https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vlaky-dorazi-rychleji-na-zapad-cech-a-vice-nez-polovina-vsech-expresu-a-rychliku-uz-bude-garantovat-wi-fi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Vlaky dorazí rychleji na západ Čech a více než polovina všech expresů a rychlíků už bude garantovat Wi-Fi

20. listopadu 2018 | České dráhy
České dráhy v novém jízdním řádu 2019 s platností od 9. prosince nabídnou pod svou značkou celkem 9 041 různých vlaků. Denně to bude v průměru 7 223 spojů. Za rok najedou tyto vlaky skoro 129 milionů kilometrů. V novém jízdním řádu zrychlí cestování na západ České republiky, větší kapacitu nabídnou spoje mezi Prahou a Moravou, bude pokračovat modernizace rychlíkových a regionálních souprav i zavádění moderních služeb. Nabídku Wi-Fi připojení k internetu bude garantovat o čtvrtinu vlaků více než letos, přitom touto službou bude disponovat již každý druhý dálkový vlak. Další desítky spojů Wi-Fi nabídnou, i když přímo nebude služba uvedena v jízdním řádu.

„Počet spojů a nabízených míst ve vlacích i vzdálenost, kterou všechny naše vlaky ujedou v novém jízdním řádu, budou mírně vyšší. Denně vypravíme v průměru o 182 spojů více a celkově naše vlaky najezdí o 3,7 mil. kilometrů více než v končícím jízdním řádu,“ upřesňuje na úvod Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

Rychleji na západ, lepší spojení na Slovensko a do Polska

Největší změnou v novém jízdním řádu je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. „Díky otevření Ejpovických tunelů dochází k dalšímu zrychlení cesty z Prahy do Plzně, Klatov, Domažlic, Mariánských Lázní, Chebu a do dalších míst na západě České republiky. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut, a vlaky tak zvyšují svou konkurenceschopnost vůči autům a autobusům,“ zdůrazňuje zrychlení dopravy v západní části republiky Michal Štěpán.

Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hod. 25 minut na 1 hod. 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hod. 18 minut na 1 hod. 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hod. 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expresy zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.

U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hod. 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hod. 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hod. 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem el. zásuvek.

V mezistátní dopravě dochází k podobnému zrychlení cesty do Mnichova a nově bude v nabídce rychlé páteční odpolední spojení SC Pendolino Košičan s odjezdem z Prahy v 15:41 hod. a příjezdem do Popradu-Tater ve 21:55 hod. a do Košic ve 23:05 hod. Souprava se vrací v sobotu dopoledne do Prahy. Rozšířena je také nabídka spojů do Polska včetně více přímých vozů. Je tak zajištěno častější spojení bez přestupu z Prahy do Varšavy a nově také z jižní Moravy do Krakova.

Více místa ve vlacích Praha – Morava a zpět

„Rostoucí počet cestujících ve vlacích mezi Prahou a Moravou si vynutil již od září několik etap posílení expresů a rychlíků. S posílením dopravy proto počítáme i v novém jízdním řádu. Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy,“ říká Michal Štěpán.

Místo dosavadních vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také v 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic a ve dny se zvlášť zvýšenou poptávkou, např. před prodlouženými víkendy nebo prázdninami, bude doplněn o posilový vlak SC Pendolino Praha hl.n. (15:35) – Ostrava hl.n. (18:44). V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.

Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude v 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy hl.n. přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy. Poslední denní spoj Moravan z Prahy (21:24) do Olomouce (23:51) bude prodloužen až do Přerova (00:07) a také v opačném směru bude tento první ranní spoj z Moravy veden již z Přerova (4:13). Do Prahy přijede jako dosud v 7:04 hod.

Z jižní Moravy posílí kapacitu poslední vlak Metropolitan z Budapešti (17:40) a Bratislavy (20.10), který bude nově pokračovat každý den z Brna (dolní nádraží 21:37 / Židenice 21:42) až do Prahy (0:11).

„Kvůli zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu ve spojích mezi Prahou a Ostravskem zvažujeme rozšíření povinné rezervace z rychlovlaků SC Pendolino a některých spojů InterCity na všechny komerční dálkové spoje, které v této relaci jezdí. Také v ostatních dálkových vlacích ve všech relacích doporučujeme navzdory masivnímu posílení vlaků o stovky míst včasnou rezervaci. Podle počtu rezervovaných míst přidáváme další ad hoc posilové vozy. Každá využitá rezervace je pro nás důležitá informace o obsazení vlaku, a pokud je většina míst s předstihem rezervována, můžeme, pokud je to technicky a provozně možné, přidat další posilové vozy,“ žádá cestujících o využívání rezervací Michal Štěpán.

Jednotná jména pomou s orientací mezi vlaky, komfortnější soupravy míří na další rychlíky

Nejzřetelnější změnou v dálkové mezistátní i vnitrostátní dopravě pak bude na většině tratí odklon od pojmenování jednotlivých vlaků a jejich náhrada jednotnými jmény platnými pro celou linku. Výjimkou budou jen některé vybrané spoje s částečně odlišnou trasou nebo řazením. Poprvé byl tento model využit v končícím jízdním řádu u linky Praha – Brno – Bratislava – Budapešť, která získala pojmenování Metropolitan. Podobně budou spoje na lince z Prahy do Vídně a Grazu pojmenovány Vindobona, do Berlína a Hamburku ponesou jméno Berliner, do Žiliny přes Valašsko pojedou spoje Valašský expres nebo z Ostravy do Banské Bystrice či Zvolena zamíří skupina vlaků se jménem Fatra. Podobné změny se uskuteční také u vnitrostátních vlaků a linek.

„Například v Praze na hlavním nádraží odjíždí 5 minut za sebou dva rychlíky s cílovou stanicí Brno, jeden přes Pardubice a druhý přes Havlíčkův Brod. Vlaky jezdí často ze stejného nástupiště a dokonce ze stejné koleje. Stojí za sebou, a lidé si je mohou snadno splést. Odlišení jednoduchými názvy Svitava a Vysočina pro všechny spoje na dané lince může lidem pomoci se snáze zorientovat a nastoupit do správného vlaku,“ vysvětluje praktickou stránku jednotného pojmenování vlaků Michal Štěpán,

S novým jízdním řádem se také rozšíří počet vlaků s komfortními vozy. Z dopravy téměř úplně vymizí „koženka“ charakteristická pro starší rychlíkové vozy. Vagóny z 80. let minulého století ještě zcela z vlaků nezmizí, ale běžně provozované vozy prošly revitalizací a dostaly textilní čalounění. Revitalizací prošla i sociální zařízení a další vybavení.

„Moderní klimatizované vagóny zařadíme v novém jízdním řádu i do rychlíků Praha – Děčín a komfortnější klimatizované vozy budou zařazeny také do souprav rychlíků z Prahy do Luhačovic nebo z Prahy do Klatov a Železné Rudy,“ vyjmenovává některé změny v řazení souprav Michal Štěpán.

Modernizace vlaků bude pokračovat také v regionální dopravě, když na osobní vlaky Plzeň – Horažďovice předměstí budou nasazeny bezbariérové klimatizované jednotky RegioPanter.

Speciální vlaky i doplňkové služby ve vlacích a na stanicích, Wi-Fi bude v jízdním řádu garantováno v 829 vlacích

„České dráhy i v příštím roce nabídnou řadu zvláštních vlaků a služeb. Tradiční jsou nostalgické vlaky s parními nebo historickými motorovými lokomotivami a vozy. Do tohoto konceptu zapadá i zvláštní noční rychlík v předrevolučním stylu ‚Anděl na horách‘ s názvem ‚Retrotatran‘. Příští rok vypravíme tento spoj hned několikrát, především pro korporátní klienty. Novinkou budou speciální rychlíky na mistrovství světa v hokeji v Bratislavě,“ říká Michal Štěpán. Hokejové speciály pojedou ráno nebo dopoledne z Prahy přes Pardubice, Brno a Břeclav do Bratislavy a vracet se budou po večerním utkání po půlnoci. Každý z vlaků nabídne přibližně 900 míst.

„Po určitém zpoždění se nám podaří v novém jízdním řádu nabídnout Wi-Fi připojení k internetu v 829 vlacích, které budou mít službu uvedenou přímo v jízdním řádu. Je to více než čtvrtinový nárůst. Do konce roku bude dovybaveno Wi-Fi 92 vozů a v příštím roce to bude přibližně 200 dalších vagónů. Wi-Fi tak bude v příštím roce ve 325 dálkových vlacích, což je více než polovina všech, které vypravujeme. Dalších více než 500 vlaků s Wi-Fi jezdí v regionální dopravě. Wi-Fi připojení k internetu ale nabídnou i desítky dalších spojů, které tuto službu nemají v jízdním řádu zvlášť uvedenou. Jedná se například o spoje provozované motorovými vozy RegioSpider na Vysočině,“ upozorňuje Michal Štěpán.

Mezi trasami, kde se Wi-Fi v průběhu JŘ 2019 nově objeví, patří například expresy Praha – České Budějovice – Linec a rychlíky Praha – Ústí nad Labem – Cheb, Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda, Praha – Hradec Králové – Trutnov, Praha – Olomouc – Luhačovice / Zlín / Veselí nad Moravou nebo osobní vlaky Plzeň – Horažďovice předměstí.

Rozšiřuje se i nabídka dětských kin. Nově je nabízejí všechny spoje SC / IC Pendolino Františkovy Lázně / Cheb – Praha – Plzeň – Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Košice a rychlíky Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb a vybrané spoje (celotýdenní provoz) na trati Praha – Děčín. Vlaků s dětským kinem tak bude v novém roce 83.

České dráhy také nabízejí v 5 066 vlacích bezbariérové vozy, v 6 553 vlacích přepravu jízdních kol, v 568 spojích úschovu během přepravy, v 78 vlacích restaurační vozy a v 73 vlacích bistrovozy, 190 vlaků nabízí minibar nebo automaty s občerstvením a 382 vlaků má vyhrazené oddíly pro cestující s dětmi. Celkem 883 spojů má garantovanou možnost napájení elektroniky cestujících, např. mobilních telefonů, tabletů nebo notebooků, prostřednictvím palubní elektrické sítě (el. zásuvky).

Komfortní čekárny ČD Lounge budou v novém jízdním řádu otevřeny také v Břeclavi a v České Třebové. V současnosti fungují čekárny ČD Lounge v Praze hl.n., Brně hl.n., Pardubicích hl.n., Olomouci hl.n., Ostravě hl.n. a Ostravě-Svinově. Nově budou moci služeb ČD Lounge využívat také cestující ve 2. třídě s rezervací místa ve svém vlaku.

Kvůli inflaci porostou ceny jízdenek o 2,5 %, rozšíří se nabídka traťových jízdenek

Letošní inflace ovlivní základní ceníky Českých drah. Inflace 2,5 % tak zvedne na příští rok o stejnou výši ceny obyčejného, zákaznického a dalších druhů jízdného, které je ze základního ceníku vypočítáno. Cena obyčejného jízdného beze slev u nejčastějších vzdáleností se tak zvedne o 1 až 2 koruny, například u vzdálenosti 25 kilometrů to bude ze 45 Kč na 46 Kč, u vzdálenosti 50 kilometrů ze 79 Kč na 81 Kč a u větší vzdálenosti např. 100 kilometrů ze 147 Kč na 151 Kč.

Rozšířena bude nabídka traťových jízdenek pro denní dojíždění. Dosud byla tato nabídka ohraničena vzdáleností 120 kilometrů. V souvislosti se zkracováním cestovních časů a možností pohodlně a rychle dojíždět na větší vzdálenosti se rozšiřuje nabídka traťových jízdenek na vzdálenost až 150 kilometrů. Například cesta z Chocně do centra Prahy (143 km) v současnosti trvá jen 1 hod. 28 minut. Cena obyčejné měsíční traťové jízdenky na této trati je 5 880 Kč, tedy 147 Kč za jednu cestu při 20 pracovních dnech v měsíci, nebo pro držitele aplikace IN 25 je to 4 410 Kč, tedy jen 110 Kč na 1 jízdu.

Nově jsou zavedeny traťové jízdenky také pro držitele státní slevy pro seniory 65+.

Nově koncipovaná je sleva na vybraných tratích, kde České dráhy poskytují slevu 25 % bez prokazování nároku na slevu. Sleva bude nazvána „Region“ a bude na všech vyjmenovaných tratích ve výši 25 %. Dostupná bude ve všech prodejních kanálech a platit bude jen v rámci cestování na příslušných tratích.
tisknout poslat
 twitter
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Blíž přírodě

 


Pražská EVVOluce
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist