Tiskové zprávy
Úřad vlády ČR: Vláda jednala o zajištění základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje
30. srpna 2006 | Úřad vlády ČR
Vláda na svém dnešním zasedání vzala na vědomí materiál „Zajištění základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje“, který předložil k projednání předseda vlády České republiky Jiří Paroubek.
Členy vlády o situaci při zajišťování základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje informoval v úvodním slově předseda vlády ČR. Premiér upozornil, že zajišťování základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje se dostalo do situace, která vyžaduje zvýšenou pozornost ze strany vlády.
Předseda vlády shrnul vývoj sporu mezi Dopravním podnikem Ústeckého kraje (dále DPÚK) a Ústeckým krajem a upozornil na problematiku zahraničních akcionářů DPÚK, kteří do firmy investovali v době, kdy podnik měl a má licence do roku 2011 a měl platné a nezpochybňované smlouvy o dopravní obslužnosti. „Pokud se prokáže nezákonný postup kraje, náhrady ponese stát, neboť se jedná o výkon veřejné správy na úseku dopravy a dopravní obslužnosti, vykonávaný krajem v přenesené působnosti za stát,“ sdělil předseda vlády.
Dále předseda vlády poukázal na trend snižování rozsahu základní dopravní obslužnosti v autobusové dopravě Ústeckým krajem (z 19,5 mil. km/rok na 17,476 mil km/rok, tedy o 11,5 procenta). „Tento trend snižování rozsahu veřejných služeb by mohl zasáhnout i jiná odvětví, která jsou v kompetencích krajů, například zdravotnictví,“ upozornil premiér.
„Při řešení situace dopravní obslužnosti Ústeckého kraje jde i o zajištění jistot velké skupiny obyvatel. DPÚK poskytuje zaměstnání více než jednomu tisíci osob a denně přepraví přibližně 60 tisíc osob. Naší snahou tedy je zajistit dopravu, umožnit lidem z DPÚK pracovat a stabilizovat sociální situaci Ústeckého kraje,“ uzavřel premiér informaci pro členy vlády.
Vláda v usnesení přijatém k materiálu předloženém premiérem Paroubkem uložila ministrovi dopravy mj. zpracovat do 5. 9. 2006 zprávu o postupu dopravního úřadu Ústeckého kraje ve sporu a do 30. 9. 2006 předložit analýzu stavu řešení základní dopravní obslužnosti ve všech krajích ČR, a to s přihlédnutím ke způsobům řešení úhrad prokazatelné ztráty dle nařízení vlády 493/2004 Sb.
Ministrovi vnitra kabinet uložil mj., aby zajistil cestou policejního prezidenta důsledné a rychlé prověření všech podaných trestních oznámení ve věci zajišťování základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje, jakož i souvisejícího postupu orgánů veřejné správy.
Ministrovi spravedlnosti vláda uložila do 10 dnů předložit zvláštní zprávu o stavu prověřování trestních oznámení ve věci zajišťování základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje, jakož i souvisejícího postupu orgánů veřejné správy.
Ministrovi financí pak mj. do 10 dnů zajistit provedení kontroly nakládání s příspěvkem na výkon veřejné správy Ústeckým krajem, a to ve vztahu k zajišťování základní dopravní obslužnosti kraje zejména z pohledu rovného přístupu ke všem dopravcům v kraji.
Závěrem vláda doporučila hejtmanovi Ústeckého kraje, aby se zdržel veškerého jednání, které by bylo v rozporu se zásadou nestrannosti a objektivity rozhodování v samostatné a přenesené působnosti kraje.
Členy vlády o situaci při zajišťování základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje informoval v úvodním slově předseda vlády ČR. Premiér upozornil, že zajišťování základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje se dostalo do situace, která vyžaduje zvýšenou pozornost ze strany vlády.
Předseda vlády shrnul vývoj sporu mezi Dopravním podnikem Ústeckého kraje (dále DPÚK) a Ústeckým krajem a upozornil na problematiku zahraničních akcionářů DPÚK, kteří do firmy investovali v době, kdy podnik měl a má licence do roku 2011 a měl platné a nezpochybňované smlouvy o dopravní obslužnosti. „Pokud se prokáže nezákonný postup kraje, náhrady ponese stát, neboť se jedná o výkon veřejné správy na úseku dopravy a dopravní obslužnosti, vykonávaný krajem v přenesené působnosti za stát,“ sdělil předseda vlády.
Dále předseda vlády poukázal na trend snižování rozsahu základní dopravní obslužnosti v autobusové dopravě Ústeckým krajem (z 19,5 mil. km/rok na 17,476 mil km/rok, tedy o 11,5 procenta). „Tento trend snižování rozsahu veřejných služeb by mohl zasáhnout i jiná odvětví, která jsou v kompetencích krajů, například zdravotnictví,“ upozornil premiér.
„Při řešení situace dopravní obslužnosti Ústeckého kraje jde i o zajištění jistot velké skupiny obyvatel. DPÚK poskytuje zaměstnání více než jednomu tisíci osob a denně přepraví přibližně 60 tisíc osob. Naší snahou tedy je zajistit dopravu, umožnit lidem z DPÚK pracovat a stabilizovat sociální situaci Ústeckého kraje,“ uzavřel premiér informaci pro členy vlády.
Vláda v usnesení přijatém k materiálu předloženém premiérem Paroubkem uložila ministrovi dopravy mj. zpracovat do 5. 9. 2006 zprávu o postupu dopravního úřadu Ústeckého kraje ve sporu a do 30. 9. 2006 předložit analýzu stavu řešení základní dopravní obslužnosti ve všech krajích ČR, a to s přihlédnutím ke způsobům řešení úhrad prokazatelné ztráty dle nařízení vlády 493/2004 Sb.
Ministrovi vnitra kabinet uložil mj., aby zajistil cestou policejního prezidenta důsledné a rychlé prověření všech podaných trestních oznámení ve věci zajišťování základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje, jakož i souvisejícího postupu orgánů veřejné správy.
Ministrovi spravedlnosti vláda uložila do 10 dnů předložit zvláštní zprávu o stavu prověřování trestních oznámení ve věci zajišťování základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje, jakož i souvisejícího postupu orgánů veřejné správy.
Ministrovi financí pak mj. do 10 dnů zajistit provedení kontroly nakládání s příspěvkem na výkon veřejné správy Ústeckým krajem, a to ve vztahu k zajišťování základní dopravní obslužnosti kraje zejména z pohledu rovného přístupu ke všem dopravcům v kraji.
Závěrem vláda doporučila hejtmanovi Ústeckého kraje, aby se zdržel veškerého jednání, které by bylo v rozporu se zásadou nestrannosti a objektivity rozhodování v samostatné a přenesené působnosti kraje.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk