Tiskové zprávy
Koalice Nádraží v centru: Vyjádření agentury Marco potvrdilo naše výhrady
24. srpna 2004 | Koalice Nádraží v centru, tel: 776 706 868
Dnešní vyjádření šéfa reklamní agentury Marco ke stížnosti, jenž podal Svatopluk Bartík k Radě pro reklamu potvrzuje, že informační kampaň města není vedena čestně a v souladu s kodexem reklamy. Proto věříme, že Rada uzná stížnost oprávněnou.
Ing. Pavel Marek označuje práci své agentury za součást moderní diskuse. Ta však, má-li být vedena za peníze daňových poplatníků, musí být objektivní a férová. Dosavadní způsob vedení informační kampaně je však jednostranný. Stejně tak nelze městskou informační považovat za příklad „solidního a aktivního přístupu k veřejné debatě“. To by totiž musela být vedena před tím, než bylo učiněno rozhodnutí. Podobný špatný způsob „zapojení veřejnosti“ by v našich evropských partnerských městech byl nemyslitelný.
Domníváme se, že městská informační kampaň skutečně je v rozporu s Etickým kodexem RPR. Podle Kodexu „reklama nesmí být skrytá, zejména nesmí předstírat, že jde o jiné způsoby šíření informací (vědecké pojednání, reportáž apod.), než je reklama“. Přesně toto pravidlo kampaň agentury Marco porušuje, stačí se podívat na internetové stránky www.zeleznicni-uzel-brno.cz.
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice, která stížnost připravil k tomu říká: „V tom, že město Brno vydává reklamu na odsun nádraží za informační kampaň spatřuji zásadní problém, neboť tím manipuluje s občany a dochází také k poškozování dobrého jména samotné reklamy. Uvidíme, jak se na čtvrtečním jednání postaví k naší stížnosti Arbitrážní komise Rady pro reklamu, která byla zřízena právě za účelem etické samoregulace reklamy. Za naším názorem o neetické reklamě magistrátu a agentury Marco si stojím.“
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA k tomu dodává: „Dnešní vyjádření šéfa reklamní agentury Marco jen prohloubilo pochybnosti o korektnosti vedení kampaně za odsun nádraží z centra města. Vedení reklamní agentury, stejně tak jako politici v čele brněnské radnice, svými výroky prokazují že nepovažují informační kampaň za službu občanům. Místo aby poskytovali úplné a pravdivé informace, na jejichž základě si může občan svobodně utvořit vlastní názor, za peníze daňových poplatníků křečovitě obhajují své rozhodnutí.“
K čerpání finančních prostředků z rozpočtu města je nutno uvést, že na zasedání Rady města Brna dne 1.4.2004 byly schváleny dvě smlouvy týkající se napadené reklamní kampaně. Mandátní smlouva č. 01/2004 o zajištění práce s veřejností při přípravě a realizaci projektu přestavby ŽUB se společností Jižní centrum Brno a.s, má objem plnění 2 miliony Kč a podle pokynů agentury Marco se má financovat zejména zřízení a provoz informační kanceláře na hlavním nádraží. Druhou schválenu smlouvou je smlouva o dílo s agenturou Marco na zhotovení díla „ŽUB – návrh strategie a řízení komunikace a práce s veřejností“ s objemem plnění 2 mil. Kč. Celkem tedy zatím mají být na tuto reklamní kampaň z brněnského rozpočtu zaplaceny 4 miliony korun.
Kontakty: Svatopluk Bartík, tel.: 776 706 868
Martin Ander, tel.: 732 565 042
Ing. Pavel Marek označuje práci své agentury za součást moderní diskuse. Ta však, má-li být vedena za peníze daňových poplatníků, musí být objektivní a férová. Dosavadní způsob vedení informační kampaně je však jednostranný. Stejně tak nelze městskou informační považovat za příklad „solidního a aktivního přístupu k veřejné debatě“. To by totiž musela být vedena před tím, než bylo učiněno rozhodnutí. Podobný špatný způsob „zapojení veřejnosti“ by v našich evropských partnerských městech byl nemyslitelný.
Domníváme se, že městská informační kampaň skutečně je v rozporu s Etickým kodexem RPR. Podle Kodexu „reklama nesmí být skrytá, zejména nesmí předstírat, že jde o jiné způsoby šíření informací (vědecké pojednání, reportáž apod.), než je reklama“. Přesně toto pravidlo kampaň agentury Marco porušuje, stačí se podívat na internetové stránky www.zeleznicni-uzel-brno.cz.
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice, která stížnost připravil k tomu říká: „V tom, že město Brno vydává reklamu na odsun nádraží za informační kampaň spatřuji zásadní problém, neboť tím manipuluje s občany a dochází také k poškozování dobrého jména samotné reklamy. Uvidíme, jak se na čtvrtečním jednání postaví k naší stížnosti Arbitrážní komise Rady pro reklamu, která byla zřízena právě za účelem etické samoregulace reklamy. Za naším názorem o neetické reklamě magistrátu a agentury Marco si stojím.“
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA k tomu dodává: „Dnešní vyjádření šéfa reklamní agentury Marco jen prohloubilo pochybnosti o korektnosti vedení kampaně za odsun nádraží z centra města. Vedení reklamní agentury, stejně tak jako politici v čele brněnské radnice, svými výroky prokazují že nepovažují informační kampaň za službu občanům. Místo aby poskytovali úplné a pravdivé informace, na jejichž základě si může občan svobodně utvořit vlastní názor, za peníze daňových poplatníků křečovitě obhajují své rozhodnutí.“
K čerpání finančních prostředků z rozpočtu města je nutno uvést, že na zasedání Rady města Brna dne 1.4.2004 byly schváleny dvě smlouvy týkající se napadené reklamní kampaně. Mandátní smlouva č. 01/2004 o zajištění práce s veřejností při přípravě a realizaci projektu přestavby ŽUB se společností Jižní centrum Brno a.s, má objem plnění 2 miliony Kč a podle pokynů agentury Marco se má financovat zejména zřízení a provoz informační kanceláře na hlavním nádraží. Druhou schválenu smlouvou je smlouva o dílo s agenturou Marco na zhotovení díla „ŽUB – návrh strategie a řízení komunikace a práce s veřejností“ s objemem plnění 2 mil. Kč. Celkem tedy zatím mají být na tuto reklamní kampaň z brněnského rozpočtu zaplaceny 4 miliony korun.
Kontakty: Svatopluk Bartík, tel.: 776 706 868
Martin Ander, tel.: 732 565 042
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk