Filip Trdla "> Výpadky vlaků Českých drah na Frýdlantsku a Tanvaldsku ohrožují důvěru v železnici - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vypadky-vlaku-ceskych-drah-na-frydlantsku-a-tanvaldsku-ohrozuji-duveru-v-zeleznici
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Liberecký kraj: Výpadky vlaků Českých drah na Frýdlantsku a Tanvaldsku ohrožují důvěru v železnici

17. června 2019 | Liberecký kraj
Autor: Filip Trdla, tel: 485 226 307
Velkou část cestujících postihlo během minulého týdne náhlé výrazné zhoršení kvality služeb na železničních linkách Český drah vedoucích na Frýdlantsko. Odřeknuté vlaky, zpoždění v desítkách minut a zrušené návaznosti – to byla realita posledních dnů. Problémům se však nevyhnuly ani vlaky vedoucí z Železného Brodu do Tanvaldu.

Příčinou problémů je nízká spolehlivost náhradních souprav "Regionova", kterými musely být na některých tratích nahrazeny nepojízdné motorové vozy Stadler "Regiospider", které zde obvykle jezdí.

„Bohužel několik našich vozidel bylo poškozeno při střetech s automobily na přejezdech nebo kvůli najetí vlaku do stromu spadlého na trať. Ani jednu z těchto mimořádných událostí České dráhy nezavinily,“ vysvětluje hlavní příčiny současného stavu Jaroslav Jirman, ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Liberci a dodává: „Naší snahou je, abychom v tuto chvíli chybějící vozidla dočasně nahradili jinými a poškozené vlaky co nejdříve opravili a vrátili do provozu. Díky mimořádným směnám opravárenského týmu v Liberci by se měla dvě vozidla RegioSpider řady 840 vrátit do provozu již 15. a 20. června 2019 a do 30. června 2019 i motorový vůz poškozený při střetnutí na přejezdu z 12. června 2019. Bohužel dva RegioSpidery jsou po střetu s automobilem poškozeny natolik, že bude oprava s velkou pravděpodobností trvat několik měsíců.

Liberecký kraj, který regionální dopravu financuje, je se současnou situací velmi znepokojený. „Je pravdou, že dvě vozidla Českých drah „Regiospider" byla postižena nehodami na přejezdech. To však odpovídá počtu záložních vozidel, která Liberecký kraj dopravci také financuje. Ze zbývajících patnácti vozů nutných pro provoz jich v jednu chvíli bylo provozuschopných jen deset. Obávám se, že to ukazuje spíše na dlouhodobé systémové nedostatky v zajištění pravidelné údržby nebo disponibility náhradních dílů ze strany Českých drah, než aby to bylo možné omluvit jen shodami mimořádně nepříznivých okolností," zdůrazňuje Jan Sviták, náměstek hejtmana Libereckého kraje zodpovědný za rezort dopravy, investic a veřejných zakázek.

„V minulém týdnu bylo na základě žádosti Českých drah dojednáno, že na trať vyjedou náhradní soupravy, aby bylo možné původní vozidla přistavit z provozu do dílen, opravit je a současně zajistit běžný provoz,“ pokračuje náměstek hejtmana Sviták. První týden provozu s náhradními "Regionovami" však ukázal, že se spolehlivost provozu snížila prakticky k nule. Téměř každý den nabíraly vlaky desetiminutová zpoždění, některé spoje pro poruchu nedojely, jiné musely být zrušeny zcela. „Bohužel se projevila vysoká poruchovost náhradních vozidel, navíc mají "Regionovy" problémy vůbec stihnout jízdní řády sestavené pro kvalitnější Stadlery. S dopravcem proto o problému znovu jednáme. Pokud nedojde k okamžitému zlepšení, budeme hledat i jiná řešení, včetně náhrady vlaků autobusy," představuje Jan Sviták možný způsob reakce Libereckého kraje na praktický rozvrat dopravy, který na Frýdlantsku nastal tím, že České dráhy nejsou schopny zajistit spolehlivý provoz vlaků podle jízdních řádů. „Sankce za nespolehlivý provoz budeme s dopravcem řešit, jakmile se situace v provozu stabilizuje," dodává náměstek libereckého hejtmana.

Na Frýdlantsku Liberecký kraj před lety zavedl integrovaný dopravní systém IDOL, jehož jsou vlaky součástí. „Aktuální situace nás velmi mrzí také z toho důvodu, že si po několika letech lidé začali zvykat na nový způsob dopravy, kdy na vlaky navazují autobusové linky rozvážející cestující po celém Frýdlantském výběžku. Proto může být zajištěna doprava ve všech obcích až do pozdních nočních hodin. Díky kvalitní nabídce stoupá počet cestujících již několik let na dnešní historická maxima. Vlaky mezi Libercem a Frýdlantem využilo v březnu 2019 přes 2600 cestujících za den, to je spolu s tratí do Hrádku nad Nisou nejvíce v Libereckém kraji," uvádí Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která dopravu v kraji koordinuje.

Přestupní návaznosti mezi vlaky a autobusy jsou automaticky hlídány Centrálním dispečinkem IDOL, který pro celé své území provozuje Liberecký kraj. S jakýmikoli dotazy, například při zpožděních, mohou cestující zavolat na číslo 704 702 000, kde jsou dispečeři společnosti KORID LK k dispozici denně od 4 do 24 hodin. „Při plánování jízdních řádů s návaznostmi mezi vlaky a autobusy samozřejmě počítáme i s možností určitého zpoždění. Ale v případě nepravidelností v řádu desítek minut musí často návazný vlak nebo autobus odjet, aby nebyly řetězově postiženy jiné důležité přípoje nebo další spoje, na kterých vozidla pokračují,“ vysvětluje Otto Pospíšil, zástupce ředitele společnosti KORID LK, proč je důležité, aby vlaková doprava fungovala spolehlivě.

„Chápeme, že nelze předejít třeba mimořádným událostem, ale aktuální stav s tím příliš nesouvisí“ konstatuje Jan Sviták a dodává: „Cestující musí mít k veřejné dopravě důvěru a jistotu, že se dostane do školy, do práce a poté i domů. Věřím, že České dráhy urychleně přijmou opatření, které spolehlivost provozu zajistí.“
Filip Trdla, tel: 485 226 307
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist