Tiskové zprávy
MŽP ČR: Vláda rozhodla jak omezit víkendové jízdy kamionů
Vláda na svém dnešním jednání schválila návrh ministrů dopravy Aleše Řebíčka a životního prostředí Martina Bursíka na celoroční omezení víkendových jízd kamionů nad 7,5 t v pátek od 15:00 do 18:00 a v neděli od půlnoci do 22:00, a to na celé síti pozemních komunikací. „Cesta k dohodě vlády nad víkendovým omezením jízdy kamionů trvala patnáct měsíců. O to více si rozhodnutí vlády vážím. Je to pro mne splnění jednoho z klíčových bodů vládního programu. Lidé si budou moci alespoň o víkendu odpočinout od hluku a znečištěného ovzduší. Zákaz přinese plynulejší víkendovou dopravu a snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných,“ říká ministr životního prostředí Martin Bursík.
Po více než ročním jednání mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí došlo v červnu 2008 k první dohodě mezi ministry Řebíčkem a Bursíkem na celoročním zákazu jízd kamionů nad 7,5 t v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od 13:00 do 22:00, a to na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích I. třídy. Po jednání předsedy vlády Mirka Topolánka a ministra dopravy Aleše Řebíčka se zástupci autodopravců bylo konečné rozhodnutí vlády odloženo. MŽP proto mezitím nechalo zpracovat podrobnější studii dopadů omezení víkendových jízd kamionů od Centra dopravního výzkumu, v.v.i.
I na základě výsledků této studie předložili ministři Bursík a Řebíček vládě návrh, podle kterého bude platit od 1. 1. 2009 zákaz jízdy nákladních vozidel, těžších než 7,5 t, v pátek od 15:00 do 18:00 a v neděli od půlnoci do 22:00 a to celoročně a na všech komunikacích v České republice.
„Podařilo se nalézt řešení, které dostatečně harmonizuje omezení jízdy kamionů s okolními zeměmi tak, aby nedocházelo k objíždění či hromadění nákladních aut na státních hranicích,“ říká náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták. Dodává, že expertní studie doložily, že omezení jízd v sobotu by nemělo význam. „Klíčový je zákaz jízd v pátek odpoledne a v neděli, kdy lidé jezdí na víkendy“ vysvětluje ministr životního prostředí Martin Bursík. Páteční zákaz je oproti červnové dohodě zkrácen na nejkritičtější tři hodiny tak, aby přepravci mohli vyhovět jak zákazu, tak i pracovnímu režimu a nutnému odpočinku řidičů. Na druhé straně vládní rozhodnutí - oproti původní verzi z června – tento zákaz rozšiřuje téměř na celou neděli a zároveň na všechny komunikace v zemi, tedy nikoli jen na dálnice, rychlostní komunikace a silnice I. třídy. „Šlo nám o to, aby nedošlo k objíždění, aby se provoz kamionů při zákazu nepřesunul na silnice nižších tříd, tedy přímo do obcí,“ vysvětluje ministr Bursík.
Vládní rozhodnutí se opírá o statistická zjištění a věcné argumenty. Největší intenzita dopravy je v pracovní dny mezi 14:00 a 18:00 hodinou , přičemž v pátek je o 15 % vyšší než v ostatních pracovních dnech. Počet nehod v této době je až o 20 % vyšší (jen u osobních automobilů až o 40 %) a počet usmrcených osob až o 45 % vyšší než v ostatní pracovní dny ve stejné době. Trend počtu nehod s účastí nákladních vozidel nad 7,5 tuny přibližně odpovídá trendu intenzit nákladní dopravy. „Rozhodujícím faktorem ovlivňujícím nehodovost v pátek odpoledne je celková intenzita dopravy všech vozidel a vyčerpání kapacity komunikací v době souběhu špičky pracovního dne se špičkou hromadného odjezdu na místa rekreace o víkendu, která ve své masivnosti jsou českým fenoménem a nelze je srovnávat s jinými zeměmi Evropy.“, říká ministr životního prostředí Martin Bursík.
Podle zkušeností z minulosti lze říci, že přepravní trh je schopen na časové omezení jízd pružně reagovat. Ekonomické ztráty lze u dopravců odhadovat ve výši maximálně 1,5 mld. Kč.
V současnosti je na dálniční síti k dispozici 1 233 parkovacích stání, přičemž se očekává bez výrazných stavebních úprav jejich rozšíření na 2 605 míst – úpravami vodorovného značení a zprovozněním uzavřených odpočívek na starších dálničních úsecích.
Po dnešním rozhodnutí vlády ministr dopravy ve spolupráci s ministrem životního prostředí neprodleně zahájí práce na schválení novely zákona o silničním provozu, která zákaz uvede do praxe. Vláda byla informována rovněž o harmonogramu prací, při jehož dodržení je možné dosáhnout toho, aby zákaz nabyl účinnosti 1. lednem 2009.
Kompletní materiál z jednání vlády i studii CDV najdete u této tiskové zprávy na www.mzp.cz.
Po více než ročním jednání mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí došlo v červnu 2008 k první dohodě mezi ministry Řebíčkem a Bursíkem na celoročním zákazu jízd kamionů nad 7,5 t v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od 13:00 do 22:00, a to na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích I. třídy. Po jednání předsedy vlády Mirka Topolánka a ministra dopravy Aleše Řebíčka se zástupci autodopravců bylo konečné rozhodnutí vlády odloženo. MŽP proto mezitím nechalo zpracovat podrobnější studii dopadů omezení víkendových jízd kamionů od Centra dopravního výzkumu, v.v.i.
I na základě výsledků této studie předložili ministři Bursík a Řebíček vládě návrh, podle kterého bude platit od 1. 1. 2009 zákaz jízdy nákladních vozidel, těžších než 7,5 t, v pátek od 15:00 do 18:00 a v neděli od půlnoci do 22:00 a to celoročně a na všech komunikacích v České republice.
„Podařilo se nalézt řešení, které dostatečně harmonizuje omezení jízdy kamionů s okolními zeměmi tak, aby nedocházelo k objíždění či hromadění nákladních aut na státních hranicích,“ říká náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták. Dodává, že expertní studie doložily, že omezení jízd v sobotu by nemělo význam. „Klíčový je zákaz jízd v pátek odpoledne a v neděli, kdy lidé jezdí na víkendy“ vysvětluje ministr životního prostředí Martin Bursík. Páteční zákaz je oproti červnové dohodě zkrácen na nejkritičtější tři hodiny tak, aby přepravci mohli vyhovět jak zákazu, tak i pracovnímu režimu a nutnému odpočinku řidičů. Na druhé straně vládní rozhodnutí - oproti původní verzi z června – tento zákaz rozšiřuje téměř na celou neděli a zároveň na všechny komunikace v zemi, tedy nikoli jen na dálnice, rychlostní komunikace a silnice I. třídy. „Šlo nám o to, aby nedošlo k objíždění, aby se provoz kamionů při zákazu nepřesunul na silnice nižších tříd, tedy přímo do obcí,“ vysvětluje ministr Bursík.
Vládní rozhodnutí se opírá o statistická zjištění a věcné argumenty. Největší intenzita dopravy je v pracovní dny mezi 14:00 a 18:00 hodinou , přičemž v pátek je o 15 % vyšší než v ostatních pracovních dnech. Počet nehod v této době je až o 20 % vyšší (jen u osobních automobilů až o 40 %) a počet usmrcených osob až o 45 % vyšší než v ostatní pracovní dny ve stejné době. Trend počtu nehod s účastí nákladních vozidel nad 7,5 tuny přibližně odpovídá trendu intenzit nákladní dopravy. „Rozhodujícím faktorem ovlivňujícím nehodovost v pátek odpoledne je celková intenzita dopravy všech vozidel a vyčerpání kapacity komunikací v době souběhu špičky pracovního dne se špičkou hromadného odjezdu na místa rekreace o víkendu, která ve své masivnosti jsou českým fenoménem a nelze je srovnávat s jinými zeměmi Evropy.“, říká ministr životního prostředí Martin Bursík.
Podle zkušeností z minulosti lze říci, že přepravní trh je schopen na časové omezení jízd pružně reagovat. Ekonomické ztráty lze u dopravců odhadovat ve výši maximálně 1,5 mld. Kč.
V současnosti je na dálniční síti k dispozici 1 233 parkovacích stání, přičemž se očekává bez výrazných stavebních úprav jejich rozšíření na 2 605 míst – úpravami vodorovného značení a zprovozněním uzavřených odpočívek na starších dálničních úsecích.
Po dnešním rozhodnutí vlády ministr dopravy ve spolupráci s ministrem životního prostředí neprodleně zahájí práce na schválení novely zákona o silničním provozu, která zákaz uvede do praxe. Vláda byla informována rovněž o harmonogramu prací, při jehož dodržení je možné dosáhnout toho, aby zákaz nabyl účinnosti 1. lednem 2009.
Kompletní materiál z jednání vlády i studii CDV najdete u této tiskové zprávy na www.mzp.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk