, jsou umělecké a řemeslné výrobky - keramika, sklo, textil, šperky, hudební nástroje, hračky, doplňky do domácnosti, koberce a mnoho dalšího.
Cena Fair Trade výrobků bývá obvykle o něco vyšší než u běžného zboží, ale spotřebitel ví, že platí nejen za spravedlivé a ekologicky šetrnější výrobní podmínky, ale i za velmi dobrou kvalitu. U kvalitních káv, sypaných čajů nebo například čokolád ze Spravedlivého obchodu jsou proto ceny mnohdy ve srovnání s obdobně kvalitními výrobky z konvenčního obchodu rovnocenné
Seznam dovozců Fair Trade výrobků:
Ekumenická akademie Praha o.s.
Tel. 272 733 044
fairtrade@ekumakad.cz
www.fair-bio.cz
Fair Trade Centrum s.r.o.
Tel.: 537 021 319; 537 021 171
info@ftcentrum.cz
www.fairtradecentrum.cz
EXCELLENT Plzeň s.r.o.
Tel.: 241 404 142, 602 190 960
fairtrade@explzen.cz
www.explzen.cz
Fairově s.r.o.
Tel.: 777 097 043
pavla@fairove.cz
www.fairove.cz
Obchůdek jednoho světa - Jeden svět o.p.s.
Tel. 728 979 188
vera.luky@tiscali.cz
www.jedensvet.org
Seznam maloobchodníků, kteří výrobky Fair Trade běžně nabízí:
Marks&Spencer
Renata Fišerová
Tel: 221 987 225, 603 533 233
renata.fiserova@marks-and-spencer.cz
dm drogerie markt s.r.o.
Lukáš Kozděra
Telefon 387 748 220
lukas.kozdera@dm-drogeriemarkt.cz
NaZemi - Společnost pro Fair Trade
tel. 775 074 030
Tomáš Bílý
www.nazemi.cz
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r.o.
Miloš Škrdlík
tel. 541 243 425
brnenka@brnenka.cz
www.brnenka.cz
Další informace poskytne:
Tom Václavík, Green marketing: 541 263 456, 776 760 700, tom@greenmarketing.cz (průzkum, ročenka Český trh s biopotravinami 2008)
Jiří Hejkrlík, Asociace pro fair trade: 736 11 95 45, jiri.hejkrlik@fairtrade-asociace.cz
Šárka Bystřická, Společnost pro Fair Trade: 776 226 691, sarka.bystricka@fairtrade.cz
Podle odhadu Asociace pro Fair Trade činil v roce 2005 obrat s výrobky Fair Trade 3 miliony, v roce 2006 přibližně 10 milionů korun. Obrat s výrobky z férového obchodu tak během tří let v České republice vzrostl téměř desetkrát.
Je to poprvé, kdy byl trh s výrobky Fair Trade v České republice důkladně zmapován. Detailní popis českého trhu s výrobky Fair Trade je součástí právě vydávané ročenky Český trh s biopotravinami 2008 a je zveřejňován u příležitosti Světového dne Fair Trade, který připadá na druhou květnovou sobotu.
Nejvíce výrobků Fair Trade nakoupí Češi v prodejnách biopotravin, 50 %. Druhým nejvýznamnějším prodejním místem jsou supermarkety s podílem 20 %, dále specializované prodejny Fair Trade, 11 % a 8 % se prodá přes nezávislé prodejny potravin. Významným odbytištěm je také prodej přes internet, který se na celkovém obratu podílel 6 %. V gastronomii se uplatnila 2 % dovážených výrobků Fair Trade.
Výrobky Fair Trade mohou lidé běžně koupit ve všech prodejnách dm drogerie markt nebo Marks&Spencer. Také některé prodejny řetězce Brněnka, působícího v Brně a na Jižní Moravě, nabízí výběr výrobků z férového obchodu. Největší výběr ale zákazníkům nabízí specializované bioprodejny a tzv. Fair trade obchůdky.
Fair Trade obchůdky jsou obdobou německých Weltläden, britských worldshops nebo italských Bottega del mondo. Jedná se o maloobchodní prodejny specializované na Fair Trade výrobky řemeslného i potravinového charakteru. Pět takových prodejních míst provozuje pod názvem NaZemi v Praze, Brně, Olomouci a Trutnově nevládní nezisková organizace Společnost pro Fair Trade.
Zdaleka nejvíce si Češi vychutnávají Fair Trade kávu, čaje, čokolády a další cukrovinky. Čokoláda a cukrovinky měly na celkovém obratu podíl 32 %, káva 28 % a čaj 18 %. Třtinový cukr a zpracované výrobky se na obratu podílely každý 4 %. 2 % zaujímala kategorie nápoje, 3 % kategorie semena, ořechy a rýže a 1 % pak ovoce. Nepotravinářské zboží ze systému Fair Trade se na obratu podílelo 4 %. Jedná se především o řemeslné výrobky, od módních doplňků přes potřeby pro domácnost až po hudební nástroje. Do České republiky se zatím čerstvé Fair Trade ovoce nedováží.
Celosvětový prodej výrobků s ochrannou známkou FAIRTRADE dosáhl v roce 2007 2,4 miliardy eur, přibližně 60 miliard korun, což představuje nárůst o 48 % oproti roku 2006. Mnohé výrobkové kategorie zaznamenaly výrazný nárůst, největší byly u kakaa (93 %), kávy (53 %), čaje (41 %) a banánů (31 %). Poptávka po Fair Trade bavlně se během dvou let zvedla o téměř 100 %.
KONEC (2 960 znaků včetně mezer)
Další tiskové informace:
Co to je Fair Trade
Spravedlivý obchod - Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a ochrany životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích.
Fair Trade tak poskytuje konkrétním lidem v rozvojových zemích šanci vymanit se z bludného kruhu bídy vlastními silami a žít důstojný život. Fair Trade současně dává nám, spotřebitelům, jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit jiný ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za odpovídající cenu.
Fair Trade produkty a jejich cena
Sortiment výrobků ze Spravedlivého obchodu zahrnuje Fair Trade kávu, čaj, kakao, čokoládu a další cukrovinky, třtinový cukr, banány, sušené ovoce, ořechy, ovocné šťávy, med, rýži, žvýkačky a další potraviny. Významnou součástí Fair Trade nabídky, která však nenese ochrannou známku FAIRTRADE, jsou umělecké a řemeslné výrobky - keramika, sklo, textil, šperky, hudební nástroje, hračky, doplňky do domácnosti, koberce a mnoho dalšího.
Cena Fair Trade výrobků bývá obvykle o něco vyšší než u běžného zboží, ale spotřebitel ví, že platí nejen za spravedlivé a ekologicky šetrnější výrobní podmínky, ale i za velmi dobrou kvalitu. U kvalitních káv, sypaných čajů nebo například čokolád ze Spravedlivého obchodu jsou proto ceny mnohdy ve srovnání s obdobně kvalitními výrobky z konvenčního obchodu rovnocenné
Seznam dovozců Fair Trade výrobků:
Ekumenická akademie Praha o.s.
Tel. 272 733 044
fairtrade@ekumakad.cz
www.fair-bio.cz
Fair Trade Centrum s.r.o.
Tel.: 537 021 319; 537 021 171
info@ftcentrum.cz
www.fairtradecentrum.cz
EXCELLENT Plzeň s.r.o.
Tel.: 241 404 142, 602 190 960
fairtrade@explzen.cz
www.explzen.cz
Fairově s.r.o.
Tel.: 777 097 043
pavla@fairove.cz
www.fairove.cz
Obchůdek jednoho světa - Jeden svět o.p.s.
Tel. 728 979 188
vera.luky@tiscali.cz
www.jedensvet.org
Seznam maloobchodníků, kteří výrobky Fair Trade běžně nabízí:
Marks&Spencer
Renata Fišerová
Tel: 221 987 225, 603 533 233
renata.fiserova@marks-and-spencer.cz
dm drogerie markt s.r.o.
Lukáš Kozděra
Telefon 387 748 220
lukas.kozdera@dm-drogeriemarkt.cz
NaZemi - Společnost pro Fair Trade
tel. 775 074 030
Tomáš Bílý
www.nazemi.cz
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r.o.
Miloš Škrdlík
tel. 541 243 425
brnenka@brnenka.cz
www.brnenka.cz
Další informace poskytne:
Tom Václavík, Green marketing: 541 263 456, 776 760 700, tom@greenmarketing.cz (průzkum, ročenka Český trh s biopotravinami 2008)
Jiří Hejkrlík, Asociace pro fair trade: 736 11 95 45, jiri.hejkrlik@fairtrade-asociace.cz
Šárka Bystřická, Společnost pro Fair Trade: 776 226 691, sarka.bystricka@fairtrade.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk