Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Výstavba dálnice D8 je pod kontrolou Dětí Země
I když na dálnici D8 v úseku Trmice – státní hranice stále ještě probíhají desítky stavebních řízení, v některých jeho částech se již téměř rok kácí stromy, provádějí se terénní úpravy a u Petrovic se razí tunel. U všech těchto prací se snaží být také Děti Země, které kontrolují, zda jsou plněny podmínky vydaných rozhodnutí. Na nejasnosti pak upozorňují stavební úřady nebo Českou inspekci životního prostředí. U ČIŽP už aktivisté také dvakrát uspěli, když inspektoři uložili pokutu dva tisíce korun za vykácení čtyř kriticky ohrožených kusů stromu jeřábu českého v Českém středohoří a třicet tisíc za předčasné vykácení lesa na místě zařízení staveniště u severního portálu tunelu Panenská.
„Systematicky chodíme do terénu, kde sledujeme, zda vše probíhá v pořádku. Naposledy jsme tak upozornili stavební úřad v Libouchci a Ministerstvo dopravy, že se v přírodním parku Východní Krušné hory začalo se stavbou ještě před vydáním potřebných stavebních povolení,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Stavební povolení na terénní práce v trase dálnice v délce čtyř kilometrů od tunelu Panenská až skoro ke státní hranici na území parku bylo pravomocné letos v květnu, ale ornice byla shrnuta ještě před tímto termínem (viz fotografie v příloze). Děti Země proto podaly na stavební úřad do Libouchce podnět k prošetření.
Ministr dopravy zase řeší rozklad Dětí Země proti dalšímu stavebnímu povolení na stejný úsek. V něm navrhují ho zrušit a zahájit řízení na odstranění stavby, neboť stavební práce pravděpodobně začaly bez povolení. Navíc zde nebyl vyřešen hluk ze stavby na okolí.
Řízení o odstranění stavby už loni na podzim vedl stavební úřad v Libouchci proti zařízení staveniště u tunelu Panenská. Zde došlo jak k nezákonnému předčasnému vykácení lesa, tak také k výstavbě staveniště bez stavebního povolení. To pak bylo nakonec dodatečně vydáno.
„Není pro nás žádným problémem šáhnout do našeho archívu a zjistit, zda jsou rozhodnutí plněna nebo ne. Na rozdíl od Nejvyššího kontrolního úřadu samozřejmě nekontrolujeme využití peněz,“ uvedl dále Patrik.
Podle Věstníku NKÚ č. 2 z roku 2003 (viz www.nku.cz) bylo totiž zjištěno, že Ředitelství silnic a dálnic ČR jako dozorová státní organizace nehospodárně použila finanční prostředky při výstavbě železničního mostu na trati č. 130 Most – Ústí nad Labem, stavba D8-0807/I, část C.
Jen pro výstavbu tohoto mostu během dvaceti jedna měsíců byly za 259 tisíc korun nakoupeny tři počítače se softwerem a s tiskárnou a dále ještě utraceno 1,42 milionů korun za dva osobní automobily, včetně provozních nákladů a limitu pro benzín pro jedno auto za tři tisíce kilometrů za měsíc. V době kontroly jedno auto za měsíc ujelo neuvěřitelných tisíc devět set kilometrů, přitom z Ústí nad Labem do Prahy je to kolem 70 km.
Další informace poskytne:
Josef Trnka, vedoucí stavebního úřadu v Libouchci – tel. 475 222 345
Ing. Vratislav Ješátko, Ministerstvo dopravy – tel. 972 231 304
„Systematicky chodíme do terénu, kde sledujeme, zda vše probíhá v pořádku. Naposledy jsme tak upozornili stavební úřad v Libouchci a Ministerstvo dopravy, že se v přírodním parku Východní Krušné hory začalo se stavbou ještě před vydáním potřebných stavebních povolení,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Stavební povolení na terénní práce v trase dálnice v délce čtyř kilometrů od tunelu Panenská až skoro ke státní hranici na území parku bylo pravomocné letos v květnu, ale ornice byla shrnuta ještě před tímto termínem (viz fotografie v příloze). Děti Země proto podaly na stavební úřad do Libouchce podnět k prošetření.
Ministr dopravy zase řeší rozklad Dětí Země proti dalšímu stavebnímu povolení na stejný úsek. V něm navrhují ho zrušit a zahájit řízení na odstranění stavby, neboť stavební práce pravděpodobně začaly bez povolení. Navíc zde nebyl vyřešen hluk ze stavby na okolí.
Řízení o odstranění stavby už loni na podzim vedl stavební úřad v Libouchci proti zařízení staveniště u tunelu Panenská. Zde došlo jak k nezákonnému předčasnému vykácení lesa, tak také k výstavbě staveniště bez stavebního povolení. To pak bylo nakonec dodatečně vydáno.
„Není pro nás žádným problémem šáhnout do našeho archívu a zjistit, zda jsou rozhodnutí plněna nebo ne. Na rozdíl od Nejvyššího kontrolního úřadu samozřejmě nekontrolujeme využití peněz,“ uvedl dále Patrik.
Podle Věstníku NKÚ č. 2 z roku 2003 (viz www.nku.cz) bylo totiž zjištěno, že Ředitelství silnic a dálnic ČR jako dozorová státní organizace nehospodárně použila finanční prostředky při výstavbě železničního mostu na trati č. 130 Most – Ústí nad Labem, stavba D8-0807/I, část C.
Jen pro výstavbu tohoto mostu během dvaceti jedna měsíců byly za 259 tisíc korun nakoupeny tři počítače se softwerem a s tiskárnou a dále ještě utraceno 1,42 milionů korun za dva osobní automobily, včetně provozních nákladů a limitu pro benzín pro jedno auto za tři tisíce kilometrů za měsíc. V době kontroly jedno auto za měsíc ujelo neuvěřitelných tisíc devět set kilometrů, přitom z Ústí nad Labem do Prahy je to kolem 70 km.
Další informace poskytne:
Josef Trnka, vedoucí stavebního úřadu v Libouchci – tel. 475 222 345
Ing. Vratislav Ješátko, Ministerstvo dopravy – tel. 972 231 304
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk