Tiskové zprávy
MD ČR: Vláda schválila postup pro mimořádné vlaky. Umožní rychleji vozit energetické suroviny
9. listopadu 2022 | MD ČR
Vláda schválila praktický postup pro zajištění přednostního průjezdu nákladních vlaků s energetickými surovinami na tratích v ČR. Je možné jej již využít v konkrétních výjimečných a odůvodněných případech zpoždění dodávek pro energetický průmysl. Má pomoci fungování energetických podniků předcházením případného nedostatku určité komodity a ohrožování jejich nepřetržitého provozu.
„Tuto možnost zavádíme v souvislosti s potřebou zajištění energetických surovin, například pro dodávky tepla pro obyvatele a firmy nebo pro výrobu elektrické energie,“ říká ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela a dodává: „Jedná se o zcela výjimečné a odůvodněné případy. Toto opatření se na přepravu nebude uplatňovat automaticky.“
Potřebnost rychlejší přepravy konkrétních surovin stanoví Ministerstvo průmyslu a obchodu, které zažádá Ministerstvo dopravy o zajištění priority pro vlaky na vybraných relacích. Tu přidělí Správa železnic po písemné výzvě ministra dopravy a Drážní úřad dá informaci všem dopravcům. Prakticky jde o zajištění urychlení dodávek energetických surovin do určitého místa (například elektrárny, sklady pohonných hmot a podobně) a může mít vliv na zpoždění konkrétních osobních vlaků, které dají prioritnímu nákladnímu přednost.
„Bude se jednat o vybrané nákladní vlaky na vybraných trasách po určité nezbytně nutné období. Cestující se tak nemusí bát toho, že každý nákladní vlak bude mít od nynějška přednost před osobním. Potřebnost, nezbytnost i zpoždění dodávky za standardních podmínek musí být v každém případě prokazatelná,“ vysvětluje princip fungování ministr dopravy Martin Kupka.
Elektrárny, rafinerie či teplárny
Přednost budou mít vlaky přímo během jízdy například při průjezdu omezujícími místy na tratích (výluky) nebo při zpoždění jiných vlaků – tedy při takzvaném operativním řízení. Může to pomoci i rychlejšímu obratu vozů a lokomotiv. Toto opatření se netýká přidělování kapacity při sestavování jízdního řádu. Zde budou platit standardní pravidla.
Ministerstvo průmyslu a obchodu může postup využít v případě elektrárny, rafinerie, teplárny a dalších provozovatelů infrastruktury důležité pro národního hospodářství a zajištění základních potřeb obyvatel ČR v oblasti energetiky. Jde o podniky využívající pro své fungování hnědé uhlí, černé uhlí (energetické), topný olej LTO (startovací palivo pro uhelné elektrárny a palivo pro teplárny a palivo pro výrobu tepla), mazut (palivo pro teplárny a výrobu tepla), vápenec energetický kusový a mletý (pro elektrárny/teplárny), energetickou štěpku (pro výrobu tepla), pohonné hmoty (motorový benzín, motorová nafta, letecký petrolej), LPG a alternativní paliva, která jsou používána jako příměs nebo náhrada běžných pohonných hmot.
Institut mimořádných vlaků v obecném zájmu je zakotven ve vyhlášce č. 173/1995, § 22. Přijatým usnesením vlády se konkretizuje postup stanovení tohoto obecného zájmu v případě současné energetické situace. Využívá se tedy stávající právní úprava.
„Tuto možnost zavádíme v souvislosti s potřebou zajištění energetických surovin, například pro dodávky tepla pro obyvatele a firmy nebo pro výrobu elektrické energie,“ říká ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela a dodává: „Jedná se o zcela výjimečné a odůvodněné případy. Toto opatření se na přepravu nebude uplatňovat automaticky.“
Potřebnost rychlejší přepravy konkrétních surovin stanoví Ministerstvo průmyslu a obchodu, které zažádá Ministerstvo dopravy o zajištění priority pro vlaky na vybraných relacích. Tu přidělí Správa železnic po písemné výzvě ministra dopravy a Drážní úřad dá informaci všem dopravcům. Prakticky jde o zajištění urychlení dodávek energetických surovin do určitého místa (například elektrárny, sklady pohonných hmot a podobně) a může mít vliv na zpoždění konkrétních osobních vlaků, které dají prioritnímu nákladnímu přednost.
„Bude se jednat o vybrané nákladní vlaky na vybraných trasách po určité nezbytně nutné období. Cestující se tak nemusí bát toho, že každý nákladní vlak bude mít od nynějška přednost před osobním. Potřebnost, nezbytnost i zpoždění dodávky za standardních podmínek musí být v každém případě prokazatelná,“ vysvětluje princip fungování ministr dopravy Martin Kupka.
Elektrárny, rafinerie či teplárny
Přednost budou mít vlaky přímo během jízdy například při průjezdu omezujícími místy na tratích (výluky) nebo při zpoždění jiných vlaků – tedy při takzvaném operativním řízení. Může to pomoci i rychlejšímu obratu vozů a lokomotiv. Toto opatření se netýká přidělování kapacity při sestavování jízdního řádu. Zde budou platit standardní pravidla.
Ministerstvo průmyslu a obchodu může postup využít v případě elektrárny, rafinerie, teplárny a dalších provozovatelů infrastruktury důležité pro národního hospodářství a zajištění základních potřeb obyvatel ČR v oblasti energetiky. Jde o podniky využívající pro své fungování hnědé uhlí, černé uhlí (energetické), topný olej LTO (startovací palivo pro uhelné elektrárny a palivo pro teplárny a palivo pro výrobu tepla), mazut (palivo pro teplárny a výrobu tepla), vápenec energetický kusový a mletý (pro elektrárny/teplárny), energetickou štěpku (pro výrobu tepla), pohonné hmoty (motorový benzín, motorová nafta, letecký petrolej), LPG a alternativní paliva, která jsou používána jako příměs nebo náhrada běžných pohonných hmot.
Institut mimořádných vlaků v obecném zájmu je zakotven ve vyhlášce č. 173/1995, § 22. Přijatým usnesením vlády se konkretizuje postup stanovení tohoto obecného zájmu v případě současné energetické situace. Využívá se tedy stávající právní úprava.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk