Daniela Konečná "> Ve čtvrtek končí termín pro srovnávací analýzu dálnice Brno–Vídeň - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ve-ctvrtek-konci-termin-pro-srovnavaci-analyzu-dalnice-brnoviden
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ekologický právní servis: Ve čtvrtek končí termín pro srovnávací analýzu dálnice Brno–Vídeň

30. července 2008 | Ekologický právní servis
Autor: Daniela Konečná, tel: 775 154 085
Ministři nečekali na výsledky ani přesto, že vstupní podmínky dokončované analýzy trasu kolem Břeclavi předem znevýhodňují proti variantě přes Mikulov, kterou prosazuje ministerstvo dopravy a krajští politici. Zadání totiž požaduje, aby studie porovnala samotnou trasu přes Mikulov s břeclavskou variantou, která zahrnuje čtyřpruhový obchvat Břeclavi – nikoliv mikulovskou dálnici plus dvoupruhový obchvat Břeclavi (který je již v přípravě a bude se stavět bez ohledu na to, jak dopadne trasa přes Mikulov) s břeclavskou variantou s obchvatem rozšířeným na čtyři pruhy. Břeclavská varianta tak vyjde uměle dražší.

Ani u jedné z tras se dosud neprokázalo, že by byla ekonomicky smysluplná. Naopak, posudky, které si Ředitelství silnic a dálnic nechalo udělat u firmy HBH Projekt, uvádějí:

„Výsledky ekonomického hodnocení prokazují, že stavba [Pohořelice–Mikulov]…není z čistě ekonomického hlediska životaschopná…celý úsek rychlostní silnice R 52 od Pohořelic po hranice…nedosahuje z čistě ekonomického hlediska požadovaného výsledku.“[2]

Ale také u Břeclavi „nízké intenzity [přepravy] v žádném případě nezdůvodňují výstavbu čtyřpruhové komunikace…...zpracovatel....nedoporučuje navrhovanou trasu R55 k realizaci…připravovaný obchvat Břeclavi…doplněný z rakouské strany…splní s dostatečnou rezervou kapacity…“ [3]

Vybudování obou spojení pak bude podle ekologických organizací znamenat ještě větší ekonomický nesmysl.

Ještě stále však zůstává ve hře možnost, že vláda projekt přehodnotí. Financování trasy Brno–Mikulov–Vídeň prošetřuje Nejvyšší kontrolní úřad [4]. Jeho závěr patrně ovlivní i rozhodování Evropské komise, zda vůbec lze uvažovat o financování projektu z evropských fondů. Dalším problémem je nelegální územní plán takzvaného velkého územního celku Břeclavsko, kterým se v současnosti zabývá Ústavní soud i Evropská komise. Přitom je to jediný územní plán, který s výstavbou trasy přes Mikulov počítá.

Ekologické organizace i postižené obce – a také Evropská komise, která má stavbu platit – požadují, aby vláda udělala podrobné hodnocení a porovnání smysluplnosti obou tras a do té doby pozastavila utrácení peněz na projekt.

Hnutí DUHA a Ekologický právní servis ministrům vytýkají, že utrácejí stovky miliard korun na dálniční projekty, aniž by posoudili jejich účelnost – a přestože hovoří o omezování hluku a výfukových plynů z kamionů, financují stavby, jejichž hlavním cílem je právě obsluha kamionové dopravy. Zelené organizace prosazují, aby stát investoval především do přesunu zboží na železnice a do lepší veřejné dopravy.

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:
„Na příkladu trasy z Brna do Vídně se ukazuje, že nějaká zbytečně proinvestovaná miliarda – či spíše desítky miliard – ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury vůbec netrápí. Úředníci si uvykli, že peníze z kapes daňových poplatníků zkrátka vždy přitečou, byť by šlo o sebeproblematičtější projekt. Ovšem miliardy se dají použít i lépe. Byly by urgentně potřeba na vylepšení železnic, budování veřejných logistických center nebo urychlenou výstavbu obchvatů, jež by ulehčily obyvatelům měst a obcí.. Potřebujeme také účinnější mýto, které by opravdu motivovalo firmy, aby zboží neposílaly dalšími a dalšími kamiony.“

Daniela Konečná z Ekologického právního servisu řekla:
„Jsme svědky nebývalého politického tlaku a zájmu klíčových státních aktérů v čele s ministrem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic na tom, aby k výstavbě R52 došlo za každou cenu. Za cenu toho, že budou porušeny české i evropské předpisy a že vláda bude jednat protiústavně. Případně i za cenu toho, že Evropská unie peníze na výstavbu projektu nedá, i když financovat takové spojení Brna s Vídní, které by bylo smysluplné, měla v plánu. A tak se vesele utrácí. Ke třem milionům vyhozených korun z českého rozpočtu za neférově zadanou a navíc pro ministerstvo dopravy evidentně nezajímavou studii tak může lehce přibýt deset miliard za silnici. Minimálně.“

Kontakt:
Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz
Daniela Konečná, Ekologický právní servis, telefon 775 154 085, email daniela.konecna@eps.cz

Poznámky:

[1] Ředitelstvím silnic a dálnic zadalo studie firmám DHV a Babtie. Termín dokončení je 31.7. 2008. Cena studií činí asi 3 miliony Kč. Porovnávat mají trasu přes Mikulov (R52) s břeclavskou variantou (R55).

[2] Posouzení trasy z Brna do Mikulova se skládá ze tří zpráv:

Rychlostní silnice R 52, stavba 5204 Pohořelice–Ivaň. Ekonomické hodnocení stavby; HBH Projekt, duben 2006

Rychlostní silnice R 52, stavba 5205 Ivaň–Perná. Ekonomické hodnocení stavby; HBH Projekt, duben 2006

Rychlostní silnice R 52, stavba 5206 Perná–státní hranice ČR/Rakousko. Ekonomické hodnocení stavby; HBH Projekt, duben 2006

[3] Rychlostní silnice R 55 Břeclav, D2–hranice ČR/Rakousko, Reinthal. Vyhledávací studie, HBH Projekt, leden 2008

[4] Kontrolní akce 08/26 Finanční prostředky na pořízení silničního spojení Brno–Vídeň (R52). Viz seznam kontrolních akcí NKÚ pro rok 2008: http://www.nku.cz/scripts/rka/plan-kontrol.asp?rok=2008&submit2=OK

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist