Tiskové zprávy
COMPRESS: Vídeň zavádí šrotovné pro cyklisty
12. srpna 2009 | COMPRESS
Diskuse o zavádění šrotovného rozděluje politiky a ekonomy. Jeden z argumentů odpůrců šrotovného zní, že podpora automobilové dopravy není příliš ekologická. Vídeňská radnice se nyní do diskuse zapojila zajímavou iniciativou: zavádí šrotovné pro cyklisty a dotuje nákup nových kol.
Vídeňský radní pro dopravu Rudi Schicker představil 10. srpna společnou iniciativu vídeňské radnice a automobilového klubu ARBÖ, takzvanou Eko-prémii na kolo 2009. Jedná se o podnět na podporu cyklistické dopravy v rakouské metropoli. Nákup nového jízdného kola bude při výměně starého dotován částkou 70 eur. „Prodej kol a cyklistika zažívají ve Vídní opravdový boom,“ vysvětluje radní Schicker. „Proč by se ekologicky uvažujícím cyklistům ve Vídni nemělo dostat stejného finančního stimulu jako motoristům?“ dodáva Schicker.
Iniciativa má mimo jiného přispět i ke zvýšení dopravní bezpečnosti tím, že z provozu odstraní stará nebezpečná kola. „Počet nehod cyklistů klesl ve Vídni v posledních třech letech o deset procent,“ vysvětluje Schicker. Zároveň ale dodává, že jen dopravní opatření a plánování ke zvýšení bezpečnosti cyklistů nestačí.
Eko-prémie se vyplácí v hotovosti, přičemž zájemce musí ve vídeňské pobočce ARBÖ odevzdat staré, ale funkční kolo a předložit účet za nákup nového, městského kola v minimální hodnotě 140 eur. Stejně jako šrotovné u automobilů je šrotovné pro cyklisty k dispozici v omezeném počtu. Prémii na nové kolo si odnese prvních 500 zájemců s trvalým pobytem ve Vídni.
Radní Schicker ale připomíná, že pojem „šrotovné“ zde vlastně není na místě. Drtivá většina kol nebude zešrotována, ale opravena a poté využita v socialních projektech, jako je například iniciativa Neustart (nový začátek). Tato nezisková organizace podporuje lidi po návratu z vězení při budování nového života.
Vídeň již více než dvacet pět let podporuje cyklistiku jako ekologický a zdravý způsob dopravy. „Ve Vídni existuje v současné době více než 1.100 kilometrů cyklostezek a cyklotras,“ říká ředitel Kontaktní kanceláře města Vídně Jan Krčmář. „Vídeň chce do roku 2015 docílit zvýšení podílu cyklistů na celkové dopravě z pěti na osm procent“ dodává Krčmář. „Na některých místech, například na známé nákupní třídě Mariahilfer Straße činí podíl cyklistů na dopravě již nyní dvacet procent“.
(com)
Vídeňský radní pro dopravu Rudi Schicker představil 10. srpna společnou iniciativu vídeňské radnice a automobilového klubu ARBÖ, takzvanou Eko-prémii na kolo 2009. Jedná se o podnět na podporu cyklistické dopravy v rakouské metropoli. Nákup nového jízdného kola bude při výměně starého dotován částkou 70 eur. „Prodej kol a cyklistika zažívají ve Vídní opravdový boom,“ vysvětluje radní Schicker. „Proč by se ekologicky uvažujícím cyklistům ve Vídni nemělo dostat stejného finančního stimulu jako motoristům?“ dodáva Schicker.
Iniciativa má mimo jiného přispět i ke zvýšení dopravní bezpečnosti tím, že z provozu odstraní stará nebezpečná kola. „Počet nehod cyklistů klesl ve Vídni v posledních třech letech o deset procent,“ vysvětluje Schicker. Zároveň ale dodává, že jen dopravní opatření a plánování ke zvýšení bezpečnosti cyklistů nestačí.
Eko-prémie se vyplácí v hotovosti, přičemž zájemce musí ve vídeňské pobočce ARBÖ odevzdat staré, ale funkční kolo a předložit účet za nákup nového, městského kola v minimální hodnotě 140 eur. Stejně jako šrotovné u automobilů je šrotovné pro cyklisty k dispozici v omezeném počtu. Prémii na nové kolo si odnese prvních 500 zájemců s trvalým pobytem ve Vídni.
Radní Schicker ale připomíná, že pojem „šrotovné“ zde vlastně není na místě. Drtivá většina kol nebude zešrotována, ale opravena a poté využita v socialních projektech, jako je například iniciativa Neustart (nový začátek). Tato nezisková organizace podporuje lidi po návratu z vězení při budování nového života.
Vídeň již více než dvacet pět let podporuje cyklistiku jako ekologický a zdravý způsob dopravy. „Ve Vídni existuje v současné době více než 1.100 kilometrů cyklostezek a cyklotras,“ říká ředitel Kontaktní kanceláře města Vídně Jan Krčmář. „Vídeň chce do roku 2015 docílit zvýšení podílu cyklistů na celkové dopravě z pěti na osm procent“ dodává Krčmář. „Na některých místech, například na známé nákupní třídě Mariahilfer Straße činí podíl cyklistů na dopravě již nyní dvacet procent“.
(com)
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk