Tiskové zprávy
Viamont, a.s.: VIAMONT, největší privátní dopravce na železnici, plánuje větší tlak na narušení monopolního trhu v České republice
Skupina VIAMONT ukončila loňský rok s čistým ziskem 53,4 milionů korun.
Společnost VIAMONT, která je jedním z nejvýznamnějších soukromých dopravců v České republice, chce hrát mnohem větší roli v osobní a nákladní dopravě na české železnici. Svojí budoucnost vidí především na trhu s rychlejší a důslednější liberalizací a restrukturalizací. Dosavadní přístup regulačních orgánů a samotného státního dopravce k otevírání trhu není dostatečný. Trh by se měl otevřít v oblasti nákladní i osobní dopravy pro nové investory a partnery, kteří přinesou větší komfort a flexibilitu cestování pro cestující.
Výběrová řízení ministerstva dopravy
V české osobní železniční dopravě není v současnosti seriózní tržní prostředí, které by zajišťovalo rovné podmínky pro všechny. Příkladem mohou být dvě výběrová řízení na zajišťovatele osobní dopravy na rychlíkových tratích Liberec-Pardubice a Plzeň-Most. „V obou případech máme vážné pochybnosti o tom, zda skutečně postup probíhal objektivně vůči všem soutěžitelům. Chceme se o obou projektech pobavit s právníky a případně přijmout další opatření,“ uvedl předseda představenstva společnosti VIAMONT Luděk Peleška. Vedle pochybností kolem postupu při výběru vítězného zajišťovatele dopravy je v obou tendrech zarážející také liknavost Ministerstva dopravy ČR ke snaze zajistit cestujícím větší komfort a lepší služby. Společnost VIAMONT nabízela ve výběrových řízeních vůz Desiro1. Jde o jednu z nejmodernějších vlakových souprav pro tento druh dopravy. Kvalita tohoto vozu se nedá porovnávat s tím, co ve výběrových řízeních nabídl státem vlastněný dopravce.
Obrat společnosti VIAMONT vzrostl v roce 2005 o 7,7 %
Skupina VIMAONT dosáhla v roce 2005 celkového obratu 1,531 miliardy korun. Největší podíl na tom měla činnost akciové společnosti VIAMONT (917 milionů korun). Velmi dobrých výsledků zaznamenal VIAMONT v oblasti projekce a inženýringu (354 milionů korun) a nákladní dopravý včetně provozování vleček (452 milionů korun). „Bohužel i v roce 2005 stagnovaly tržby v osobní dopravě. Lepší výsledek zde očekáváme v letech 2006 a 2007, kdy bude VIAMONT provozovat osobní dopravu na nových tratích, mimo jiné v úseku mezi Karlovými Vary a Mariánskými lázněmi,“ upřesňuje očekávané výsledky v následujícím období člen představenstva a ředitel úseku Regionální dráhy společnosti VIAMONT František Kozel.
Nákladní doprava VIAMONT zaznamenává úspěchy v mezinárodním měřítku
V oblasti nákladní dopravy bylo v roce 2005 nejčastěji přepravovanou komoditou hnědé uhlí, kulatina, cement či obilí. Velké úspěchy v nákladní dopravě zaznamenává společnost VIAMONT v mezinárodním měřítku. VIAMONT je jeden ze zakládajících členů aliance „The European Bulls“. „Spolupráce s mezinárodními partnery přinesla výsledky hned od počátku. VIAMONT dnes dopravuje exportní suroviny do Holandska, Maďarska, Rakouska, Polska a dalších zemí. Máme v plánu tuto činnost dále rozvíjet,“ říká člen představenstva a ředitel úseku technika a vnitřní kontrola VIAMONT Pavel Rešl.
VIAMONT plánuje v nákladní dopravě v roce 2006 realizaci významných investic. Při převozu surovin využívá především modernizované vozy Falls (hnědé uhlí) a Facs a Falns (štěrk a písek). „V rámci skupiny VIAMONT provádíme modernizaci hnacích kolejových vozidel. Snažíme se především o rozšíření rozhledových poměrů pro zajištění větší bezpečnosti provozu,“ doplňuje Pavel Rešl.
V osobní dopravě VIAMONT naráží na zkostnatělost státních orgánů
Osobní doprava je jeden z perspektivních oborů, ve kterých se chce VIAMONT v budoucnosti rozvýjet. Nejaktivnější je společnost VIAMONT v Karlovarském kraji, kde provozuje moderními vozy Regiosprinter přeshraniční dopravu ze Sokolova (Karlových Varů) do Kraslic. Současně od prosince 2006 bude VIAMONT jezdit z Karlových Varů do Mariánských lázní. „Posilování aktivit v regionální dopravě vítáme. Nicméně je to stále málo na to, aby se dalo říci, že se český trh postupně liberalizuje. Úřady stále málo hledí na to, aby cestující dostal kvalitnější a komfortnější služby,“ říká František Kozel.
Na přelomu let 2005 a 2006 se VIAMONT účastnil také výběrových řízeních vypsaných Ministerstvem dopravy České republiky na tratích mezi Plzní a Mostem a Libercem a Pardubicemi. V obou případech soutěž vyhrál státní dopravce České dráhy. „Máme pochybnosti o regulérním průběhu obou výběrových řízení. Cena nabízená Českými drahami byla navíc extrémně nízká a naznačuje, že státní dopravce hodlá provoz tratí křížově financovat z jiných zdrojů. Chceme celou věc prokonzultovat s právníky a zvážit další postup,“ uzavírá František Kozel.
Informace o společnosti VIAMONT a.s.:
Společnost VIAMONT působí na trhu v České republice již od roku 1992. Od počátků, které souvisely především se stavební činností na železnici následovalo v roce 1994 zahájení nákladní drážní dopravy a v roce 1997 zahájení osobní drážní dopravy. V současné době se VIAMONT zabývá činnostmi souvisejícími se železničním stavitelstvím, železniční dopravou nákladní i osobní, provozováním dráhy na regionálních drahách, provozováním dráhy a drážní dopravy na vlečkách, údržbou vleček, kontrolní a dohlédací činností na drahách a vlečkách, stavební činností. Do vybavenosti společnosti patří zejména železniční soupravy pro přepravy uhlí, štěrku, jiných komodit, a také lokomotivní park včetně lokomotivních a vlakových čet.
Společnost VIAMONT, která je jedním z nejvýznamnějších soukromých dopravců v České republice, chce hrát mnohem větší roli v osobní a nákladní dopravě na české železnici. Svojí budoucnost vidí především na trhu s rychlejší a důslednější liberalizací a restrukturalizací. Dosavadní přístup regulačních orgánů a samotného státního dopravce k otevírání trhu není dostatečný. Trh by se měl otevřít v oblasti nákladní i osobní dopravy pro nové investory a partnery, kteří přinesou větší komfort a flexibilitu cestování pro cestující.
Výběrová řízení ministerstva dopravy
V české osobní železniční dopravě není v současnosti seriózní tržní prostředí, které by zajišťovalo rovné podmínky pro všechny. Příkladem mohou být dvě výběrová řízení na zajišťovatele osobní dopravy na rychlíkových tratích Liberec-Pardubice a Plzeň-Most. „V obou případech máme vážné pochybnosti o tom, zda skutečně postup probíhal objektivně vůči všem soutěžitelům. Chceme se o obou projektech pobavit s právníky a případně přijmout další opatření,“ uvedl předseda představenstva společnosti VIAMONT Luděk Peleška. Vedle pochybností kolem postupu při výběru vítězného zajišťovatele dopravy je v obou tendrech zarážející také liknavost Ministerstva dopravy ČR ke snaze zajistit cestujícím větší komfort a lepší služby. Společnost VIAMONT nabízela ve výběrových řízeních vůz Desiro1. Jde o jednu z nejmodernějších vlakových souprav pro tento druh dopravy. Kvalita tohoto vozu se nedá porovnávat s tím, co ve výběrových řízeních nabídl státem vlastněný dopravce.
Obrat společnosti VIAMONT vzrostl v roce 2005 o 7,7 %
Skupina VIMAONT dosáhla v roce 2005 celkového obratu 1,531 miliardy korun. Největší podíl na tom měla činnost akciové společnosti VIAMONT (917 milionů korun). Velmi dobrých výsledků zaznamenal VIAMONT v oblasti projekce a inženýringu (354 milionů korun) a nákladní dopravý včetně provozování vleček (452 milionů korun). „Bohužel i v roce 2005 stagnovaly tržby v osobní dopravě. Lepší výsledek zde očekáváme v letech 2006 a 2007, kdy bude VIAMONT provozovat osobní dopravu na nových tratích, mimo jiné v úseku mezi Karlovými Vary a Mariánskými lázněmi,“ upřesňuje očekávané výsledky v následujícím období člen představenstva a ředitel úseku Regionální dráhy společnosti VIAMONT František Kozel.
Nákladní doprava VIAMONT zaznamenává úspěchy v mezinárodním měřítku
V oblasti nákladní dopravy bylo v roce 2005 nejčastěji přepravovanou komoditou hnědé uhlí, kulatina, cement či obilí. Velké úspěchy v nákladní dopravě zaznamenává společnost VIAMONT v mezinárodním měřítku. VIAMONT je jeden ze zakládajících členů aliance „The European Bulls“. „Spolupráce s mezinárodními partnery přinesla výsledky hned od počátku. VIAMONT dnes dopravuje exportní suroviny do Holandska, Maďarska, Rakouska, Polska a dalších zemí. Máme v plánu tuto činnost dále rozvíjet,“ říká člen představenstva a ředitel úseku technika a vnitřní kontrola VIAMONT Pavel Rešl.
VIAMONT plánuje v nákladní dopravě v roce 2006 realizaci významných investic. Při převozu surovin využívá především modernizované vozy Falls (hnědé uhlí) a Facs a Falns (štěrk a písek). „V rámci skupiny VIAMONT provádíme modernizaci hnacích kolejových vozidel. Snažíme se především o rozšíření rozhledových poměrů pro zajištění větší bezpečnosti provozu,“ doplňuje Pavel Rešl.
V osobní dopravě VIAMONT naráží na zkostnatělost státních orgánů
Osobní doprava je jeden z perspektivních oborů, ve kterých se chce VIAMONT v budoucnosti rozvýjet. Nejaktivnější je společnost VIAMONT v Karlovarském kraji, kde provozuje moderními vozy Regiosprinter přeshraniční dopravu ze Sokolova (Karlových Varů) do Kraslic. Současně od prosince 2006 bude VIAMONT jezdit z Karlových Varů do Mariánských lázní. „Posilování aktivit v regionální dopravě vítáme. Nicméně je to stále málo na to, aby se dalo říci, že se český trh postupně liberalizuje. Úřady stále málo hledí na to, aby cestující dostal kvalitnější a komfortnější služby,“ říká František Kozel.
Na přelomu let 2005 a 2006 se VIAMONT účastnil také výběrových řízeních vypsaných Ministerstvem dopravy České republiky na tratích mezi Plzní a Mostem a Libercem a Pardubicemi. V obou případech soutěž vyhrál státní dopravce České dráhy. „Máme pochybnosti o regulérním průběhu obou výběrových řízení. Cena nabízená Českými drahami byla navíc extrémně nízká a naznačuje, že státní dopravce hodlá provoz tratí křížově financovat z jiných zdrojů. Chceme celou věc prokonzultovat s právníky a zvážit další postup,“ uzavírá František Kozel.
Informace o společnosti VIAMONT a.s.:
Společnost VIAMONT působí na trhu v České republice již od roku 1992. Od počátků, které souvisely především se stavební činností na železnici následovalo v roce 1994 zahájení nákladní drážní dopravy a v roce 1997 zahájení osobní drážní dopravy. V současné době se VIAMONT zabývá činnostmi souvisejícími se železničním stavitelstvím, železniční dopravou nákladní i osobní, provozováním dráhy na regionálních drahách, provozováním dráhy a drážní dopravy na vlečkách, údržbou vleček, kontrolní a dohlédací činností na drahách a vlečkách, stavební činností. Do vybavenosti společnosti patří zejména železniční soupravy pro přepravy uhlí, štěrku, jiných komodit, a také lokomotivní park včetně lokomotivních a vlakových čet.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk