https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/velka-cyklojizda-prazskych-skol
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Gymnázium Elišky Krásnohorské, o. s. Oživení, Pražské matky a Auto*mat : Velká cyklojízda pražských škol

U příležitosti Evropského dne bez aut dnes od rybníka Labuť v pražské Krči vyrazilo na kolech, koloběžkách či bruslích okolo 300 studentů středních škol, kteří tak chtěli vyjádřit svůj zájem a chuť cestovat po Praze, a to i do školy, jinak než autem či MHD.

Odstartovala tak první velká pražská cyklojízda organizovaná ve spolupráci se sdruženími Oživení, Pražské matky a Auto*mat samotnými studenty. Na konci její trasy, u radnice MČ Praha 4 v Táborské ulici, pak studenti vznesli k místostarostovi Martinu Hudcovi své dotazy týkající se některých problematických míst v dotčené městské části i v dalších pražských lokalitách a jejich možných řešení. Cyklistický peloton podpořil i početný pěší průvod s transparenty, plakáty a rouškami symbolicky zakrývajícími obličeje, který končil na stejném místě.

„Chceme tak upozornit řidiče na trvalé poškozování našeho zdraví a života automobilovou dopravou,“ vysvětluje smysl celé akce paní učitelka Volfová z pořádajícího Gymnázia Elišky Krásnohorské. „Mladí lidé potřebují ve městě svůj prostor, nezávislost a možnost svobodně se pohybovat, což by jim jízda na kole mohla poskytovat, pokud by pro ni ovšem měli vytvořené bezpečné podmínky, “ dodává.

Cyklojízda je součástí školního projektu realizovaného v rámci programu Bezpečné cesty do školy sdruženími Pražské matky a Oživení za podpory hl. m. Prahy a vzdělávacího projektu sdružení Auto*Mat Udržitelně do školy. V rámci těchto projektů se žáci a studenti vzdělávají v oblasti udržitelné mobility, získávají praktické dopravní návyky a pomáhají přetvářet nebezpečné dopravní úseky v okolí svých škol tak, aby mohli cestovat po městě pravidelně pěšky nebo na kole.

„V rámci Bezpečných cest studenti mapovali nebezpečná místa na svých cestách do školy - pěšky i na kole a v současné době společně s dopravními projektanty navrhují bezpečné trasy pro kola i úpravy komunikací a veřejných prostranství pro chodce v okolí Gymnázia Elišky Krásnohorské, blízké základní a mateřské školy a středního odborného učiliště,“ popisuje projekt Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. „Studenti pro dopravní řešení připravili podklady, jejichž úroveň projektanti z dopravní fakulty ČVUT velice ocenili,“ dodává.

Jízdu si cyklisté i další „okolečkovaní“ účastníci, kteří sebe i svá kola ozdobili nápisy jako „Chci jezdit denně“, „Prosím zastav, chci dýchat“ a podobně, viditelně užívali, pro některé z nich to však byla vůbec první možnost vyzkoušet si kolo v běžném pražském provozu. „Byla to zábava, škoda, že takhle nemůžeme jezdit po Praze každý den. Rodiče mě pustili na kole jen proto, že nás doprovázejí učitelé a policie,“ popisuje svůj zážitek z cyklojízdy jedna ze studentek.

„Obava rodičů o bezpečí jejich dětí je častým důvodem, proč je nepouštějí do školy samotné ani pěšky, natož na kole,“ vysvětluje Petra Lukešová z Oživení. „To, že děti jsou odsouzeny až na práh dospělosti k závislosti na rodičích, kteří je raději vozí autem, má kromě negativního dopadu na jejich zdravý vývoj ještě další neblahý efekt – taková auta v ranních a odpoledních špičkách zahušťují provoz až o 20 procent a ohrožují bezpečnost těch, kteří se do školy dopravují pěšky nebo na kole.“


Pokud by v Praze existovala kvalitní síť souvislých cyklopruhů, cyklostezek či cyklopiktokoridorů a bezpečná pěší propojení na cestách do škol i jinde po městě, dal by se tento trend zcela jistě zmírnit. Město však s potřebami mladých příliš nepočítá, mnohem více se věnuje potřebám automobilistů. Přitom výstavba a rekonstrukce automobilových komunikací je nesrovnatelně nákladnější a zatěžuje nejen městský rozpočet, ale i životní prostředí a zdraví Pražanů, zejména dětí.

Není důvod, proč by chodci a cyklisté neměli mít stejné právo využívat uliční prostor spolu s automobilisty, jako je tomu v zemích s nejvyšší bezpečností dopravy, k nimž patří Holandsko či Švédsko, a jako je to běžné například i v mnoha německých a rakouských městech. A děti, které do této skupiny přirozeně patří, nejsou menšina – jak si to možná představují někteří státní úředníci i politici v ČR – jejíž přirozenou potřebu pohybu je možné bagatelizovat. Je proto nutné, aby se představitelé měst seznámili s dopravními prioritami všech svých občanů a snažili se je – v souladu s prioritami Evropské komise, mezi které patří ochrana nejohrožnějších účastníků silničního provozu a podpora udržitelné mobility – důsledně naplňovat.

„Důkazem toho, že přání našich studentů, aby se změnil přístup města k cyklistům a chodcům, není ojedinělé, je účast většího počtu škol i studentů na cyklojízdě a v pěším průvodu, než jsme očekávali. Překvapení je o to větší, že na rozhodování a přípravu jakýchkoli akcí zbývá tradičně v přeplněném pracovním rozvrhu pedagogů na začátku školního roku málo času,“ komentuje výsledek akce paní učitelka Volfová.

Jak se ukázalo při diskuzi na závěr cyklojízdy i při uskutečňování programu Bezpečné cesty do školy, studenti nejsou děti, které jen čekají, až je někdo naučí žít a jednat, ale partneři, s nimiž je třeba při rozhodování o věcech veřejných počítat. Možná je to i signál pro kandidáty do pražských komunálních voleb.


Petra Lukešová
Oživení, o. s.
petra.lukesova@oziveni.cz
776 769 331

Jarmila Johnová
Pražské matky, o. s.
jarmila.johnova@oziveni.cz
721 761 474

Alena Volfová
Gymnázium Elišky Krásnohorské
volfova@gekom.cz
7398 444 382


Více o programu Bezpečné cesty do školy naleznete na webu o. s. Pražské matky http://www.prazskematky.cz/bezpecne-cesty-do-skoly/o-programu/index.html .
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist