Tiskové zprávy
Centrum pro komunitní práci - CPKP: Veřejnost má možnost připomínkovat Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy v ČR
Praha, 23. května 2003 - Centrum pro komunitní práci (CpKP) v současnosti zpracovává posouzení vlivu Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v ČR (dále cyklostrategie) na životní prostředí. Veřejnost má možnost od 9. dubna seznámit se s cyklostrategií a vznášet k ní své připomínky (1). Kromě toho CpKP organizuje dvě veřejná projednání, která proběhnou 29. května v Srní a 3. června 2003 v Brně.
Cyklostrategie byla zpracována Centrem dopravního výzkumu (CDV) na objednávku Ministerstva dopravy ČR jako příspěvek k naplnění mezinárodní „Charty o dopravě, zdraví a životním prostředí“ (2). V současné době cyklostrategie prochází v souladu se zákonem č. 244/92 procedurou tzv. strategického posouzení vlivů na životní prostředí (dále SEA) (3). V polovině roku bude cyklostrategie předložena ministerstvem pro místní rozvoj ve spolupráci s ministerstvy dopravy a životního prostředí ke schválení vládě.
„Cyklostrategie se zaměřuje na zrovnoprávnění cyklistiky s dalšími typy dopravy, na využití cykloturistiky pro rozvoj cestovního ruchu, ale také pro prevenci civilizačních chorob, zejména srdečně-cévních onemocnění a nemocí pohybového aparátu. Vysoká pozornost je věnována bezpečnosti, ale i vzdělávání, výchově a osvětě“, uvedl MUDr. Miroslav Šuta, odborný konzultant CpKP.
„Posouzení vlivu cyklostrategie na životní prostředí probíhá v souladu s doporučeními platné metodiky ministerstva životního prostředí. Věříme, že pozitivní zkušeností z tohoto posuzovaní by mohly sloužit jako dobrý příklad pro posuzovaní dalších připravovaných koncepcí a strategií.,“ konstatovala Jana Svobodová, vedoucí týmů posuzovatelů CpKP.
Další informace:
Ing. Jana Svobodová, vedoucí týmu posuzovatelů, Centrum pro komunitní práci (CpKP), mobil: 777 793 731e-mail: jana.svobodova@cpkp.cz
MUDr. Miroslav Šuta, odborný konzultant pro posuzovaní zdravotní ea ekologických rizik, mobil: 603 443 140, e-mail: miroslav.suta@centrum.cz
Mgr. Jaroslav Martínek, pracovník Centra dopravního výzkumu (CDV), e-mail: martinek@cdv.cz
Internet:
http://www.cdv.cz/text/projekty/32601/posnazp.htm
http://www.cpkp.cz/sea
(1) Se strategií je možné se seznámit na internetové adrese: http://www.cdv.cz/text/projekty/32601/index.html nebo je možné požádat o její zaslání v elektronické formě na e-mailové adrese: jana.svobodova@cpkp.cz Připomínky je možné zasílat písemně na adresu: CpKP Střední Čechy, Na Václavce 465, 150 00 Praha 5 nebo e-mailem na adresu: jana.svobodova@cpkp.cz
(2) Charta byla vzata na vědomí usnesením vlády ČR č. 706 z 12.7.2002, přičemž bod 4.B charty ukládá vypracování a realizace strategie k podpoře těch druhů dopravy, které vedou k příznivému ovlivnění zdraví a životního prostředí.
(3) Pro proces posuzování vlivů koncepcí nebo strategií na životní prostředí se obvykle používá mezinárodní zkratka SEA, pocházející z anglického výrazu „strategic environmental assessement“ (strategické posuzování vlivů na životní prostředí). V české legislativě je proces SEA upraven paragrafem 14 zákona č. 244/92 Sb. V Evropské unii se SEA řídí směrnicí 2001/42/EC o hodnocení účinků určitých plánů a programu na životní prostředí.
Cyklostrategie byla zpracována Centrem dopravního výzkumu (CDV) na objednávku Ministerstva dopravy ČR jako příspěvek k naplnění mezinárodní „Charty o dopravě, zdraví a životním prostředí“ (2). V současné době cyklostrategie prochází v souladu se zákonem č. 244/92 procedurou tzv. strategického posouzení vlivů na životní prostředí (dále SEA) (3). V polovině roku bude cyklostrategie předložena ministerstvem pro místní rozvoj ve spolupráci s ministerstvy dopravy a životního prostředí ke schválení vládě.
„Cyklostrategie se zaměřuje na zrovnoprávnění cyklistiky s dalšími typy dopravy, na využití cykloturistiky pro rozvoj cestovního ruchu, ale také pro prevenci civilizačních chorob, zejména srdečně-cévních onemocnění a nemocí pohybového aparátu. Vysoká pozornost je věnována bezpečnosti, ale i vzdělávání, výchově a osvětě“, uvedl MUDr. Miroslav Šuta, odborný konzultant CpKP.
„Posouzení vlivu cyklostrategie na životní prostředí probíhá v souladu s doporučeními platné metodiky ministerstva životního prostředí. Věříme, že pozitivní zkušeností z tohoto posuzovaní by mohly sloužit jako dobrý příklad pro posuzovaní dalších připravovaných koncepcí a strategií.,“ konstatovala Jana Svobodová, vedoucí týmů posuzovatelů CpKP.
Další informace:
Ing. Jana Svobodová, vedoucí týmu posuzovatelů, Centrum pro komunitní práci (CpKP), mobil: 777 793 731e-mail: jana.svobodova@cpkp.cz
MUDr. Miroslav Šuta, odborný konzultant pro posuzovaní zdravotní ea ekologických rizik, mobil: 603 443 140, e-mail: miroslav.suta@centrum.cz
Mgr. Jaroslav Martínek, pracovník Centra dopravního výzkumu (CDV), e-mail: martinek@cdv.cz
Internet:
http://www.cdv.cz/text/projekty/32601/posnazp.htm
http://www.cpkp.cz/sea
(1) Se strategií je možné se seznámit na internetové adrese: http://www.cdv.cz/text/projekty/32601/index.html nebo je možné požádat o její zaslání v elektronické formě na e-mailové adrese: jana.svobodova@cpkp.cz Připomínky je možné zasílat písemně na adresu: CpKP Střední Čechy, Na Václavce 465, 150 00 Praha 5 nebo e-mailem na adresu: jana.svobodova@cpkp.cz
(2) Charta byla vzata na vědomí usnesením vlády ČR č. 706 z 12.7.2002, přičemž bod 4.B charty ukládá vypracování a realizace strategie k podpoře těch druhů dopravy, které vedou k příznivému ovlivnění zdraví a životního prostředí.
(3) Pro proces posuzování vlivů koncepcí nebo strategií na životní prostředí se obvykle používá mezinárodní zkratka SEA, pocházející z anglického výrazu „strategic environmental assessement“ (strategické posuzování vlivů na životní prostředí). V české legislativě je proces SEA upraven paragrafem 14 zákona č. 244/92 Sb. V Evropské unii se SEA řídí směrnicí 2001/42/EC o hodnocení účinků určitých plánů a programu na životní prostředí.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk