https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/voda-z-kohoutku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

DEMA a. s. : Voda z kohoutku

26. srpna 2009 | DEMA a. s.
DEMA a. s. zmapovala názor veřejnosti ČR na nyní diskutované téma – pití vody z kohoutku včetně nabídky a poptávky po nebalené vodě v restauračních zařízeních.

Zvyk pít vodu z kohoutku

Téměř každý druhý občan České republiky starší 18 let (44%) je zvyklý běžně pít obyčejnou vodu, kterou lze natočit z vodovodního kohoutku. Více než třetina lidí takovou vodu sice také pije, ale buď pouze občas (25%) anebo zcela výjimečně (13%). Každý pátý občan obyčejnou vodu z vodovodu (18%) nepije vůbec.

Běžné pití vody, kterou lze natočit z kohoutku, je častější u žen (48%) než u mužů (41%). Současně však každá šestá žena (16%) a každý pátý muž (20%) sdělují, že vodu z vodovodu nepijí vůbec.

Celkově je zvyk pít obyčejnou vodu podmíněn věkem občanů. Platí: čím jsou občané starší, tím častěji pijí kohoutkovou běžně (činí tak 37% osob mladšího, 43% středního a 53%! staršího věku). Čím jsou lidé mladší, tím častěji prohlašují, že pro ně pití vody z kohoutku vůbec nepřichází v úvahu (jde o typické chování 15% seniorů, 17% osob středního a 23%! mladšího věku).

Proč občané běžně nepijí vodu z kohoutku

Více než polovina občanů ČR (56%) není zvyklá pít běžně vodu z kohoutku. Čím zdůvodňují své chování? Proč si vodu z kohoutku natočí jen někdy, výjimečně anebo vůbec ne?

V rámci vysvětlujících odpovědí nejčastěji zaznívá, že tito občané mají radši balenou vodu (27%), nebo dávají přednost různým jiným nealkoholickým nápojům (27%). Každý devátý místo vody preferuje pivo (11%). Podíl občanů, kteří považují vodu natočenou z kohoutku za zdravotně závadnou, je stejný (16%) jako těch, kteří jednoduše konstatují: „obyčejná voda mi nechutná“ (15%). Objevují se i jiné než výše uvedené důvody (4%), např. ekonomické: „stojí to zbytečně peníze, protože voda se musí dlouho odtáčet kvůli chlóru nebo protože je teplá“, zdravotní: „cítím ji z žaludku“ nebo zcela osobní: „jsem líný; mít po ruce balenou vodu je pohodlnější“.

Voda z kohoutku v restauracích

V současné době se diskutuje o tom, zda by měla být pitná voda z kohoutku zdarma podávána v restauracích. Jak v tomto směru vypadá poptávka a nabídka?

Více než tři čtvrtiny občanů České republiky starší 18 let (78%) si myslí, že by v restauracích k jídlu měla být podávána pitná voda z kohoutku zadarmo. Zhruba každý pátý občan (22%) se zavedením takového nařízení nesouhlasí.

Každý osmý občan (13%) se již nejméně jednou setkal s tím, že mu v restauraci k objednávce obsluha sama nabídla nebo přinesla vodu z kohoutku zdarma. Většina občanů takovouto zkušenost nemá (87%).

Naprostá většina občanů sama nikdy v životě nepožádala v restauraci obsluhu o obyčejnou vodu (82%). Těch, kteří se kohoutkové vody alespoň jednou dožadovali, bylo 18% – z toho 8% dotázaných obsluha vodu přinesla bez řečí; 4% obsluha vodu přinesla, ale její chování bylo nepříjemné; 3% obsluha vodu přinesla, ale museli za ni zaplatit, jako kdyby si objednali vodu balenou; 3% obsluha vodu nepřinesla, požadavku zákazníka nevyhověla.

Co lze konstatovat…

Průzkum dokumentuje, jak silně konkuruje konzumaci obyčejné vody z vodovodu široká nabídka vod balených (jak neochucených, tak i v nejrůznějších příchutích), limonád (před vodou jim dává přednost především mladá generace) a piva (to vítězí nad vodou dominantně u mužů).

Natočit si v případě žízně sklenici vody není běžné. Samozřejmostí se stalo mít k dispozici vodu balenou. Kohoutková voda je mnohými občany považována za něco příliš obyčejného a nedobrého, nebo i zdravotně závadného. O kvalitě vody z vodovodu se totiž v minulosti hovořilo jen málo nebo povrchně, chyběla systematická, přesvědčivá a o argumenty opřená osvěta, včetně rad a doporučení ohledně potravinové hygieny a skladování pitné vody.

V domácnostech, ve firmách, ale i při návštěvě restaurace se vžilo pití vody balené, aniž by se nabízela alternativa v podobě čerstvě natočené vody. Bourat letitý, strategií obchodu a reklamy sycený zvyk a zaběhnutou nabídku restauračních služeb, není snadné. Potvrzují to i výzkumná zjištění: občané nejenže nevyvíjejí vlastní iniciativu ohledně požádání obsluhy restaurace o obyčejnou vodu, ale navíc dodávají „ani mne to nikdy nenapadlo“. Možnost změny však vítají. Ve svých dovětcích k tematice průzkumu vyjadřují víru, že tlak zákazníků vyžadujících kohoutkovou vodu se promítne do větší vstřícnosti restauratérů podávat k objednanému jídlu i obyčejnou vodu („tak, jak se to mnozí již naučili v případě kávy“).

Aktivity ve prospěch kohoutkové vody v restauracích by měly jít ruku v ruce s celkovou propagací pití vodovodní vody. Důraz by měl být kladen jak na aspekty, týkající se zdraví a ceny, tak na vliv na životní prostředí – totiž že pití kohoutkové vody snižuje zátěž v podobě výroby PET lahví, stáčení a balení vod, jejich dopravu, skladování a také následnou likvidaci odpadu.


DEMA a. s. | Michalská 12 | Dům „U zlatého melounu“ | 110 00 Praha 1
kontaktní telefon: 224 225 659 | e-mail: info@dema-praha.cz
blíže k tématu viz www.dema-praha.cz/dl/nKS0903.doc
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist