Tiskové zprávy
Pardubický kraj: Vyjádření hejtmana Pardubického kraje k dopravní situaci na I/35
19. října 2009 | Pardubický kraj
Od prvopočátku sleduji postup oprav mostní konstrukce na silnici I/35 za Hřebečským tunelem. Sněhová kalamita v minulém týdnu potvrdila požadavek včasného dokončení této dopravní stavby na hlavním tahu spojujícím Čechy s Moravou.
S Ředitelstvím silnic a dálnic jsem jednal okamžitě po zahájení stavby. Srpnový termín se mi zdál problematický, důvodem však nebyla liknavost stavbařů, ale opožděné uvolnění finančních prostředků z ministerstva dopravy. Dodavatelské firmy jsem opakovaně kontroloval o sobotách a nedělích, abych se přesvědčil, zda pracují i ve volných dnech. Musím konstatovat, že na stavbě se pracovalo.
Problém Moravskotřebovska je vážnější. Vzhledem k dalším závadám na komunikaci budou opravy probíhat i v následujících pěti letech. Další most přijde na řadu v příštím roce, poté čeká rekonstrukci i samotný tunel. Z tohoto důvodu je nezbytné, aby stát uvolnil finanční prostředky včas a aby práce byly koordinovány. Přinejmenším tak, aby se čas uzavření silnice z důvodu opravy mostní konstrukce využil zároveň k opravě tunelu. Stávající situace, kdy se opravuje tunel a potom teprve mostní konstrukce, není ideální. V tomto smyslu budu jednat jak s vedením ŘSD, tak s ministerstvem dopravy. Pardubický kraj na tuto skutečnost nemá bohužel žádný přímý vliv.
Paradoxní je, že při velkém poškození tunelu po povodni před třemi lety nebyla naplánována oprava záložní cesty serpentinami na Hřebči. Tato oprava byly provedena až na můj osobní zásah z pozice ministra pro místní rozvoj. Jak by situace vypadala, kdyby se objízdná trasa neopravila, si každý dokáže představit.
Po letošních zkušenostech musíme provést další zásahy do porostů bukového lesa podél záložní silnice u Hřebečského tunelu tak, aby se obdobná situace neopakovala. Bude to bohužel znamenat výrazné kácení v lese, který je prohlášený za tzv. bezzásahovou zónu. Z tohoto důvodu již v pátek 16. října 2009 byli na místě pracovníci odboru životního prostředí krajského úřadu, aby situaci viděli v nejkritičtější fázi a dokázali se správně rozhodnout.
Nesmíme připustit, aby se v budoucnu opakovala situace, kdy je Moravskotřebovsko odříznuté od zbytku kraje a především od svitavské nemocnice. Uděláme vše pro to, aby se tak již nestalo a obyvatelé se mohli cítit naprosto bezpečně.
S Ředitelstvím silnic a dálnic jsem jednal okamžitě po zahájení stavby. Srpnový termín se mi zdál problematický, důvodem však nebyla liknavost stavbařů, ale opožděné uvolnění finančních prostředků z ministerstva dopravy. Dodavatelské firmy jsem opakovaně kontroloval o sobotách a nedělích, abych se přesvědčil, zda pracují i ve volných dnech. Musím konstatovat, že na stavbě se pracovalo.
Problém Moravskotřebovska je vážnější. Vzhledem k dalším závadám na komunikaci budou opravy probíhat i v následujících pěti letech. Další most přijde na řadu v příštím roce, poté čeká rekonstrukci i samotný tunel. Z tohoto důvodu je nezbytné, aby stát uvolnil finanční prostředky včas a aby práce byly koordinovány. Přinejmenším tak, aby se čas uzavření silnice z důvodu opravy mostní konstrukce využil zároveň k opravě tunelu. Stávající situace, kdy se opravuje tunel a potom teprve mostní konstrukce, není ideální. V tomto smyslu budu jednat jak s vedením ŘSD, tak s ministerstvem dopravy. Pardubický kraj na tuto skutečnost nemá bohužel žádný přímý vliv.
Paradoxní je, že při velkém poškození tunelu po povodni před třemi lety nebyla naplánována oprava záložní cesty serpentinami na Hřebči. Tato oprava byly provedena až na můj osobní zásah z pozice ministra pro místní rozvoj. Jak by situace vypadala, kdyby se objízdná trasa neopravila, si každý dokáže představit.
Po letošních zkušenostech musíme provést další zásahy do porostů bukového lesa podél záložní silnice u Hřebečského tunelu tak, aby se obdobná situace neopakovala. Bude to bohužel znamenat výrazné kácení v lese, který je prohlášený za tzv. bezzásahovou zónu. Z tohoto důvodu již v pátek 16. října 2009 byli na místě pracovníci odboru životního prostředí krajského úřadu, aby situaci viděli v nejkritičtější fázi a dokázali se správně rozhodnout.
Nesmíme připustit, aby se v budoucnu opakovala situace, kdy je Moravskotřebovsko odříznuté od zbytku kraje a především od svitavské nemocnice. Uděláme vše pro to, aby se tak již nestalo a obyvatelé se mohli cítit naprosto bezpečně.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk