https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vysocanska-radiala-o-dalnici-vice-o-chodnik-a-dve-cyklostezky-mene
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Auto*Mat: Vysočanská radiála: O dálnici více, o chodník a dvě cyklostezky méně

29. listopadu 2011 | Auto*Mat
Vysočanská radiála, spojující Pražský okruh a Průmyslový polookruh, se otevírá autům. Obyvatelé Hloubětína si můžou oddychnout - uleví se jim od nesnesitelného provozu. Město ale nepředstavilo žádný plán, jak chce zabránit tomu, aby se auta časem do této čtvrti nevrátila. Při stavbě radiály se opět zapomnělo na pěší a cyklistickou dopravu, vznikly jen vyhlídkové, turistické cyklotrasy. Kromě toho, že radiála přerušila jedinou pěší cestu z Hloubětína do Letňan, zdražila násobně plánovanou výstavbou dvou cyklostezek v okolí. (1). Magistrát tím pravděpodobně porušil pro něj závazný Krajský plán snižování emisí (2). Auto*Mat se v otevřeném dopise (3) ptá nového radního pro dopravu Noska, kdo je zodpovědný za to, když se na chodce nebo lidi na kolech při městských stavbách zapomene. Není to přitom už první případ. Jen letos magistrát nemyslel na Pražany neužívající auto při rekonstrukci Smetanova nábřeží, ulic Michelská a Budějovická na Praze 4 a při stavbě Štěrboholské radiály (4,5).

„Radiála by mohla Hloubětínu pomoci podstatně víc, kdyby se ihned po jejím otevření zklidnila Kolbenova a Poděbradská,“ míní Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. Sdružení postrádá opatření, která by zajistila, že provoz v Hloubětíně opět nezesílí (1). „Bez rozumných omezení na hloubětínských ulicích si městští plánovači jen udělali místo na to, aby za deset let jezdilo po Praze ještě o čtvrtinu víc aut než dnes.“

Realizace stavby je destruktivní pro cyklistickou dopravu; co se povedlo udělat pro rekreační cyklisty, nemůže tyto nedostatky nahradit. Nový nájezd na Kbelské zrušil tamní chodník, jediné spojení od Hloubětína k Letňanům. Přitom by tudy měla vést dokonce cyklostezka. Kvůli radiále se asi nedočká realizace ani další plánovaná stezka na hraně svahu u letiště. Zářez ve svahu jde tak blízko letištnímu plotu, že výstavbu cyklostezky značně komplikuje. (1)

„Žádná dopravní stavba není jen dálnicí pro auta: Vždy má ohromný vliv na život lidí ve svém okolí,“ vysvětluje Vít Masare z Auto*Matu. „Měla by umožnit co nejširší využití území a ne svoje okolí umrtvit likvidací chodníků či znemožněním plánovaných cyklostezek. Pěšky nebo na kole si cestu o dva kilometry dál přes Satalice nikdo prodlužovat nebude. Prahu každou zimu dusí smog způsobený nekontrolovaně rostoucí závislostí na automobilech, tady přitom Pražané definitivně přichází o možnost dostat se z Hloubětína do Letňan jinak než autem.“

Magistrát porušuje vlastní předpisy

Magistrát nejspíš porušil své vlastní předpisy. Podle Krajského programu snižování emisí z roku 2010 (2) a usnesení Rady o podpoře cyklistické dopravy z roku 2003 má magistrát za povinnost zamezovat vzniku nových bariér pro chodce a zařazovat do všech „městských“ staveb odpovídající řešení pro cyklistickou dopravu. To se ale opakovaně neděje.

Seznam staveb, které ignorovaly řešení pro bezmotorovou dopravu, byl značně dlouhý už v roce 2008 a trvale narůstá (4), letos například o Smetanovo nábřeží či rozšíření Štěrboholské radiály. A podobné stavby hrozí i nadále (5).

Občanské sdružení Auto*Mat proto interpeluje designovaného radního pro dopravu Josefa Noska (3). „Kdo je zodpovědný za případy, kdy je stavba investovaná OMI nebo TSK realizována v rozporu s ustanoveními vyhlášky 16/2010?“ ptá se sdružení v otevřeném dopise.

„Socialističtí plánovači v osmdesátých letech asi mysleli na chodce víc než ti dnešní,“ uzavírá Filler.

Seznam příloh

1) Problémy Vysočanské radiály
2) Krajský plán snižování emisí a usnesení Rady hl. města Prahy č. 0544 z roku 2003
3) Otevřený dopis designovanému náměstku pro dopravu, panu Josefu Noskovi
4) Seznam staveb, kde byly v minulých letech opomenuty úpravy pro chodce a cyklisty
5) Seznam staveb, kde hrozí realizace naprosto nevhodná pro bezmotorovou dopravu



Přílohy:

1) Problémy Vysočanské radiály

Rizika pro motorovou dopravu

Zprovoznění radiály významné odlehčení řady ulic (zejména Kbelské, Průmyslové, Poděbradské, Kolbenovy a Chlumecké) a dvou největších úrovňových křížení Průmyslového polookruhu s radiálami Poděbradskou a Kolbenovou, zejména od podstatné části těžké nákladní dopravy. Toto uvolnění znamená paradoxně značné riziko pro širší oblast severovýchodu Prahy, ve které nově vytvořená kapacita zatraktivní jízdu osobním automobilem. Bez vhodných doprovodných opatření tak stavba otevírá dveře ke zrychlenému nárůstu objemů IAD na severovýchodě Prahy (dopravní indukce) podobně, jako k tomu pravděpodobně došlo na jihu Prahy v září 2010.

Aby byla tato rizika eliminována, bylo by velmi vhodné regulovat kapacitu komunikací souběžných s Vysočanskou radiálou (zejména Poděbradské, Kolbenovy a Kbelské v oblasti Hloubětína) a přistoupit do určité míry k jejich zklidnění. Jen tak bude možné zajistit, že se v horizontu cca 10-20 let na nyní uvolněné komunikace opět nevrátí dosavadní intenzity provozu.

Problémy pro pěší a cyklistickou dopravu

Realizovaná stavba vykazuje z hlediska pěší a cyklistické dopravy řadu zásadních nedostatků, byť se některá místa podařilo vyřešit dobře. Velké stavby dopravní infrastruktury v urbanizovaném prostředí města po své realizaci výrazně mění poměr výhodnosti motorové a bezmotorové dopravy a je tedy žádoucí korigovat tento nepoměr současnou realizací opatření maximálně zvyšujících komfort bezmotorové dopravy. Tato možnost byla v případě Vysočanské radiály zcela opomenuta. Zásadní nedostatky realizace Vysočanské radiály z hlediska bezmotorové dopravy jsou:

1. Nájezdem mimoúrovňové křižovatky byl odstraněn stávající chodník podél ulice Kbelské. Pěší propojení mezi údolím Rokytky a náhorní planinou Proseka a Letňan je tak nyní nemožné mezi Freyovou ulicí a Satalicemi, tedy v úseku skoro čtyř kilometrů. Chodník byl zároveň využíván jako nouzová cyklostezka podél Kbelské ulice, která je jinak na kole bezpečně prakticky neprůjezdná.

2. Nebyla realizována příprava na budoucí cyklostezku A430 podél ulice Kbelské. Osa ulice Kbelská je významnou potenciální spojnicí pro bezmotorovou dopravu a mezi Hloubětínem a Letňany nemá alternativu. Stávající realizace mimoúrovňového vyústění Vysočanské radiály na Kbelskou ulici znemožňuje průjezd na jízdním kole a značně komplikuje budoucí začlenění cyklodopravy do celé oblasti.

3. Byla zkomplikována výstavba budoucí cyklostezky A266 po hraně svahu mezi radiálou a Kbelským letištěm. V rámci stavby nebyla tato cyklostezka realizována v celé délce a současné prostorové možnosti už její dokončení nejspíš nenabízejí bez zásahu do tělesa svahu nad radiálou. Jak zaznělo na jednání Komise pro cyklistickou dopravu v úterý 15. 11. 2011, stavební řešení v západní části u plotu letiště je nyní obtížné. Za nedostatek lze považovat i to, že cyklostezka vedená v souběhu v oblasti přímo zasažené stavebními pracemi při výstavbě radiály nebyla současně realizována, ani nebyly učiněny žádné koordinační přípravné kroky.

4. Na přemostění ulice Budovatelské nebyla instalována opatření pro cyklistickou dopravu. Po mostě by přitom měly vést dvě hlavní městské cyklistické trasy (A262 a A266).

Taková realizace bývá v pražských podmínkách již pravidlem. Lze předpkládat, že obdobně budou realizovány i připravované stavby Městského okruhu a Libeňské Spojky, které jsou, na rozdíl od Vysočanské radiály, vedeny ve výrazně více urbanizované krajině a případný zásah do urbanismu města a podmínek pro bezmotorovou i veřejnou dopravu může být ještě výrazně drtivější.
2) Krajský plán snižování emisí a usnesení Rady hl. města Prahy č. 0544 z roku 2003

Povinné začleňování pěší a cyklistické infrastruktury do staveb investovaných městskými organizacemi vyplývá z dvojice platných městských dokumentů. Jedním je od roku 2003 platné usnesení Rady hl. města Prahy, ukládající rozvíjet síť cyklistických tras, druhým je Integrovaný krajský program snižování emisí na roky 2011-13, závazná vyhláška Hlavního města Prahy, ukládající orgánům města řadu při přípravě a výstavbě řadu konkrétních povinností ohledně pěší a cyklistické dopravy.

Usnesení Rady hl. města Prahy č. 0544 z roku 2003
Naplňuje zásady dalšího rozvoje systému cyklistických tras. na území hl. m. Prahy po roce 2002. Toto usnesení ukládá Odboru městského investora MHMP a TSK následující:

"Zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu".

Vyhláška č. 16/2010 hlavního města Prahy – Integrovaný krajský program snižování emisí na roky 2011-2013.

„Kapitola 2.1.14. Podpora cyklistické dopravy:

U nových dopravních staveb se pak vychází z usnesení RHMP z r. 2003, které ukládá OMI a TSK „zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací, případně i při přípravě dalších investičních akcí, vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu“. (…)

Realizovat cyklotrasy v rámci výstavby a rekonstrukcí komunikací
Zajistí: OMI ve spolupráci s TSK a Komisí RHMP pro cyklistickou dopravu (...)

Kapitola 2.1.15. Podpora pěší dopravy: (…)

Zamezení vzniku nových bariér pro pěší pohyb obyvatel

Základní podmínkou podpory pěší dopravy je zajištění prostupnosti území HMP, což zahrnuje odstraňování stávajících bariér pěšího pohybu a zamezování vzniku nových bariér v území. Vytváření pěších propojení skrze stávající bariéry je předmětem předcházejícího úkolu. Vedle toho je ovšem nezbytné trvale dohlížet na zachování prostupnosti na stávajících běžných trasách pěšího pohybu lidí, a to zejména ve vazbě na zastávky veřejné dopravy, objekty služeb a občanské vybavenosti (školy, úřady, zdravotnická zařízení, obchody), rekreační objekty a plochy, významná pracoviště apod.

Zejména je nezbytné:

zajistit realizaci dostatečného počtu bezpečných průchodů přes plánované liniové stavby (silnice a železnice),
neumožňovat vznik uzavřených areálů (např. oplocených obytných celků apod.) na tradičních pěších trasách,
uchovat existující průchody a pasáže a ve vhodných lokalitách usilovat o jejich začlenění do plánů zástavby v rámci řízení, jichž je HMP účastníkem.

Zajistit či vyžadovat dostatečnou prostupnost plánovaných liniových staveb
Zajistí: TSK, OST, OOP, stavební úřady
Časový rámec: průběžně
Předpokládané náklady: nepředpokládá se navýšení nákladů

V rámci příslušných povolovacích řízení zamezovat vzniku uzavřených areálů na stávajících trasách pěší dopravy
Zajistí: OST, OOP, stavební úřady“
3) Otevřený dopis designovanému náměstku pro dopravu, panu Josefu Noskovi

Vážený pan
Josef Nosek,
náměstek primátora hl. města Prahy,
Praha 1, Mariánské nám. 2

na vědomí:
Vážený pan
RNDr. Tomáš Hudeček, Ph.D.
náměstek primátora hl. města Prahy,
Praha 1, Mariánské nám. 2
Vážený pan
Ing. Jiří Zlatohlávek,
Vedoucí Odboru městského investora,
Vyšehradská 2075, 12800 Praha 2
Vážený pan
Ing. Josef Pavlík,
vedoucí Odboru ochrany prostředí,
Jungmannova 35, 11121 Praha 1
Vážená paní
JUDr. Monika Krobová Hášová,
Předsedkyně Komise RHMP pro cyklistickou dopravu,
Praha 1, Mariánské nám. 2
Vážený pan
Ing. Luděk Dostál,
ředitel Technické správy komunikací,
Řásnovka 770/8, 110 15 Praha 1
MHMP, Odbor stavební,
Jungmannova 35, 11121 Praha 1
V Praze, dne 28. listopadu 2011
Věc:
1.Upozornění na porušení vyhlášky hl. m. Prahy č. 16/2010 (Krajského programu snižování emisí) a usnesení Rady HMP ze dne 29. 4. 2003 č. 0544.
2.Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ohledně organizačního zajištění naplňování Krajského programu snižování emisí v kapitole K.2.1.14 - Podpora cyklistické dopravy a K.2.1.15 - Podpora pěší dopravy.

Vážený pane náměstku, dámy a pánové,

Ad 1:

V pondělí 28. 11. 2011 byla otevřena Vysočanská radiála, stavba investovaná Hlavním městem Prahou, konkrétně Odborem městského investora. Dovoluji si Vás upozornit, že při realizaci stavby došlo zřejmě k porušení některých ustanovení vyhlášky hl. m. Prahy č. 16/2010, Krajského programu snižování emisí, konkrétně těmito skutečnostmi:

1. Nájezdem mimoúrovňové křižovatky byl odstraněn stávající chodník podél ulice Kbelské. Pěší propojení mezi údolím Rokytky a náhorní planinou Proseka a Letňan je tak nyní nemožné mezi Freyovou ulicí a Satalicemi, tedy v úseku skoro čtyř kilometrů. Chodník byl zároveň využíván jako nouzová cyklostezka podél Kbelské ulice, která je jinak na kole bezpečně prakticky neprůjezdná.

2. Nebyla realizována ani příprava na budoucí cyklostezku A430 podél ulice Kbelské. Ulice Kbelská je významnou potenciální spojnicí pro bezmotorovou dopravu a mezi Hloubětínem a Letňany nemá alternativu. Stávající realizace mimoúrovňového vyústění Vysočanské radiály na Kbelskou ulici znemožňuje bezpečný průjezd na jízdním kole a zbytečně komplikuje budoucí začlenění cyklodopravy do celé oblasti, které by správně mělo probíhat v součinnosti s provedenou výstavbou.

3. Byla zkomplikována výstavba budoucí cyklostezky A266 po hraně svahu mezi radiálou a Kbelským letištěm. V rámci stavby nebyla tato cyklostezka realizována a současné prostorové možnosti už její dokončení nenabízejí bez zásahu do tělesa svahu nad radiálou. Jak zaznělo na jednání Komise pro cyklistickou dopravu v úterý 15. 11. 2011, stavební řešení v západní části u plotu letiště je nyní zkomplikované oproti situaci, kdy by byla provedena alespoň stavební připravenost pro dostavbu cyklostezky.

4. Nebylo vůbec řešeno zohlednění cyklistické dopravy v ulici Budovatelská (cyklotrasa A 262): v rámci mimoúrovňové křižovatky a přemostění Radlické radiály jsou tak cyklisté nuceni jet v obou směrech levým jízdním pruhem mezi dvěma proudy vozidel, aniž by zde byly provedeny adekvátní úpravy pro zajištění jejich bezpečnosti.

Usnesení Rady hlavního města Prahy z roku 2003 a Krajský program snižování emisí z roku 2010 OMI ukládají realizovat v rámci staveb investovaných městem cyklistickou infrastrukturu. Další městské orgány pak mají za povinnost zajistit, aby nedocházelo k zániku existujících pěších spojení (viz příloha). V případě OMI se jedná o opětovné selhání tohoto odboru. OMI u staveb, které investuje, potřeby cyklistické dopravy jakož i koncept územního plánu trvale ignoruje a nedodržuje ani ustanovení vyhlášky 16/2010.

Žádám proto pana náměstka primátora zodpovědného za dopravu o vysvětlení, jak mohla být s ohledem na existenci těchto závazných předpisů stavba první etapy Vysočanské radiály realizována způsobem, který je s nimi zcela zjevně v rozporu.

Ad 2:

Dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím žádám o následující informace:

1.Které orgány v rámci HMP jsou v současnosti zodpovědné za naplňování Krajského plánu snižování emisí v kapitole K.2.1.14. Podpora cyklistické dopravy tam, kde je jako orgán, který zajistí řešení, jmenována Komise RHMP pro cyklistickou dopravu? Ve vyhlášce jmenovaná Komise pro cyklistickou dopravu nemá v současnosti pravomoci, které by jí naplňování těchto ustanovení efektivně umožnily.
2.Jakým způsobem je organizačně zajištěno, aby krajský plán snižování emisí v kapitolách K.2.1.14. a K.2.1.15. dodržovaly městské organizace TSK a OMI?
3.Na koho je možné se obrátit v případě, že zcela zjevně hrozí opětovná realizace dopravních staveb investovaných TSK nebo OMI v rozporu s vyhláškou 16/2010 ? Existuje v rámci magistrátu někdo s pravomocí zajistit, aby stavby investované TSK nebo OMI byly v souladu s vyhláškou 16/2010?
4.Kdo je zodpovědný za případy, kdy je stavba investovaná OMI nebo TSK realizována v rozporu s ustanoveními vyhlášky 16/2010? Existuje zde sankce v případě, že zmíněný nežádoucí stav nastane? Existuje mechanismus, který by v takovém případě zajistil alespoň dodatečnou nápravu?

Informace můžete zaslat buď písemně na korespondenční adresu sdružení Auto*Mat, nebo elektronicky na adresu vratislav.filler@auto-mat.cz .

Tento dopis, prosím, považujte za otevřený.

S pozdravem, za Auto*Mat,

Vratislav Filler



4) Seznam staveb, kde byly v minulých letech opomenuty úpravy pro bezmotorovou dopravu:

Do roku 2010:
Nábřeží Edvarda Beneše – povodňové opravy vyústily v úzký chodníček se sloupy uprostřed
Bubenské nábřeží – pro jízdu na kole zbyl jen úzký chodníček, dolní cesta pro pěší zarůstá a nikdo ji nepoužívá.
Křižovatka U Bulhara a podjezd železnice – nebezpečná křižovatka postrádá prvky cykloinfrastruktury , následné začleňování alespoň nějakých prvků bylo velmi obtížné.
Sokolovská ulice ve Vysočanech– do celkové rekonstrukce nebyly integrovány žádné prvky cykloinfrastruktury
Sokolovská ulice – po výstavbě části Pobřežní byl znemožněn průjezd na kole nevhodnými stavebními úpravami.
Vodičkova ulice – obtížně sjízdná dlažba na jedné z důležitých cyklistických spojnic. Obtížná sjízdnost pro cyklisty zde může vést i ke zdržování tramvají.
Malovanka – mimoúrovňová křižovatka Městského okruhu znemožnila cyklistickou dopravu po páteřní cyklotrase. Lávka přes křižovatku je na jednom konci zakončena poruchovým výtahem v místě, kde mohla být pohodlná rampa.
Městský okruh na třídě Milady Horákové – největší investice města za desítky miliard do značné míry ignoruje potřeby cyklistické dopravy i chodců.
Pankrácká pláň – při kompletní přestavbě uliční sítě před Arkádami se zcela zapomnělo na jízdní kola
Radlická ulice – při výstavbě nové tramvajové trati se zcela zapomnělo na kola.
Strossmayerovo náměstí – nová pěší zóna funguje jako bariéra pro cyklistickou dopravu (s výjimkou jednoho směru)
Spojnice Sokolovská – Pod Krejcárkem: ignorování cyklistické dopravy
U Sluncové: V rámci Nového spojení byly dále zhoršeny podmínky pro pěší průchod z Karlína na Vítkov. Cesta ze Sluncové na Ohradu nebyla doposud otevřena.

V roce 2011:
Smetanovo nábřeží – rekonstrukce tramvajové trati naprosto ignorovala jakékoliv řešení pro usnadnění průjezdu na kole (investor Dopravní podnik hl. města Prahy, nebyla provedena koordinace s dalšími záměry)
Budějovická ulice – Rekonstrukce ulice převedla páteřní cyklotrasu do provozu bez cyklopruhů, ačkoliv řešení s nimi byla prostorově možná (Investor Technická správa komunikací, , výhrady měla městská část)
Michelská ulice – Rekonstrukce neobsahuje řešení, které by umožnilo bezpečný průjezd na kole (Investor Technická správa komunikací, výhrady měla městská část)
Rozšíření Štěrboholské radiály – při rozšiřování Štěrboholské radiály v září 2011 byl stržen most pro pěší a cyklisty přes železniční trať na připravované hlavní cyklotrase A233 a byl nahrazen metr a půl širokou, pro na kole naprosto neprůjezdnou lávkou (Investor OMI).


5) Seznam staveb, kde hrozí realizace naprosto nevhodná pro bezmotorovou dopravu

Magistrát má připravenou řadu hotových projektů, které často znamenají zabetonování nevyhovujících podmínek pro bezmotorovou dopravu na desítky let dopředu; jediné, co brání v jejich realizaci, jsou chybějící peníze. Neexistuje oficiální, veřejně dostupný seznam takových staveb. Přesto lze dohledat existenci řady projektů, jak magistrátu, tak městských částí, které buď konzervují nevyhovující podmínky pro bezmotorovou dopravu, nebo je přímo zhoršují. Tyto projekty byly zpravidla vyhodnoceny jen z hlediska motorové dopravy a nebyla k nim provedena řádná urbanistická studie.

Libeňský most – Připravovaná přestavba mostu za stovky miliard korun znamená více prostoru pro auta a užší chodníky.
Hlávkův most – Návrh rekonstrukce křižovatky Vltavská nadále nutí chodce i cyklisty i nadále používat nevyhovující podchody.
Náplavka na Praze 5 – Zamýšlená nová zástavba zabrání v budoucnu pěšímu průchodu podél vltavského břehu

Je pravděpodobné že v dalších stupních přípravy (DÚR, DSP) existuje podobných staveb značný počet.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist