https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vera-kovarova-jestli-se-vlada-vykasle-na-kompenzace-pro-kraje-a-obce-hrozi-skrtani-spoju-autobusu-i-vlaku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

STAN: Věra Kovářová: Jestli se vláda vykašle na kompenzace pro kraje a obce, hrozí škrtání spojů autobusů i vlaků

31. července 2020 | STAN
Poslankyně Věra Kovářová zaslala dne 22. 7. 2020 do rukou ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy Karla Havlíčka písemnou interpelaci, ve které žádá sdělit konkrétní scénář Ministerstva dopravy ČR na kompenzaci ztráty tržeb dopravní obslužnosti krajů, měst a obcí způsobené Vládou ČR vyhlášeným nouzovým stavem. Pokud by nebyly výpadky tržeb krajům, městům a obcím kompenzovány, může od roku 2021 hrozit škrtání spojů veřejné dopravy – a to městské i meziměstské! Podle poslankyně Věry Kovářové nebudou mít jednotlivé samosprávy dostatek financí na další objednávku dopravní obslužnosti. Tím dojde k výraznému zhoršení kvality veřejné dopravy a negativní dopad zaznamenají zejména nejzranitelnější skupiny obyvatel – školáci, studenti, senioři a další nízkopříjmové skupiny obyvatel.

„Premiér Babiš slíbil občanům, že nedojde k redukci počtu spojů veřejné dopravy, aby nedocházelo např. ke shlukování obyvatel, a tím pádem k přenosu Covid-19. V rámci pozitivní spolupráce v této výjimečné krizové situaci objednavatelé dopravy – tzn. kraje a obce – Vládě ČR vyhověli a rozsah veřejné dopravy v závazku veřejné služby byl omezován jen minimálně, byť bylo zřejmé, že kvůli omezujícím opatřením v rámci nouzového stavu dojde ke značnému úbytku cestujících. Tím došlo k radikálnímu propadu příjmů z prodeje jízdného,“ sdělila Ing. Věra Kovářová, poslankyně, členka Podvýboru pro dopravu a zastupitelka Středočeského kraje.

Kraje a obce vyhověly vládě i proto, aby omezováním dopravy neohrozily nejen všechny cestující, ale také pracovníky dopravců. Pokud by se řidiči a obslužný personál dopravců dostali do karantény či dokonce onemocněli, veřejná doprava se bývala mohla zcela zastavit.

Podle poslankyně Věry Kovářové vláda již měla rozhodnout o finančních prostředích určených na obnovu silnic II a III. třídy. „Tyto peníze jsou, jak tvrdí vláda, finančním narovnáním za daňové výpadky za tzv. kompenzační bonus, vláda tyto peníze nemůže mediálně prezentovat jako kompenzaci i za výpadek tržeb – to by zavánělo lží. Dále příspěvek na krajské silnice dává vláda každoročně. Je třeba, aby vláda rozhodla i o zvláštní kompenzaci za výpadek tržeb dopravní obslužnosti pro všechny kraje a obce,“ doplnila poslankyně Věra Kovářová.

Jen ve Středočeském kraji objednávají obce a města veřejnou linkovou dopravu v integrovaném systému PID za cca 451 mil. Kč/rok, s roční kompenzací 193 mil. Kč/rok. K této částce bude navíc třeba přičíst objednávku měst na své MHD (např. města Mladá Boleslav, Kolín, Příbram atd.) v obdobném rozsahu. Podle poslankyně Věry Kovářové tedy nejde v žádném případě o marginální objednávku rozsahu veřejné dopravy a tudíž ztráta z výpadku tržeb pro kraj, města a obce může jen ve Středočeském kraji dosahovat i několik stovek milionů Kč.

„Z informací dostupných v médiích vyplývá, že vláda zatím nechystá zvláštní podporu obcím a krajům za výpadek tržeb ve veřejné dopravě. Kraje, města a obce vyšly Vládě ČR v krizi vstříc, řádně se postaraly o své občany, aby nedošlo k ještě větším lidským i hmotným škodám. Vláda by je teď neměla hodit přes palubu a naopak by měla zajistit, aby měly dostatek peněz a nemusely kvůli vládě škrtat spoje veřejné dopravy,“ shrnula situaci poslankyně Věra Kovářová.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist