Tiskové zprávy
Auto*Mat: Ve Vídni kombinuje stále více řidičů auto s veřejnou dopravou
Obyvatelé Vídně vlastnící automobil vykonají každou třetí cestou po městě prostředky veřejné dopravy. Zjistil to dopravní podnik rakouské metropole. Překvapivé je, že tramvaje, autobusy a metro si nacházejí stále větší oblibu právě u řidičů, kteří cestu autem s prostředky MHD v rostoucí míře kombinují. Vídeňský magistrát tomu napomáhá vysokými investicemi do pohodlnosti, spolehlivosti a rychlosti veřejné dopravy, která je tak v řadě případů výhodnější než jízda autem.
Výzkum vídeňského dopravního podniku se zaměřil na domácnosti vlastnící automobil. Zjistilo se, že jejich členové ujedou autem jen 38 % svých cest, zatímco k plným třiceti procentům využívají veřejnou dopravu. „Výsledek ukazuje, že vídeňské metro, autobusy a tramvaje si oblíbili také řidiči,“ vysvětluje Jan Krčmář z Kontaktní kanceláře města Vídně Compress v Praze. „Domácnosti bez auta podle něj vykonají veřejnou dopravou plných 54 % procent svých cest.
Na veřejnou dopravu sází stále více Vídeňanů. Autobusy, tramvaj a metro zaujímají ve způsobech dopravy první místo – obyvatelé rakouské metropole jimi urazí 36 % všech svých cest. Na druhém místě jsou jízdy autem (31 %) a dále pěší chůze (28 % cest). To, že stále více Vídeňanů spoléhá na dopravní podnik, má dobré důvody: krátké intervaly, jízda bez dopravní zácpy a nutnosti hledat parkovací místo a rychlost dělají veřejnou dopravu atraktivní i pro majitele aut.
V našem hlavním městě je situace zdánlivě podobná. Pražané vykonají 43% svých cest veřejnou dopravou, 33 % automobily a 23 % pěšky. Zatímco v Praze však počet automobilů i míra jejich používání neustále roste, ve Vídni je počet aut stejný jako před dvaceti lety a v centru se daří jejich množství snižovat. „Na tisíc obyvatel připadá ve Vídni 391 aut, zatímco v Praze je to již 547,“ říká Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. „Tento vývoj je důsledkem městského plánování. Zatímco Praha buduje dálniční tunely, Vídeň se drahých a nic neřešících projektů vzdala. Místo toho má plán na snižování počtu aut a zvyšování kvality veřejného prostoru,“ dodává Filler.
Za posledních deset let postavila Vídeň 16 nových stanic metra, Praha jen 6. Parkoviště P+R jsou v Praze přeplněná a příprava nových je nedostatečná, což řidičům do značné míry znemožňuje kombinovat jízdu autem s veřejnou dopravou.
Kdo nechá své auto alespoň občas stát v garáži a jede raději veřejnou dopravou, výrazně šetří svou peněženku. Náklady na benzín při cestě na pracoviště dlouhé okolo sedmi kilometrů činí ve Vídni 450 eur (zhruba 11 tisíc korun) ročně. Nešetří se však jen rodinný rozpočet, ale i životní prostředí. Kdo přejde na veřejnou dopravu, ušetří za rok až patnáct set kilogramů oxidu uhličitého, který způsobuje změny klimatu. Vídeňský dopravní podnik uvádí, že metro způsobuje pouze desetinu emisí CO2 na přepraveného pasažéra oproti osobnímu autu.
Výzkum vídeňského dopravního podniku se zaměřil na domácnosti vlastnící automobil. Zjistilo se, že jejich členové ujedou autem jen 38 % svých cest, zatímco k plným třiceti procentům využívají veřejnou dopravu. „Výsledek ukazuje, že vídeňské metro, autobusy a tramvaje si oblíbili také řidiči,“ vysvětluje Jan Krčmář z Kontaktní kanceláře města Vídně Compress v Praze. „Domácnosti bez auta podle něj vykonají veřejnou dopravou plných 54 % procent svých cest.
Na veřejnou dopravu sází stále více Vídeňanů. Autobusy, tramvaj a metro zaujímají ve způsobech dopravy první místo – obyvatelé rakouské metropole jimi urazí 36 % všech svých cest. Na druhém místě jsou jízdy autem (31 %) a dále pěší chůze (28 % cest). To, že stále více Vídeňanů spoléhá na dopravní podnik, má dobré důvody: krátké intervaly, jízda bez dopravní zácpy a nutnosti hledat parkovací místo a rychlost dělají veřejnou dopravu atraktivní i pro majitele aut.
V našem hlavním městě je situace zdánlivě podobná. Pražané vykonají 43% svých cest veřejnou dopravou, 33 % automobily a 23 % pěšky. Zatímco v Praze však počet automobilů i míra jejich používání neustále roste, ve Vídni je počet aut stejný jako před dvaceti lety a v centru se daří jejich množství snižovat. „Na tisíc obyvatel připadá ve Vídni 391 aut, zatímco v Praze je to již 547,“ říká Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. „Tento vývoj je důsledkem městského plánování. Zatímco Praha buduje dálniční tunely, Vídeň se drahých a nic neřešících projektů vzdala. Místo toho má plán na snižování počtu aut a zvyšování kvality veřejného prostoru,“ dodává Filler.
Za posledních deset let postavila Vídeň 16 nových stanic metra, Praha jen 6. Parkoviště P+R jsou v Praze přeplněná a příprava nových je nedostatečná, což řidičům do značné míry znemožňuje kombinovat jízdu autem s veřejnou dopravou.
Kdo nechá své auto alespoň občas stát v garáži a jede raději veřejnou dopravou, výrazně šetří svou peněženku. Náklady na benzín při cestě na pracoviště dlouhé okolo sedmi kilometrů činí ve Vídni 450 eur (zhruba 11 tisíc korun) ročně. Nešetří se však jen rodinný rozpočet, ale i životní prostředí. Kdo přejde na veřejnou dopravu, ušetří za rok až patnáct set kilogramů oxidu uhličitého, který způsobuje změny klimatu. Vídeňský dopravní podnik uvádí, že metro způsobuje pouze desetinu emisí CO2 na přepraveného pasažéra oproti osobnímu autu.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk